Hei rup românesc

Lucrările de modernizare a DN 17, Suceava-Bistrița, în ritm de melc



Lucrările de modernizare a DN 17, Suceava-Bistrița, în ritm de melc
Lucrările de modernizare a DN 17, Suceava-Bistrița, în ritm de melc

– Firmele grecești Aktor și Mochlos trebuie să finalizeze lucrările pe tronsonul Iacobeni – granița județelor Suceava și Bistrița până la sfârșitul acestui an
– Cu toate acestea, modernizarea acestui tronson de drum este finalizată în procent de până la 30%
– În ceea ce privește tronsonul Suceava – Iacobeni, lucrările sunt realizate pe maxim 8% din total, în condițiile în care termenul limită prevăzut în contract este 1 mai 2008
Sucevenii mai au de îndurat și înjurat până când vor putea circula în condiții cât de cât civilizate spre Ardeal. Și asta deoarece lucrările de modernizare a Drumului Național 17 pe porțiunea Suceava – granița județului Suceava cu Bistrița Năsăud se mișcă cu viteza melcului, iar finalizarea în termenele stabilite are șanse de reușită nule. Fie că este vorba de tronsonul limita județului Bistrița Năsăud cu Suceava, până la Iacobeni, fie de porțiunea Iacobeni – Suceava, stadiul de realizare a investițiilor nu depășește o treime, iar lucrările prin munți și terenul accidentat cu siguranță nu va permite ca în următorii 2-3 ani să avem parte de un drum ca în palmă.
– Firmele greșești Aktor și Mochlos au finalizat aproape 30% din lucrări
Cele mai mari întârzieri în executarea lucrărilor sunt înregistrate pe tronsonul DN 17, între limita județului Suceava cu Bistrița Năsăud – Iacobeni. Potrivit datelor furnizate de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), termenul de finalizare a acestor lucrări este sfârșitul anului 2007, însă respectarea acestuia este o țintă greu de atins pentru cele două firme grecești, AKTOR și MOCHLOS, care realizează investiția. Reamintim faptul că semnarea contractelor de execuție cu cele două firme a avut loc la sfârșitul anului 20004, însă până în momentul de față, modul în care executanții lucrărilor s-au achitat de sarcini a făcut obiectul a numeroase plângeri și sesizări din partea autorităților județene, către CNADNR. Astfel, la licitația pentru modernizarea tronsonului de la limita județului Bistrița Năsăud cu Suceava până în localitatea Iacobeni, pe o distanță de 39 km, a fost desemnată câștigătoare firma Aktor SA, cu prețul de 1.050,376 miliarde lei vechi, iar pe tronsonul Iacobeni –Sadova, pe o lungime de 28 km, firma Mochlos SA, cu prețul de 1.397,995 miliarde lei vechi. Potrivit obligațiilor contractuale, firmele grecești ar trebui să finalizeze modernizarea celor 67 de kilometri de drum național până la finele acestui an, însă potrivit CNADNR, stadiul fizic de realizare a lucrărilor este de 23% în cazul celor de la Aktor și de 28% pentru firma Mochlos.
De altfel, așa cum am mai precizat, situația lucrărilor pe acest tronson al DN 17 a nemulțumit autoritățile județene sucevene, care, în nenumărate rânduri, au sesizat Ministerul Transporturilor cu privire la stadiul de realizare a investiției. Nemulțumirile au fost însă reciproce, în condițiile în care reprezentanții celor două firme grecești au reclamat, la rândul lor, că nu pot executa lucrările de modernizare a DN 17, pe motiv că nu au obținut aprobările pentru proiectul de relocare a instalației electrice a E.On Moldova, dar și o serie de avize necesare din partea Romsilva. În aceste condiții, încă de anul trecut autoritățile județului Suceava au organizat întâlniri atât cu reprezentanții firmelor grecești, cât și cu cei ai instituțiilor care trebuiau să emită avizele necesare demarării lucrărilor, stabilindu-se că acestea ar trebui acordate în regim de urgență. Nici acest lucru însă nu pare să fi influențat ritmul de realizare a lucrărilor, în condițiile în care în momentul de față, cel puțin pentru tronsonul de drum în cauză investiția nu are șanse de a se finaliza la timp. Mai mult, demn de remarcat este și faptul că în cadrul unei întâlniri organizate la Prefectura Suceava în cursul lunii aprilie 2006, reprezentanții firmelor grecești și-au luat angajamentul că până la finele anului trecut vor termina cel puțin jumătate din lucrările de modernizare. Promisiune care pare însă de mult uitată, ba mai mult, este posibil ca în perioada imediat următoare, firmele Aktor și Mochols să solicite o prelungire a termenului de finalizare a investițiilor.
– De la Suceava la Iacobeni lucrările sunt finalizate în proporție de maxim 8%
Începute în cursul anului trecut, lucrările de modernizare a DN 17 pe porțiunea Suceava – Iacobeni par să aibă, cel puțin până în momentul de față, aceeași soartă cu cele din tronsonul Iacobeni – granița cu județul Bistrița Năsăud. Și asta deoarece potrivit datelor furnizate de CNADNR, procentul de realizare a lucrărilor este de maxim 8%. În acest caz, contractul a fost câștigat de firma SC CF Iași – Grup Colas, care trebuie să execute lucrările de modernizare a 72 de kilometri de drum național. În ceea ce privește valoarea inițială a contractului, aceasta este de 56,71 milioane de euro, fără TVA. Problemele apar însă atunci când vine vorba despre termenul limită de finalizare a lucrărilor, acesta fiind stabilit la data de 1 mai 2008. Mai mult, dacă lucrările sunt finalizate în procent de 6,79% pentru porțiunea Iacobeni – Gura Humorului, și de 7,83% pentru tronsonul Gura Humorului – Suceava, Compania de Autostrăzi a decontat până în prezent aproximativ 13 milioane de euro din valoarea totală a contractului.
Practic, în momentul de față, firma în cauză mai are la dispoziție aproximativ un an pentru a finaliza acest contract, însă având în vedere stadiul fizic actual al lucrărilor, rămâne de văzut dacă SC CF Iași – Grup Colas va evita problemele întâmpinate de cele două firme grecești.



Recomandări

Președintele Șoldan spune că 2025 a fost anul cu cele mai mari investiții din istoria CJ Suceava în modernizarea infrastructurii rutiere

Gheorghe Șoldan spune că 2025 a fost un an istorie în ceea ce privește modernizarea drumurilor județene
Gheorghe Șoldan spune că 2025 a fost un an istorie în ceea ce privește modernizarea drumurilor județene

Șoldan anunță că la Aeroportul Suceava s-au finalizat lucrările pentru modernizarea sistemului de aterizare ILS CAT III

Șoldan anunță că la Aeroportul Suceava s-au finalizat lucrările pentru modernizarea sistemului de aterizare ILS CAT III
Șoldan anunță că la Aeroportul Suceava s-au finalizat lucrările pentru modernizarea sistemului de aterizare ILS CAT III

Blocurile din centrul Sucevei, modernizate exemplar. Proiectul tehnic realizat de firmele sucevene Proiect AIC și Expert Infradesign s-a transformat în realitate

Blocurile din centrul Sucevei, modernizate exemplar. Proiectul tehnic realizat de firmele sucevene Proiect AIC și Expert Infradesign s-a transformat în realitate
Blocurile din centrul Sucevei, modernizate exemplar. Proiectul tehnic realizat de firmele sucevene Proiect AIC și Expert Infradesign s-a transformat în realitate