Lecția de religie

Literatura Teologiei morale de la 325 d. Hr. până la 787 d. Hr. (II)



Scriitori din Răsărit
Sfântul Ioan Scărarul (525-600) scrie : „Scara” în care se ocupa de scara desăvârșirii vieții, în 30 de trepte, în partea întâi tratând despre vicii, iar în partea a doua despre virtuțile morale și teologice.
Simeon Stâlpnicul (cel tânăr) (521-590) spre deosebire de Simeon Stâlpnicul cel Bătrân sau cel Mare din secolul al V-lea. Cea mai însemnată scriere a sa se compune din 33 tratate ascetice, în care se ocupă de viața virtuoasă, cu referire specială la monahi.
Ioan Scolasticul (+ 578) este renumit prin cea mai veche colecție de canoane în 50 de titluri, la care, pe timpul cât a fost patriarh, a mai adăugat și fragmente din Novelele lui Iustinian, în 87 capitole, iar din prelucrarea acestor două lucrări a rezultat cel dintâi nomocanon, de foarte mare importanță pentru morală.
Sfântul Ioan Postitorul, patriarh al Constantinopolului între 582-595. Lui i se atribuie cea dintâi carte penitențială în Biserica răsăriteană, în care se cuprind toate canoanele penitențiale de până la el.
Pseudo-Dionisie Areopagitul (sec. IV-V). Sub numele lui s-au păstrat 5 scrieri care, în ordinea importanței, sunt următoarele:
1) „Despre numirile lui Dumnezeu”;
2) „Despre ierarhia cerească”, în care vorbește despre cele 9 cete îngerești (grupate în 3 triade: serafimi, heruvimi, scaune, domnii, puteri, stăpânii, începătorii, arhangheli, îngeri). Fiecăreia dintre aceste ierarhii (triade), i se atribuie în ordine una dintre următoarele activități: purificatoare, iluminatoare și, de unire cu Dumnezeu;
3) „Despre ierarhia bisericească”,- in care Biserica e privită ca o icoană a ierarhiei cerești, fiecare ceată fiind cuprinsă într-o triadă. Triada I cuprinde cele trei taine mai însemnate: botezul, euharistia și ungerea (mirul);
triada a II-a se compune din cei ce sfințesc: episcopul, preotul și diaconul, iar triada a III-a din cei ce se sfințesc și anume: catehumenii, credincioșii și terapeuții (călugării);
4) „Despre teologia mistică”, – opera de cuprins dogmatic;
5) Zece capitole de cuprins dogmatic și moral. Aceste scrieri trebuie socotite drept cele dintâi scrieri sistematice de mistică și ascetică creștină; ele au servit ca izvor de inspirație pentru întreaga teologie mistică de mai târziu. Însemnătatea lor este deci foarte mare.
Sfântul Maxim Mărturisitorul. Scrie: „Cartea ascetică” și „Capete teologice”. E un renumit mistic ce se găsește sub influența scrierilor lui Pseudo-Dionisie Areopagitul.
Sfântul Ioan Damaschin (+ 754). Opera sa principală poartă titlul de: „Izvorul cunoașterii” și are trei părți și anume: un tratat de dogmatică, unul de logică și o scriere despre erezii. Titlul tratatului de dogmatică este „Expunerea exactă a credinței ortodoxe”. Aceasta este folosită de model și de către renumiții teologi apuseni din epoca scolastică: Petru Lombardul și Toma de Aquino. Mai are diferite scrieri cu cuprins ascetic și moral, în care tratează despre post, despre cele 8 păcate capitale, despre virtuți și vicii etc. Dogmatica e tradusă și în limba română.
Scriitorii din Apus
Sfântul Ambrozie de Milan (340-397). Opera sa cea mai însemnată este: „De officiis ministrorum”, un fel de răspuns la opera lui Cicero, „De officiis”. Alte lucrări ale lui de cuprins moral sunt: „De virginibus”; „Ad Marcellinam sororam suam”; „De viduis”; „De virginitate” etc.
Fericitul Ieronim (331-420). Între alte lucrări – dintre care cele mai multe sunt de cuprins exegetic și dogmatic – scrie „Liber adversus Helvidium”; „Adversul lovinianum”; „Contra Vigilantium” ; „Dialogus contra Pelagianos” etc. E un mare admirator al stării fecioriei, al castității și vieții ascetice.
Fericitul Augustin (354-430). Are o mulțime de scrieri de foarte mare importanță pentru Teologia morală, între care amintim: „De mendacio”, „De continentia”, „De patientia”, „De sancta virginitate” etc. Nu admite sinuciderea în nici o împrejurare a vieții.
Ioan Cassian, egumen în Marsilia, născut la 369, a fost hirotonit ca diacon în Constantinopol de Sfântul Ioan Gură de Aur. E un organizator al vieții monahale în Apus. Scrierile sale de cuprins moral-ascetic sunt: „Collationes patrum” și „De institutis coenobiorum”. E unul dintre adepții asceticei creștine din acea vreme.
Sfântul Grigore cel Mare, papa al Romei (+ 604). Scrierile sale cu cuprins moral sunt: „Expositio in beatum Iob seu moralium libri XXXV” ; „Liber regulae pastoralis”, omilii etc.
Mai merita a fi amintiți: Alcuin, învățătorul teolog de la curtea lui Carol cel Mare, Isidor Hispalensis și Beda Venerabilul.
La sfârșitul acestui răstimp încep să apară în Apus așa-numitele libri sententiarum și libri poenitentiales, de mare însemnătate pentru dezvoltarea Teologiei morale.



Recomandări

Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților încurajează credincioșii să accepte donarea de organe, care sunt „dovezi ale iubirii, prelevate din trupul unui alt om”

Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților încurajează credincioșii să accepte donarea de organe, care sunt „dovezi ale iubirii, prelevate din trupul unui alt om”
Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților încurajează credincioșii să accepte donarea de organe, care sunt „dovezi ale iubirii, prelevate din trupul unui alt om”