Lista etnobotanicelor interzise va fi completată cu 30 noi produse, deși măsurile similare adoptate anterior nu au avut efect și „magazinele de vise” continuă să funcționeze, Guvernul considerând însă că aceasta este singura metodă viabilă raportat la „capabilitățile funcționale” ale statului.
Lista substanțe și plante etnobotanice asimilate drogurilor va fi completată prin ordonanță de urgență, iar persoanele care dețin cu orice titlu substanțe din categoria celor noi restricționate vor fi obligate să le predea poliției în cel mult 10 zile de la data intrării în vigoare a actului normativ.
Cele 30 de substanțe noi cu efect psihoactiv care vor fi introduse pe lista produselor restricționate la comercializare sunt JWH – 019=1-hexyl-3-(naphthalen-1-oyl) indole, JWH – 081=4-methoxynaphthalen-1-yl-(1-pentylindol-3-yl) methanone, JWH – 203=2-(2-chlorophenyl)-1-(1-pentylindol-3-yl) ethanone, JWH – 210=4-ethylnaphthalen-1-yl-(1-pentylindol-3-yl) methanone, JWH – 122=(4-methyl-1-naphthyl)-(1-pentylindol-3-yl) methanone, JWH – 022=Naphtalen-1-yl[1-(pent-4-en-1-yl)-1H-indol-3-yl] methanone, JWH – 200=(1-(2-morpholin-4-ylethyl)indol-3-yl])-(naphtalen-1-yl)methanone, JWH – 251=2-(2-methylphenyl)-1-(1-pentyl-1H-indol-3-yl) ethanone, AM-2201=1-[(5-fluoropentyl)-1H-indol-3-yl]-(naphtalen-1-yl) methanone, MAM-2201=1-[(5-fluoropentyl)-1H-indol-3-yl]-(4-methyl-naphtalenyl) methanone, UR-144=(1-pentylindol-3-yl)-(2,2,3,3, tetremethylcyclopropyl) methanone, XLR-11=1-(5-fluoropentyl)-1H-indol-3-yl)-(2,2,3,3,-tetramethylcyclopropyl) methanone, CB-13=Naphthalen-1-yl-(4-pentyloxynaphthalen-1-yl) methanone, RCS-4=(4-methoxyphenyl)-(1-pentyl-1H-indol-3-yl) methanone, RCS-4 ortho isomer=(2-(4-methoxyphenyl)-(1-pentyl-1H-indol-3-yl) methanone, RCS-4-C4=(4-methoxyphenyl)-(1-butyl-1H-indol-3-yl) methanone, RCS-4-C4-ortho isomer =(2-(4-methoxyphenyl)-(1-butyl-1H-indol-3-yl) methanone, STS-135=1-(5-fluoropenthyl)-N-tricyclo[3.3.1.13,7]dec-1-yl-1H-indole-3-carboxiamide, AKB48= 1-pentyl-N- tricyclo[3.3.1.13,7]dec-1-yl-1H-indazole-3-carboxamide, NEB=2-(ethylamino)-1-phenyl-1-butanone, 4-MEC (4-methylethcathinone)=2-ethylamino-1-(4-methylphenyl)-1-propanone, 4-EMC (4-ethylmethcathinone)=1-(4-ethylphenyl)-2-(methylamino)-1-propanone, MABP (Buphedrone)=2-(methylamino)-1-phenyl-1-butanone, Pentedrone=2-(methylamino)-1-phenyl-1-pentanone, 5-IT (5-2-Aminopropyl)indole)=2-(1H-indol-5-yl)-1-methyl-ethylamine, 4-MMA (4-methylmethamphetamine)=N-methyl-1-(4-methylphenyl)propan-2-amine, 4-MA (4-methylamphetamine)=1-(4-methylphenyl) propan-2-amine, alfa-PVP=1-phenyl-2-(1-pyrrolidinyl)-1-pentanone, Naphyrone=1-naphthalen-2-yl-2-pyrrolidin-1-ylpentan-1-one și MDPBP=1-(3,4-methylendioxyphenyl)-2-(1-pyrrolidinyl)-1-butanone.
Pentru niciuna dintre aceste substanțe nu au fost identificate utilizări licite în domeniile medical, cercetare, agricol sau industrial, singura piață de desfacere și consum fiind similară cu cea folosită de traficanții de droguri.
În urmă cu trei ani, Guvernul a adoptat o măsură similară, combinată cu acțiuni de control la care au participat și Serviciile Antidrog, Garda Financiară și Autoritatea Națională a Vămilor, interzicând comercializarea a 36 substanțe și plante etnobotanice, dar fără un efect vizibil deoarece vânzătorii s-au adptat rapid și au modificat formula chimică a produsului vândut, ieșind astfel de sub incidența legii.
Acum, și Guvernul admite că măsurile nu au avut efect, dar arată că introducerea sub control a unor noi substanțe în mod individual este singura metodă viabilă care poate fi utilizată având în vedere „capabilitățile funcționale existente la momentul de față” ale autorităților din România.
„În pofida eforturilor autorităților statului de a reduce fenomenul traficului și consumului de substanțe noi cu proprietăți psihoactive, se constată în continuare proliferarea acestuia, precum și creșterea numărului și a frecvenței cu care aceste substanțe ajung, în diferite moduri, să fie consumate în România. S-a constatat că substanțele au fost înlocuite foarte repede prin schimbarea formulei chimice a acestora, iar efectul scontat – referitor la diminuarea fenomenului – nu a fost obținut. Din păcate, măsurile legislative adoptate nu reușesc să țină pasul cu ritmul foarte rapid în care noi tipuri de substanțe sau amestecuri ce nu sunt sub control sunt introduse pe piață, astfel că măsurile de combatere scontate nu au fost pe măsura așteptărilor”, se arată în ordonanță.
Autoritățile se justifică arătând că, în proliferarea fenomenului pe teritoriul României, sunt implicate grupări de criminalitate organizată care participă activ în distribuția și vânzarea acestor substanțe în orice mod posibil, membrii grupărilor pozând inițial în tineri „întreprinzători” ce aveau soluții inovative de luptă împotriva sistemului pentru promovarea unor soluții alternative și legale de distracție, dar stabilind ulterior legături puternice infracționale cu alte grupuri de criminalitate organizată din țară și state precum Belgia, Olanda, Marea Britanie și Germania.
„Sumele de bani obținute din această activitate sunt imense, un exemplu semnificativ fiind acela al unui «magazin de vise» care, în perioada 2009-februarie 2010, putea obține în medie, într-o lună, încasări de aproximativ 65 000 euro”, se mai arată în document.
În 2011, după ce a constatat că nu poate interzice o substanță chimică a cărei formulă poate fi modificată ușor prin adăugarea altui element chimic permis de lege, premierul de atunci, Emil Boc, declara că fenomenul produselor etnobotanice nu va putea fi eradicat complet, specialiștii informând Guvernul că posibilitatea de multiplicare a acestor substanțe este nelimitată.