Tarifele de referință pentru polițele RCA reprezintă un punct de reper pentru piață și, din datele pe care le avem, nu există premise pentru o scumpire a polițelor auto obligatorii, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Leonardo Badea.
„Tarifele de referință reprezintă un punct de reper pentru piață și nu sunt prețurile la care se încheie efectiv contractele de asigurare RCA. Este foarte important să înțelegem acest aspect pentru a nu face confuzie între tariful de referință și prețul efectiv al poliței RCA pe care o încheie fiecare proprietar de mașină. Pe ansamblul întregii piețe, prima medie RCA anualizată a scăzut cu aproximativ 17% în semestrul I 2018 comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Din datele pe care le avem, nu există premise pentru o scumpire a polițelor auto obligatorii”, a explicat Badea.
El a adăugat că prima medie anualizată la care s-au încheiat contractele RCA în primele șase luni ale anului 2018 a fost de 604 lei, față de 731 de lei în primul semestru al anului trecut. În primul semestru al anului 2016, prima medie a fost de 768 de lei.
„Cred că este evident pentru toată lumea că, în termeni generali, vorbim de o scădere continuă a tarifelor în ultima perioadă”, a mai spus șeful ASF.
Acesta a menționat că există creșteri și scăderi, pe diferite segmente, prețurile efective la care sunt încheiate contractele depinzând de clasa Bonus/Malus la care este încadrat clientul.
„Piața RCA este o piață în care tarifele sunt stabilite în mod liber. Există creșteri și scăderi pe diferite segmente. Este ceva absolut normal. Este important de reținut faptul că prețurile efective la care se încheie contractele sunt influențate de clasa de Bonus/Malus în care este încadrat fiecare client. După cum am mai spus, aproape 90% dintre șoferi beneficiază de bonus, ceea ce înseamnă că primesc o reducere la încheierea poliței. Mai mult decât atât, 47% dintre aceștia sunt încadrați în clasa de bonus maxim – B8, care le conferă o reducere cu 50% a prețului poliței RCA pe care o achiziționează. Aș face și o precizare: tariful de referință este calculat pentru clasa 0 de B/M. Deci, cu atât mai mult, nu putem vorbi despre creșteri generalizate de tarife”, a precizat președintele Autorității de Supraveghere Financiară.
Conform exemplelor date de Leonardo Badea, pentru un Logan cu un motor de 1,4 deținut de un tânăr sub 30 de ani, prețul mediu la care se încheie polița RCA este cu 10% mai mic față de tariful de referință anunțat de ASF, iar pentru o mașină mai puternică având un motor de 2.000 de cmc, deținută de o persoană din categoria 51-60 de ani, tariful mediu la care se încheie polița RCA este cu 22% mai scăzut față de tariful de referință.
La categoria transport de marfă, pentru un autovehicul de sub 3,5 tone, prețul mediu al poliței RCA este cu 7% sub tariful de referință.
„Tarifele de referință sunt niște puncte de reper pentru piață, iar ASF le publică ca un exercițiu absolut de transparență pentru toți stakeholderii de pe piața RCA. Asta nu înseamnă că acestea sunt și prețurile la care se încheie contractele de asigurare auto obligatorie. Exemplele pe care vi le-am dat cred că sunt relevante în acest sens”, a mai spus oficialul ASF.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat joi tarifele de referință pentru polițele auto obligatorii (RCA), conform prevederilor Legii nr. 132/2017 și a Normei nr. 22/2017 privind metodologia de calcul a acestora.
„Tarifele de referință au fost calculate, potrivit prevederilor legale, de o companie independentă – Ernst & Young Assurance Services SRL – în funcție de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoană juridică/persoană fizică), de vârsta asiguraților în cazul persoanelor fizice, precum și de caracteristicile tehnice ale vehiculelor (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri)”, se menționează în comunicat.
Schimbarea relativă a primei de risc de referință comparativ cu cea din tariful de referință anterior nu este consistentă la nivelul tuturor categoriilor de autovehicule, existând atât scăderi, cât și creșteri de valoare.
„Modificările tarifelor de referință estimate pentru fiecare segment de risc sunt generate, în principal, de evoluția daunalității în perioadele de referință luate în considerare în cadrul celor două exerciții de calcul. Tariful de referință mediu ponderat, în funcție de numărul de expuneri pe fiecare segment pentru persoane fizice, este de 790 lei, în creștere cu 4% față de cel înregistrat în exercițiul de calcul anterior, iar pentru persoane juridice este de 1.660 lei, în scădere cu 5% față de cel înregistrat în exercițiul de calcul anterior”, se mai precizează în comunicat.
Sursa: agerpres.ro