Lucrările de modernizare a Gării Ițcani, începute în ritm susținut în vara anului trecut, au fost împărțite mai multor firme, astfel încât în momentul de față puțini oameni mai știu cu exactitate cine și cât lucrează. Semnele de întrebare privind calitatea lucrărilor sunt serioase, chiar și pentru un ochi de nespecialist. Calitatea lucrării nu mai este de mult pe primul plan, avertizează oameni care știu cum se lucrează pe acest șantier.
Firma care a câștigat licitația, SC Construcții Feroviare Câmpulung Moldovenesc, a intrat în insolvență, însă și-a luat angajamentul că va finaliza lucrarea. Firma de construcții feroviare a subcontractat lucrarea firmei Ghenuța SRL Iași. Această societate este cunoscută în special pentru contractele de asigurare a salubrității în gări și în trenuri, pe care le-a câștigat consecutiv în ultimii ani, mai ales la nivelul Regionalelor CFR Iași, cu cele două ramuri, CFR Călători și CFR Infrastructură. Subcontractările nu s-au oprit însă aici, la gară mai lucrând încă o firmă de Iași, Ahi Damimar.
Multe semne de întrebare, dar și nereguli vizibile cu ochiul liber
Ceea ce nu poate trece neobservat este că toate aceste firme apar în cele mai multe dintre contractele atribuite de CFR Infrastructură Iași. Presa ieșeană a scris în mai multe rânduri despre aceste firme de „casă” ale CFR Infrastructură, abonate la lucrări de ani de zile. Gara Ițcani este obiectivul CFR Infrastructură Iași, care este beneficiarul lucrărilor de modernizare care se fac acum.
Oameni care au lucrat pe șantierul de la Gara Ițcani reclamă faptul că nu se respectă procesul tehnologic, se lucrează la zidărie în condiții meteo total improprii (temperaturi negative, în spații neîncălzite), cu personal necalificat, ori chiar fără forme legale de muncă. De asemenea, lucrări deja făcute, cum ar fi întreaga tâmplărie, nu sunt protejate de lucrările de zidărie.
Alte nereguli vizibile cu ochiul liber sunt legate de protecția muncii și delimitarea șantierului. Muncitorii lucrează fără căști de protecție, șantierul nu este semnalizat, iar în fața gării și pe laterale tronează mormane de materiale de construcție și de deșeuri provenite de la lucrările de decopertare.
Recent, scule folosite la lucrările de construcție au fost furate din podul gării. Furtul a fost reclamat la poliție, lucrătorii de la Serviciul Județean al Poliției Transporturi Suceava constatând că furtul s-a produs din cauza neglijenței, a lăsării bunurilor în pod, deși una din căile de acces nu era asigurată în nici un fel.
Ce s-a lucrat până acum la gară
Trecând peste aceste aspecte, pe care instituțiile cu atribuții de control le pot verifica, lucrările au înaintat destul de puțin, fapt care poate fi însă pus și pe starea vremii, pe faptul că nu am ieșit încă din sezonul rece.
Fațada dinspre parc a gării este aproape finalizată, cu excepția unui balcon cu valoare de monument istoric, care trebuie restaurat, în timp ce la partea dinspre linii noua fațadă este aproape pe jumătate realizată.
Alte lucrări vizibile care s-au realizat sunt cele de demontare și îndepărtare a vechiului peron, precum și a copertinei acestuia. Peronul și copertina au fost demontate pentru noua construcție, care încă nu a început.
Tâmplăria gării a fost schimbată în totalitate. Alte lucrări s-au realizat la instalația de canalizare și de evacuare a apei menajere și la conductele pentru hidranți.
O primă etapă a lucrărilor a fost realizată în anul 2016. Atunci a fost schimbat acoperișul clădirii gării și s-a lucrat la instalația electrică. Acoperișul a fost principala prioritate de la acea vreme pentru că cel vechi era stricat, iar infiltrațiile de apă deteriorau clădirea.
În aceste zile, principalele lucrări care se fac sunt de consolidări ale fundației interioare și la zidărie.
Lucrări exterioare de amploare nu s-au făcut și pentru că suntem încă în plină iarnă, deși calendaristic este primăvară.
Lucrările cele mai importante, la părțile de patrimoniu, încă nu s-au realizat
Cele mai importante lucrări care ar trebui să se facă sunt cele de restaurare a elementelor de arhitectură ale gării, care țin de valoarea de monument istoric. Este vorba de sala mare a gării, cu tavanul pictat, balconul de la intrarea dinspre stradă, plus alte elemente de arhitectură interioare și exterioare.
Modernizarea ar trebui să fie finalizată înainte de Centenarul Marii Uniri, deci până la 1 decembrie 2018.
Clădirea gării este închisă în totalitate, dar stația CFR funcționează
Conform anunțului inițial, bugetul total alocat de CFR Infrastructură pentru reabilitarea și modernizarea Gării Ițcani este de 7,5 milioane de lei.
Clădirea Gării Ițcani este închisă de doi ani de zile, iar mai nou, după începerea lucrărilor de decopertare, s-au luat măsuri pentru ca oamenii să nu poată ajunge la peron nici prin lateralele clădirii, pentru a se evita accidentele.
Gara Ițcani a rămas și rămâne deschisă traficului feroviar. Accesul spre linii se face prin ruinele fostei terase de la peron. Tot pe acolo se ajunge la Casa de bilete și Postul de Poliție.
Gara Ițcani a rămas în principal deschisă pentru traficul de navetă. Acesta este prezent doar la câteva ore ale zilei, în rest gara fiind aproape pustie.
Gara din Ițcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Ultimele reparații capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975.






