Locuitorii din doar cinci localități urbane din județul Suceava vor plăti anul acesta taxe și impozite locale cu 16,05% mai mari decât cele din 2012. În urma ședințelor de consiliu local care au avut loc fie la finalul anului trecut, fie în primele săptămâni din luna ianuarie 2013, în 11 orașe și municipii s-a decis ca nivelul taxelor și impozitelor locale să nu fie indexat cu rata inflației pe ultimii. Asta în condițiile în care premierul României, Victor Ponta, a atras atenția primarilor și consiliilor locale că aceste taxe și impozite reprezintă o sursă de venituri, iar în situația în care nu vor fi indexate cu rata inflației, de 16,05%, autoritățile locale nu vor primi în compensație fonduri de la bugetul de stat.
În ciuda acestei avertizări, cea mai mare parte a primarilor și consiliilor locale din orașele și municipiile din județul Suceava au considerat că o majorare a taxelor și impozitelor locale nu va putea fi suportată de populație.
Orașele și municipiile în care locuitorii nu vor plăti taxe și impozite mai mari sunt Suceava, Fălticeni, Rădăuți, Câmpulung Moldovenesc, Solca, Milișăuți, Vicovu de Sus, Cajvana, Frasin și Salcea. În orașul Dolhasca, o decizie în acest sens va fi luată la începutul săptămânii viitoare, însă proiectul de Hotărâre de Consiliu Local prevede menținerea taxelor și impozitelor la nivelul anului trecut. Dacă în aceste localități dările către bugetul local nu vor crește anul acesta, locuitorii din cinci orașe și municipii, respectiv Vatra Dornei, Gura Humorului, Siret, Broșteni și Liteni, vor plăti mai mult cu 16,05%.
Mihăiță Negură: „Lumea e aproape la limita suportării cheltuielilor”
Primarul PNL din Câmpulung Moldovenesc, Mihăiță Negură, ne-a declarat că populația acestui municipiu nu ar fi putut să suporte o cheltuială suplimentară, în situația în care taxele și impozitele locale ar fi fost majorate cu rata inflației. „Situația actuală din Câmpulung Moldovenesc este clară. Agenți economici prea importanți nu avem, iar lumea e aproape la limita suportării cheltuielilor, motiv pentru care am considerat că e normal să nu creștem taxele și impozitele. Dacă vom reuși să dăm drumul la investiția care se face în pârtia de schi de pe Rarău, este posibil ca lucrurile să meargă într-o direcție mai bună”, a spus Mihăiță Negură.
La rândul său, primarul PSD din Fălticeni, Cătălin Coman, a spus că în urma evaluării situației încasărilor la bugetul local, s-a ajuns la concluzia că în momentul de față nu se impune o creștere a taxelor locale. „Având în vedere situația situația economică a municipiului Fălticeni, dar și pentru o mai bună recuperare a restanțelor populației la bugetul local, am decis să nu majorăm taxele și impozitele”, a spus Cătălin Coman.
Mai trebuie spus că în cazul orașului Salcea, majorarea taxelor și impozitelor a fost respinsă de Consiliul Local. Asta în condițiile în care proiectul de Hotărâre de Consiliul Local promovat de primarul Ilie Lungu (PDL) prevedea majorarea cu 16,05% a taxelor și impozitelor. „Noi ne-am făcut datoria. Am propus indexarea lor cu rata inflației, însă Consiliul Local a respins proiectul de hotărâre, motiv pentru care taxele și impozitele vor rămâne la nivelul din 2012”, a spus Ilie Lungu.
Doar două dintre cele opt „orașe noi” au majorat taxele și impozitele locale
Dintre cele opt „orașe noi” din județ, doar în două cazuri s-a decis majorarea dărilor locale, respectiv în Broșteni și Liteni. Primarii celor două localități ne-au declarat că inițial deciziile în Consiliul Local au fost pentru menținerea taxelor și impozitelor locale la nivelul celor din anul 2012, însă în urma modificării legislației s-a hotărât indexarea lor cu 16,05%, în condițiile în care o astfel de decizie ar fi fost obligatorie. Primarul din Broșteni, Nicolae Chiriac (PNL), a spus că deliberativul local a decis în ultima lună a anului trecut menținerea nivelului taxelor și impozitelor, însă în urma apariției unei Hotărâri de Guvern în ultimele zile ale anului trecut, majorarea acestora ar fi devenit obligatorie.
„În primă fază am stabilit că nu le majorăm. Apoi ni s-a spus că trebuie reactualizate cu rata inflației. Acum am înțeles că pentru anul 2013 s-a renunțat la obligativitatea de a indexa taxele. Vom vedea în prima ședință de Consiliu Local ce decizie vom lua”, a spus primarul din Broșteni.
La rândul său, primarul PDL al orașului Liteni, Tomiță Onisii, ne-a spus că taxele și impozitele au fost majorate deoarece la sfârșitul anului trecut a primit mai multe adrese prin care era informat că o astfel de decizie este obligatorie. „Prima dată, pe 21 decembrie 2012, am decis să nu creștem nivelul taxelor și impozitelor. Apoi am convocat din nou o ședință de Consiliu Local, pe data de 31 decembrie 2012, și am majorat taxele cu 16,05%, în baza prevederilor unei Hotărâri de Guvern de la sfârșitul anului, având în vedere că ni s-a spus că este obligatoriu. Nu e de glumă cu taxele și impozitele. Am fost obligați să le mărim, deși această creștere reprezintă o presiune pe oameni, având în vedere că nu sunt bani”, a spus Tomiță Onisii.
În Vatra Dornei, Gura Humorului și Siret se va plăti mai mult
Taxe și impozite mai mari vor plăti și locuitorii din Vatra Dornei, Gura Humorului și Siret, primarii acestor localități invocând nevoia de fonduri pentru bugetele locale.
Primarul PNL din Gura Humorului, Marius Ursaciuc, a spus că deliberativul local a fost de acord cu indexarea de 16,05%. Ursaciuc a explicat că primăria din Gura Humorului are nevoie de o sumă de 60 de miliarde de lei vechi pentru cele șapte proiecte pe care le are în derulare.
„Această creștere de 16,05% ne aduce în plus o sumă de circa 2,5 miliarde de lei vechi. Însă ca să poți să soliciți fonduri de la Guvern trebuie să punem și noi ceva. Ne-am asumat răspunderea pentru dezvoltarea orașului, iar acest lucru înseamnă și susținerea tuturor proiectelor pe care le avem. Considerăm că această creștere este justificată, pentru că așteptările la nivel de investiții sunt foarte mari”, a spus Ursaciuc.
De asemenea, primarul liberal al orașului Siret, Adrian Popoiu, a spus că majorarea taxelor și impozitelor locale era necesară, având în vedere că primăria nu dispune de fondurile necesare pentru a asigura cheltuielile proprii de funcționare. Popoiu a spus că deficitul primăriei pe un an de zile se ridică la 18 miliarde de lei vechi. „Anul acesta trebuie să plătim 25 de miliarde de lei vechi pe rate și dobânzi la credite pe care le-au contractat cei care au condus înainte primăria, iar această sumă reprezintă jumătate din veniturile noastre anuale. O altă justificare pentru această decizie este aceea că atunci când se vor repartiza sume de la bugetul central, se va considera că cei care nu au indexat taxele și impozitele nu aveau nevoie de acești bani în plus”, a mai spus Adrian Popoiu.
Decizie
Locuitorii din cinci orașe sucevene vor plăti taxe și impozite mai mari cu 16,05%
