Legislația muncii va fi predată în școli, 64% dintre victimele accidentelor de muncă sunt tineri



Tinerii aflați în primii ani de muncă sunt principalele victime în accidentele de muncă din cauza faptului că nu-și cunosc drepturile pe care le au ca și angajați, mai multe instituții cu atribuții în domeniu decizând ca legislația muncii să fie introdusă în curricula școlară ca obiect opțional.
Ministerul Educației (MECTS), Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) și Inspecția Muncii (IM) au semnat, ieri, protocoale de colaborare pentru creșterea șanselor de ocupare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, dar și pentru pregătirea tinerilor care urmează să intre pe piața muncii în domeniul legislației muncii.
Inspectorul general de stat de la Inspecția Muncii, Dantes Nicolae Bratu, a declarat că semnarea protocoalelor între cele trei instituții este extrem de importantă, deoarece în practică s-a constatat că tinerii devin primele victime în accidente de muncă din cauza faptului că nu își cunosc drepturile.
Astfel, datele statistice arată că 64,5 la sută dintre victimele accidentelor de muncă sunt tineri aflați în primii cinci ani de activitate, 20 la sută dintre ei fiind în primul an de activitate. Alți 29,1 la sută au între unu și trei ani de activitate.
În opinia inspectorului general de stat, o materie privind legislația muncii, sănătatea și securitatea în muncă ar trebui să fie obligatorie.
„Acești copii ies din liceu și nu știu cui să se adreseze pentru a obține un loc de muncă, nu știu ce înseamnă un contract de muncă și nu știu ce semnează și cad astfel victime în accidente de muncă sau în relația cu angajatorii”, a declarat Dantes Nicolae Bratu.
Secretarul de stat din Ministerul Educației, Oana Badea, a declarat că protocolul încheiat ieri prevede un set de acțiuni în beneficiul celor care își caută loc de muncă, dând posibilitatea fiecărui viitor angajat să știe ce drepturi și responsabilități are.
„Protocolul prevede caracterul opțional al acestei discipline. De altfel, trebuie să precizăm că, în ce privește învățământul profesional și tehnic, și în acest moment elemente de legislația muncii există cuprinse în curriculum. Să nu uităm că procesul de modernizare a curricumului începe din 2012 în sistemul de educație iar acest parteneriat avertizează cu privire la importanța pe care trebuie să o acordăm în zona învățământului profesional și tehnic acestei dimensiuni”, a declarat secretarul de stat de la MECTS.
Oana Badea a precizat că elevii vor învăța legislația muncii, ce prevede Codul muncii și care le sunt drepturile atunci când merg să se angajeze.
„Zona în care intrăm în principal este zona liceului, pentru că acolo vorbim de învățământ profesional și tehnic. Asta nu înseamnă că elemente care țin de o construcție întreagă nu pot să intervină chiar de la prima treaptă de școlaritate. Elemente de tip ludic, intuitiv pot să fie inclusiv în învățământul primar. Nu eliminăm nici forța pe care o au orele de dirigenție din clasele V – VIII. Și acolo există bucăți întregi destinate unui astfel de tip de educație”, a mai spus Badea.
Secretarul de stat din Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale (MMFPS), Nicolae Ivășchescu, a subliniat că este foarte important ca tinerii să știe ce este un contract de muncă și, prin urmare, ce semnează atunci când merg să se angajeze.
Președintele ANOFM, Ecaterina Andronescu, a precizat că acest parteneriat a apărut dintr-o nevoie reală, menționând că lipsa de informare și de comunicare a dus la situația actuală, când un număr important de tineri nu au locuri de muncă.
Parteneriatele interinstituționale mai prevăd facilitarea accesului șomerilor înregistrați în evidențele agențiilor județene de ocupare la programul „A doua șansă”, pentru finalizarea învățământului primar și a celui secundar inferior, organizarea de stagii de pregătire practică pentru elevii de liceu, pentru studenții facultăților de asistență socială, în ANOFM și în agențiile județene de ocupare, în vederea familiarizării acestora cu activitatea serviciului public de ocupare, inițierea și desfășurarea unor campanii de informare și consiliere în școli pentru promovarea măsurilor active destinate tinerilor și pentru prevenirea riscului marginalizării.