Drumul național 18, care leagă Suceava de Maramureș, cu siguranță cel mai prost drum național din județ și unul din cele mai proaste din țară, ar putea beneficia de lucrări minimale de plombare. Este singura variantă plauzibilă din momentul de față, în condițiile în care finanțarea pentru DN 18 pe sectorul Iacobeni-Moisei (localitate din Maramureș), pe care nu s-a lucrat deloc până acum, este zero pentru 2014.
Lucrările de plombare, singura variantă pe termen scurt, una discutabilă de altfel
Ovidiu Laicu, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, a declarat pentru Monitorul de Suceava că, având în vedere starea foarte proastă a drumului și blocajul existent, a propus Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), forul superior, efectuarea unor lucrări minimale de reparații, din bugetul propriu al direcției.
„Ar fi o variantă provizorie, pentru a reuși să facem drumul cât de cât circulabil în acest an. Este singura variantă la care putem apela pe termen scurt cu privire la acest sector al DN 18 care este într-adevăr într-o stare foarte proastă”, a declarat Ovidiu Laicu, care a subliniat că DN 18, pe sectorul Iacobeni-Moisei, este principala problemă a Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași.
Din capul locului trebuie spus că eficiența unor astfel de lucrări de plombare este discutabilă. Lucrări de reparații s-au făcut și în toamna anului trecut, însă acestea nu au rezolvat decât în mică măsură problemele. Asta pentru că DN 18 este o adevărată aglomerație de gropi care, fără îndoială, are nevoie de o modernizare capitală.
DN 18 trebuia modernizat până în august 2013
DN 18 trebuia modernizat de firma israeliană Shapir Structures începând cu 1 septembrie 2011, iar în august 2013, conform proiectului, lucrarea ar fi trebuit finalizată. În realitate, în afara unor cârpeli, nu s-a făcut nimic, panourile dispuse la marginea DN 18, pe care sunt trecute datele amintite mai sus, sfidând și astăzi șoferii care fac slalom printre gropi.
În vara anului trecut, beneficiarul lucrării, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale, a prelungit cu încă un an, până în august 2014, contractul cu firma Shapir. Reprezentanții societății au precizat însă că nu se pot apuca de modernizarea drumului atâta timp cât nu a fost alocată finanțarea pentru lucrări și nici nu au vreo garanție că se va da vreun leu pentru refacerea acestui drum. Din păcate, în 2014, cel puțin până acum, nu s-a alocat buget pentru modernizarea DN 18, pe sectorul Iacobeni-Moisei, adică exact pe porțiunea aflată într-o stare dezastruoasă. În aceste condiții, șantierul firmei Shapir, aflat la Cârlibaba, este pustiu în momentul de față.
Ciocănești – satul cultural al României, cu turism printre gropi
Lipsa finanțării pentru DN 18 se suprapune cât se poate de nefericit cu faptul că Ciocăneștiul a fost declarat „satul cultural al României 2014”, ceea ce înseamnă că în acest an comuna muzeu va avea de organizat o sumedenie de evenimente la care sunt așteptați numeroși turiști. Numai în perioada următoare va fi inaugurat Muzeul Etnografic al comunei și va fi organizată „Săptămâna muntelui”, în perioada 19-24 mai. Ce reacție vor avea turiștii care vor ajunge cu mașinile în zonă nu este deloc greu de presupus.
Campanie pe Facebook pentru refacerea DN 18
Un sucevean în vârstă de 34 de ani, Gabriel Talpalariu, care circulă des în interes de serviciu pe DN 18, a inițiat, în septembrie 2013, pe site-ul de socializare Facebook, campania intitulată „Hai să facem drumul Ciocănești-Cîrlibaba” (nume de utilizator Gabalau Bucovina). În paralel el a deschis și o petiție online cu același nume unde i-a invitat pe membrii grupului de pe rețeaua de socializare să i se alăture.
„Trebuie să determinăm autoritățile să refacă acest drum!!! Îi invit alături de mine pe șefii de la Consiliul Județean, CNADNR, Ministerul Transporturilor, membri ai Guvernului, parlamentari suceveni, primarii și consilierii locali din cele două comune traversate de DN 18 (n.r. Ciocănești și Cârlibaba), locuitorii județului Suceava și pe toți cei cărora le pasă de starea infrastructurii din zona aceasta”, este îndemnul suceveanului de pe site-ul de socializare. Din păcate, reacțiile de până acum au fost destul puține, cel puțin din partea autorităților, inclusiv a celor din Ciocănești și Cârlibaba.
Gabriel Talpalariu a atașat petiției numeroase fotografii și articole apărute în presă referitoare la DN 18 și, după ce va aduna cât mai mulți membri, va merge în audiență la cei care ar putea da drumul finanțării, adică în primul rând la responsabilii de la „Drumuri Naționale”.
El a arătat că în momentul de față mulți șoferi sunt nevoiți să facă ocoale și de o sută de kilometri, pentru a evita șoseaua dezastruoasă prin Pasul Prislop.
Suceveanul a precizat că dacă nu se vor lua măsuri și nu se va aloca finanțare pentru drum va iniția o acțiune de protest ori chiar de blocare a drumului.
„Nepăsarea și lipsa de implicare a autorităților locale, județene și naționale au întrecut orice măsură. Probabil că politicienii noștri nu-și fac concediile prin Bucovina sau Maramureș și de aceea ignoră complet zona”, a mai spus Gabriel Talpalariu.