Cincisprezece elevi vor promova mersul la școală pe bicicletă, timp de un an, în cadrul proiectului BikeMyWay to School, punând Bucureștiul pe harta orașelor participante la Săptămâna Europeană a Mobilității.
Proiectul BikeMyWay to School, demarat de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis, o organizație neguvernamentală de mediu, prin programul Tineret în Acțiune al Uniunii Europene, își propune să mobilizeze elevi de liceu să găsească și să promoveze soluții practice care să transforme mersul la școală pe bicicletă într-o obișnuință, încurajată de o infrastructură solidă.
Elevii incluși în programul BikeMyWay to School vor deveni amabsadori ai mersului pe bicicletă și promotori ai măsurilor necesare pentru o infrastructură de transport alternativ corectă. Lipsa unui sistem de piste coerent este unul dintre motivele pentru care Bucureștiul nu este un oraș afiliat European Mobiliy Week 2012, care a debutat la începutul acestei săptămâni.
Proiectul BikeMyWay to School își dorește să implice, în intervalul octombrie 2012 – septembrie 2013, 30 de elevi de liceu din două orașe europene (București și Lovech, Bulgaria) într-un proces continuu de conștientizare a beneficiilor mobilității durabile, implicare civică și advocacy.
BikeMyWay împrumută și dezvoltă o temă europeană – bicicleta ca alternativă de transport durabil – și își propune să activeze tinerii participanți în două direcții: implicarea civică, prin dezvoltarea capacității de advocacy în relație cu autoritățile locale și centrale, și conștientizarea și promovarea beneficiilor transportului durabil pentru oraș și mediu.
În cadrul proiectului, participanții vor cartografia și analiza infrastructura velo din București, vor propune un plan pentru îmbunătățirea ei și vor încerca să implementeze acel plan prin atragerea sprijinului comunității și prin metode de advocacy în fața autorităților relevante. Proiectul va atrage elevii într-un proces continuu de învățare prin metode non-formale (blogging, cartare, fotografiere, brainstorming, prezentări interactive, traininguri) și coaching de la experți în advocacy și politici de mediu.
În 2012, 21 de orașe din România, afiliate Săptămânii Europene a Mobilității, au bifat implementarea unor măsuri permanente noi în direcția trecerii de la automobilul personal la mijloace de transport durabile. Bucureștiul nu se număra printre ele. Capitala nu a adoptat nici în anii trecuți (2011, 2010) măsuri permanente pentru favorizarea transportului durabil, potrivit organizației.
Bucureștiul este a doua cea mai poluată capitală europeană, cu un aer periculos pentru sănătatea locuitorilor săi, iar principalul generator de poluare atmosferică este traficul auto, a precizat sursa citată.
Conform studiului Ecopolis din 2011 „Calitatea aerului în București. Efecte asupra sănătații”, limitele pulberilor în suspensie (PM), a căror principală sursă este traficul rutier, sunt depășite constant în toate zonele Capitalei. În același timp, studiul comparativ Ecopolis despre calitatea vieții în capitalele UE arată că Bucureștiul este codaș în privința utilizării bicicletei ca alternativă la transportul cu mașina, cu doar 0,7% transport uzual cu bicicleta față de 59,6% în Copenhaga.
European Mobility Week este o campanie a Comisiei Europene, desfășurată pentru a încuraja autoritățile europene să promoveze mijloacele de transport alternativ și durabil. De la debutul inițiativei, în 2002, peste 7.000 de măsuri locale permanente au fost implementate în orașele europene pentru a încuraja și susține mersul pe bicicletă, de la infrastructură velo la calmarea traficului și îmbunătățirea accesului la mijloace de transport durabil.