Ani de zile Lenny Kravitz s-a hrănit cu rock-ul clasic al anilor ’60 și ’70, însă în concertul de sâmbătă seara, pe care l-a susținut pe stadionul Cotroceni din București, artistul american și-a desfășurat toată artileria funk, cucerind spectatorii cu pasiunea, carisma și energia sa.
Showman-ul a fost foarte aproape să-i scape pe români printre degete, realizând una dintre gafele clasice ale muzicienilor care ne vizitează țara. Dacă în urmă cu câteva săptămâni, David Coverdale (Whitesnake) confunda Bucureștiul cu Budapesta, Lenny Kravitz a încurcat România cu Ungaria.
După ce și-a făcut intrarea în scenă la ora 21.15, în aplauzele dezlănțuite ale celor aproximativ 17.000 de oameni, Kravitz a deschis concertul cu piesa „Bring It On”, continuând cu „Always On The Run”. Îmbrăcat în negru și cu chitara în mână, el i-a salutat pe cei prezenți. „Bine ați venit”, a spus el, dându-și jos ochelarii de soare și invitând spectatorii să țină ritmul hitului „Dig In”.
A confundat România cu Ungaria
„Mulțumesc că ați venit. Ce faceți?”, a spus el în finalul piesei. „Știți că este prima dată când venim aici și am vrea să vă mulțumim că ne-ați primit în țara voastră. Sperăm ca aceasta să fie doar prima dintr-o lungă serie de vizite, pentru că avem nevoie de Ungaria pentru «Love Revolution» (denumirea turneului și albumului artistului, n.r.)”, a spus Lenny Kravitz, spre uimirea celor prezenți. „Ce am făcut?”, a întrebat artistul, nedumerit de reacțiile celor de pe stadion, care l-au taxat cu fluierături, huiduieli și vociferări. „Ah, shit. Romania! Așa e!”, și-a dat acesta seama de gafa făcută. „Îmi pare rău. Așa se întâmplă când locuiești într-o cameră de hotel. Știu unde sunt!”, a continuat el. „Avem nevoie de Ro-ma-ni-a pentru «Love Revolution»”, s-a corectat Kravitz.
Trecând astfel peste incident și îndulcind atmosfera cu „It Ain’t Over ’Til It’s Over”, muzicianul a continuat cu o piesă de pe noul său album, „Dancin’ ’Til Dawn”, transformată ad-hoc într-un scurt jam-session, artistul trecând prin piese ca „Another Brick In The Wall (Part II)” – Pink Floyd sau „Billy Jean” – Michael Jackson.
Atmosfera s-a mai încălzit odată cu abordarea baladei „Stillness of Heart”, lansată în 2001, pe albumul intitulat „Lenny”, urmată de „I’ll Be Waiting”, cel mai cunoscut single de pe noul album al artistului, hit care se bucură de un egal succes atât în SUA, cât și în Europa. Pentru a pune în valoare linia melodică, Kravitz s-a așezat la pian și a interpretat acordurile de final ale piesei.
Încă o schimbare de ritm s-a înregistrat odată cu piesa „American Woman”, primită cu o nouă repriză de aplauze din partea mulțimii, chiar și cei care stăteau cuminți în tribune ridicându-se să danseze pe ritmurile cântecului.
Le-a mulțumit spectatorilor
În continuare, mega-succesul lui Kravitz de acum zece ani, „Fly Away”, piesă folosită chiar și de NASA pentru a-i trezi pe astronauții de pe ISS, a răsunat pe stadion, pentru ca mai apoi să se audă vocile miilor de spectatori ce cântau refrenul cântecului cu influențe soft-rock și reggae „I Belong To You”. Pentru cei care i-au urmărit cariera lui Kravitz, lansarea acestui cântec, în 1998, a coincis cu momentul în care vedeta și-a tuns codițele împletite ce până la acel moment îi erau asociate automat.
După ce piesa a fost fredonată intens de publicul dominat de voci feminine, Lenny a remarcat – „Oh, sunați atât de dulce”, mulțumind, la sfârșit, celor care au cântat alături de el.
Pe final de concert, Kravitz a păstrat „Let Love Rule”, piesă care dă numele albumului său de debut (1989), el transmițând un mesaj de dragoste și pace tuturor celor prezenți la show. „Totul este în mâinile voastre. Voi sunteți «Love Revolution (revoluția dragostei – n. red.)» (…). Eu vă voi fi alături”, a mai spus artistul înainte de a țâșni de pe scenă. Acesta a coborât lângă gardul care-l despărțea de public, a dat mâna cu spectatorii care se întindeau frenetic spre el, s-a urcat apoi pe gard, după care a străbătut întregul culoar situat în fața scenei, pentru ca apoi, alături de gărzi de corp, să urce în tribune. Înconjurat de blitzuri, Lenny Kravitz a făcut o adevărată baie de mulțime. A urcat până în ultimul rând de sus, după care a ajuns chiar pe acoperișul cabinelor oficiale de la stadion, de unde a salutat din nou mulțimea strânsă la show-ul său.
Despărțire cu reverențe și plecăciuni
Întorcându-se pe scenă, el a mai spus doar „Romania … Love Revolution” și a ieșit în culise. Însă cum din eveniment nu putea să lipsească piesa sa emblematică – „Are You Gonna Go My Way”, împrumutată în concerte, de-a lungul timpului, și de nume ca Metallica, Robbie Williams sau Tom Jones – artistul a revenit în arenă în aplauzele celor prezenți, explodând alături de chitara sa în acordurile hit-ului, pentru ca în cele din urmă să-și ia „la revedere” de la cei prezenți cu adânci reverențe și chiar plecăciuni în genunchi.
În final se pare că publicul l-a iertat pe artist pentru gafa care a dat un gust amar începutului de concert. Însoțit de o trupă de instrumentiști care au interpretat la saxofon, trompetă, clape, chitară, bass și baterie, Kravitz a prezentat un show închegat, cu un sunet bun, ce scotea în evidență cu claritate fiecare instrument.
Însă concertul de peste două ore a strălucit mai ales datorită stilului lui Kravitz. Ca showman, el este în primul rând un seducător care dorește să farmece publicul. Ca artist, se poate spune că cei 20 de ani de carieră în care a marșat pe stilurile împământenite în anii ’60 și ’70 nu îi fac cinste în ceea ce privește originalitatea, capacitatea sa de a se reinventa și de a se adapta. Trăgându-și seva de la idoli precum Jimi Hendrix, Kravitz își creează un handicap atunci când se poziționează într-un stil în care alți artiști au făcut istorie cu mult deasupra și cu mult înaintea lui. Lenny poate că e un epigon, însă e unul talentat. Chiar dacă nu vine cu nici o notă originală sau cu versuri pe care publicul să nu le mai fi auzit până acum, într-o formă sau alta, Kravitz reușește să le pună într-un context în care verva sa flamboiantă ia ochii spectatorilor.
Cristina Mazilu