Problemă de sistem

Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități



A treia întâlnire a Grupului de lucru în proiectul „Acces Plus”
A treia întâlnire a Grupului de lucru în proiectul „Acces Plus”

Accesul la cursurile de calificare a persoanelor din grupurile vulnerabile este principala problemă care trebuie rezolvată pentru ca acești oameni să aibă o șansă de integrare pe piața muncii, a fost concluzia ultimei întâlniri a grupului de lucru din cadrul proiectul „Acces Plus – pentru o piață a muncii incluzivă”, finanțat în cadrul Programului Operațional Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Dezbaterea, care a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute, a fost moderată de coordonatoarea Centrului pilot de Incluziune Socială de la Siret, Manuela Scripcariu, și a reunit profesori, reprezentanți ai fundațiilor care se ocupă de persoane cu dizabilități, psihologi și asistenți sociali.
Discuțiile s-au axat pe identificarea căilor prin care persoanele din grupurile vulnerabile pot avea acces pe piața muncii, pe rolul organizațiilor private și al statului, prin instituțiile de profil, în procesul de integrare profesională a persoanelor din grupurile vulnerabile, precum și pe promovarea voluntariatului și atragerea voluntarilor în centrele și ONG-urile din comunitate.
Manuela Scripcaru a arătat că, spre deosebire de alte localități, unde principalul grup țintă al centrelor de incluziune socială este comunitatea romă, pentru Siret adresantul de bază îl reprezintă persoanele cu dizabilități și tinerii care părăsesc sistemul de protecție. Asta pe de o parte datorită numărului mare de astfel de persoane în Siret, iar pe de altă parte pentru că, în acest oraș, oficial nu există nici o persoană de etnie romă. La recensământ, nici un siretean nu a declarat că ar aparține acestei comunități.
Ca urmare, pe durata funcționării CIS la Siret, dintre cele 208 persoane care i s-au adresat, majoritatea covârșitoare au fost persoane cu dizabilități.
Potrivit Manuelei Scripcariu, chiar dacă unora dintre aceste persoane li se pot dezvolta abilități pentru a presta o muncă, înscrierea la cursurile de calificare prin care să-și obțină diploma pentru angajare se lovește de un obstacol: lipsa studiilor. ”Pentru a putea fi înscriși la cursurile de calificare trebuie să aibă minimum opt clase. Unii știu să scrie, să citească, știu să facă foarte bine anumite munci, dar nu pot obține și o diplomă pentru ceea ce știu să facă. Trebuie schimbată legislația, eventual cu introducerea unor cursuri serale pentru adulți, ca să poată și acești oameni să absolve opt clase. Aceasta este o problemă serioasă nu numai la persoanele cu dizabilități, ci și la comunitatea romă”, a precizat Manuela Scripcariu.
Voluntarii pot acoperi lipsa personalului din centrele de ocrotire a persoanelor cu dizabilități
Capacitatea persoanelor cu nevoi speciale de a lucra a fost întărită și de Elena Harasemiuc și Angelica Șuhan, reprezentantele fundației umanitare ”Școala pentru Viață” Siret, care au arătat că experiența le-a demonstrat că persoanele cu dizabilități pot presta bine, sub supraveghere, activități de grădinărit, curățenie, ba chiar gătit sau croitorie. ”Le place să sape, să plivească, să ude plantele. Pot participa la acțiuni de igienizare a cursurilor de apă, a locurilor de agrement, la plantare de puieți, servicii de curățenie la domiciliu, la salubrizare în oraș”, a precizat Angelica Șuhan.
Cum personalul angajat în instituțiile de stat care se ocupă de asistența socială este insuficient, o modalitate identificată de participanții la grupul de lucru a fost promovarea susținută a voluntariatului, inclusiv în rândul liceenilor din oraș. ”La «Școala pentru Viață» avem voluntari care vin zilnic. Cu ei se poate acoperi lipsa de personal, mai ales pentru activitățile de socializare din centrele de profil. De Paște și de Crăciun toată lumea se implică, dar este nevoie de mai mult”, a arătat Elena Harasemiuc.
Directorul Colegiului Tehnic ”Lațcu Vodă” din Siret, Doina Puiu, a subliniat atitudinea pozitivă a liceenilor față de persoanele cu dizabilități și multiplele lor inițiative de a desfășura activități împreună cu cei mai puțin favorizați de soartă. Profesoara consideră că acestea sunt premise bune pentru ca elevii de liceu să desfășoare activități de voluntariat în centrele de ocrotire, dar inițiativa trebuie să vină de la ei și familiile lor, nu le poate fi impusă de școală.
Întrunirea de vineri, 22 mai a.c., a fost ultima a grupului de lucru din cadrul proiectului „Acces Plus – pentru o piață a muncii incluzivă”, care a avut ca scop reunirea unor profesioniști din organizații relevante din mediul privat și public pentru identificarea unor modalități de îmbunătățire a activității desfășurate cu sau pentru persoanele vulnerabile și familiile acestora și de integrare a lor pe piața muncii.


Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
Lipsa diplomelor de calificare, impediment major în integrarea profesională a oamenilor cu dizabilități
A treia întâlnire a Grupului de lucru în proiectul „Acces Plus”
A treia întâlnire a Grupului de lucru în proiectul „Acces Plus”


Recomandări