Limita maximă valorică în funcție de care autoritățile publice pot încheia direct contracte, fără licitație, va fi dublată în cazul achiziției de produse și servicii, de la 10.000 euro la 20.000 euro, și majorată de cinci ori, de la 10.000 euro la 50.000 euro, pentru achiziția de lucrări.
Creșterea pragului luat în calcul pentru achiziții publice directe este propusă în proiectul de ordonanță de urgență pentru modificarea legislației privind achizițiile publice.
„Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct produse, servicii sau lucrări, în măsura în care valoarea achiziției este egală sau mai mică decât echivalentul în lei a 20.000 euro, pentru fiecare achiziție de produse sau de servicii, și 50.000 euro, pentru fiecare achiziție de lucrări”, se arată în documentul obținut de MEDIAFAX și care urmează să fie discutat de Guvern.
Legislația în vigoare prevede că autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct produse, servicii sau lucrări, în măsura în care valoarea achiziției nu depășește echivalentul în lei a 10.000 euro pentru fiecare astfel de achiziție.
Achiziția directă se realizează pe bază de document justificativ care, în acest caz, se consideră a fi contract de achiziție publică.
În cazul atribuirii contractelor de publicitate media, publicarea anunțului de participare și a anunțului de atribuire, în sistemul informatic de utilitate publică disponibil pe Internet, la o adresă dedicată, precum și pe pagina de Internet proprie va reprezenta o obligație a autorității contractante doar pentru contractele cu o valoare anuală cumulată, fără TVA, estimată ca fiind mai mare decât echivalentul în lei a 20.000 euro. Limita valorică prevăzută de legislația în vigoare pentru aceste contracte este echivalentul în lei a 2.000 euro.
Procedura de cerere de ofertă va fi aplicată pentru contracte a căror valoare estimată fără TVA este egală sau mai mică decât echivalentul în lei a 100.000 euro, pentru contractul de furnizare și cel de servicii (față de o limită de 100.000 euro în prezent) și de un milion euro pentru contractul de lucrări (față de 500.000 euro).
Pentru licitațiile restrânse la care numărul candidaților care îndeplinesc criteriile de selecție este mai mic decât cel indicat în anunțul de participare, autoritatea contractantă va avea posibilitatea de a continua procedura de licitație restrânsă și cu un singur candidat care îndeplinește criteriile solicitate. Aceeași regulă va fi aplicată și în cazul procedurii de dialog competitiv și de publicare prealabilă a unui anunț de participare.
În locul regulii în vigoare conform căreia autoritatea contractantă derulează negocieri până la identificarea și stabilirea celei mai avantajoase propuneri de ofertă din punct de vedere economic, proiectul de ordonanță prevede că autoritatea contractantă derulează negocieri până la identificarea și stabilirea ofertei câștigătoare.
Proiectul elimină totodată prevederile potrivit cărora autoritatea contractantă are obligația de a solicita candidatului de la care, în urma negocierilor, a obținut cea mai avantajoasă propunere de ofertă din punct de vedere economic, să reconfirme rezultatul negocierilor prin depunerea unei oferte finale, iar ofertantul nu are dreptul ca, prin oferta finală, să aducă modificări elementelor stabilite în procesul de negociere.
Autoritatea contractantă va fi obligată să asigure obținerea gratuită a documentației de atribuire pentru orice operator economic care o ridică direct de la sediul autorității contractante sau de la altă adresă indicată de aceasta. În cazul în care documentația de atribuire este transmisă prin poștă, autoritatea contractantă are dreptul de a solicita operatorilor economici, care vor să beneficieze de această facilitate, o plată care nu trebuie să depășească, însă, costul aferent transmiterii documentației respective.