Cătălin Ivan, liderul delegației PSD din PE, atrage atenția că România riscă să fie condamnată la Curtea de Justiție a Uniunii Europene din cauza licitației în valoare de 110 milioane de euro organizată de Primăria Sectorului 3 și contestată de Comisia Europeană.
Potrivit lui Ivan, din moment ce chiar Ministerul român al Afacerilor Europene și-a exprimat rezervele față de argumentele pe care Primăria Sectorului 3 le-a transmis Uniunii Europene, sancțiunea din partea partenerilor europeni este iminentă.
„Problemele licitației în valoare de 110 milioane de euro desfășurată de Primăria Sectorului 3 au fost semnalate cu mult timp în urmă de Comisia Europeană. De atunci, Primăria Sectorului 3 și ceilalți responsabili nu au făcut nimic pentru a repara această situație. Tot ce au făcut autoritățile a fost să-l protejeze pe primarul Liviu Negoiță. Din cauza lui, întreaga Românie riscă să fie acum sancționată de Comisia Europeană”, susține Ivan, într-o declarație remisă, luni, agenției MEDIAFAX.
El apreciază că „până și Ministerul Afacerilor Europene recunoaște că argumentele pe care Primăria Sectorului 3 le-a trimis Comisiei nu sunt solide și că România riscă să fie condamnată la Curtea de Justiție a UE”.
„Guvernul trebuie să înceteze să-și mai apere corupții. Afacerile suspecte întreprinse de oameni precum Liviu Negoiță nu numai că dăunează imaginii României în Europa, dar poate aduce după sine sancțiuni drastice pentru statul român, pentru care vom plăti cu toții”, susține Cătălin Ivan.
Autoritățile române insistă la Bruxelles ca România să nu fie sancționată pentru nereguli constatate de CE la o licitație a Primăriei Sectorului 3 din 2009, câștigată de aceeași asociere de firme chiar și după contestarea la CNSC și fără ca detaliile achiziției să fie publicate în Jurnalul UE.
Argumentele autorității locale au fost transmise UE, deși, potrivit unui document oficial obținut de MEDIAFAX, sunt tratate cu rezervă chiar de către Ministerul român al Afacerilor Europene, care ia serios în calcul posibilitatea condamnării României la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) sau anulării cu întârziere a contractului incriminat.
Încălcarea legislației achizițiilor publice a fost indicată de Comisia Europeană (CE) la sfârșitul lunii ianuarie, în cazul unui contract de reabilitare a infrastructurii din Sectorul 3, în valoare de aproximativ 110 milioane euro, atribuit în 2009 de primăria condusă de Liviu Negoiță către Axela Construcții, AB Construct, Tehnologica Radion și Pro Cons XXI, firme care, de-a lungul anilor, au câștigat numeroase contracte cu administrația locală.
Firma AB Construct este condusă de Bogdan Gruia, indicat în presă ca fiind un apropiat al primarului Negoiță, iar Tehnologica Radion este patronată de Theodor Berna, partener de afaceri într-o altă firmă cu Gruia. SC Pro Cons XXI este controlată de Florentina Bonciog, despre care presa a scris că este fiica directoarei Administrației Străzilor din sectorul 6.
Procedura de licitație a fost contestată atunci la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) de societățile de construcții Mari Vila și Straco Grup, iar CNSC a dispus modificarea criteriilor de admitere la licitație, în sensul reducerii pragului minim de solvabilitate de la 50% la 30% și diminuării cifrei medii de afaceri obligatorii. Contestația a vizat inclusiv oferta depusă în asociere de Axela Construcții, AB Construct, Tehnologica Radion și Pro Cons XXI, iar CNSC a dispus anularea raportului procedurii prin care oferta acestei asocieri a fost declarată câștigătoare și reevaluarea ofertelor.
Modificările privind criteriile de participare la licitație au fost însă publicate de Primăria sector 3 numai în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), nu și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar noul termen de depunere a ofetelor pe baza noilor condiții, mai accesibile, a fost fixat la doar trei zile, contractul fiind atribuit în final aceleiași asocieri de firme Axela Construcții, AB Construct, Tehnologica Radion și Pro Cons XXI.
Acordul-cadru a fost încheiat pe o perioadă de patru ani, astfel că se află în executare și în prezent.
Comisia Europeană s-a sesizat și a atenționat autoritățile române că licitația încală normele UE privind achizițiile publice, prin faptul că modificările operate pe parcurs au fost comunicate numai la nivel național, nu și prin intermediul Jurnalului Oficial al UE pentru a se asigura un tratament egal tuturor firmelor din Uniune, și nici nu a acordat candidaților un termen suficient pentru pregătirea ofertelor, aceștia având la dispoziție doar trei zile.
Un document oficial obținut de MEDIAFAX relevă totodată că oficialii UE consideră că firmele câștigătoare și-au asumat un termen „fantezist” de doar două zile pentru finalizarea documentației tehnico-economice, criteriu de atribuire a contractului cu o pondere de 15%, ceea ce relevă că oferta nu a fost de fapt evaluată obiectiv, precum și că acestea au ofertat prețuri care indică o „anomalie”, deoarece nu acopereau nici măcar materialele necesare pentru realizarea lucrărilor.
„În plus, există diferențe mari de prețuri între lucrări similare”, se arată în document.
În urma avertismentului primit din partea Comisiei Europene, reprezentanții Ministerului Afacerilor Europene, care reprezintă România în fața instituțiilor UE, și cei ai Primăriei sectorului 3 s-au întâlnit de mai multe ori pentru a pregăti un răspuns, oficialii CE primind în aceste zile justificările părții române, au declarat agenției MEDIAFAX surse de la Bruxelles.
„Primăria susține că termenul de prezentare a ofertelor a fost unul «rezonabil», deoarece firmele nu trebuia să întreprindă niciun demers suplimentar în urma modificărilor din documentația de atribuire, și că oricum licitația era «destinată cu precădere» firmelor mari care participau deja la această procedură. Primăria mai invocă faptul că orice firmă interesată, din România sau Uniunea Europeană, putea afla de licitație prin SEAP și că prețurile prezentate de câștigător nu erau derizorii în comparație cu cele de pe piață deoarece acesta era și producător”, arată sursele citate.
Documentul obținut de MEDIAFAX relevă însă că aceste argumente sunt privite cu rezervă chiar de către partea română, care se așteaptă ca oficialii CE să nu fie convinși de punctul de vedere al primăriei.
„Ministerul Afacerilor Europene apreciază că există riscul ca, ținând cont de dispozițiile Directivei CE și ale jurisprudenței CJUE, pentru cel puțin trei motive invocate de Comisie explicațiile prezentate de Primăria Sectorului 3 să nu poată să convingă Executivul comunitar să-și modifice poziția”, se arată în document.