Legea publicității este neconstituțională, judecătorii CC admițând sesizarea USL



Legea publicității este neconstituțională, judecătorii Curții Constituțională (CC) admițând, miercuri, cu unanimitate de voturi sesizarea USL, care a reclamat neconstituționalități ale actului normativ.
USL a înaintat, în 23 decembrie 2011, la Curtea Constituțională, o sesizare referitoare la neconstituționalitatea unor prevederi din Legea publicității, adoptată în ședința de plen a Camerei Deputaților din 20 decembrie.
În opinia deputaților USL, adoptarea Legii privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate reprezintă o încălcare gravă a articolului 15 alineatele (1) și (2), articolului 27 și articolului 44 din Constituția României.
USL susține că legea contravine art. 15 alin. 2 din Constituție în ceea ce privește principiul neretroactivității legii civile.
„În maniera în care este redactat (art. 54 și următoarele), odată intrat în vigoare, proiectul de lege privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate ar produce efecte în mod retroactiv, aplicându-se și actelor și faptelor juridice ce au fost încheiate sau ivite înainte de intrarea sa în vigoare. Or, conform art. 15 alin.(2) din Constituția României, Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale sau contravenționale mai favorabile”, se arată în sesizare.
USL consideră că legea contravine art. 27 din Constituție în ceea ce privește principiul inviolabilității domiciliului.
„Conform proiectului de lege privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate, respectiv art. 5 alin. 2, «primarul/ primarul general al municipiului București dispune desființarea acestuia (n.a. – mijlocului de publicitate) pe cale administrativă, indiferent de categoria de proprietate pe care acestea sunt amplasate, fără emiterea unei autorizații de desființare și fără sesizarea instanțelor judecătorești». Implicit, în conformitate cu aceste prevederi, reprezentanții autorităților locale ar avea posibilitatea să pătrundă pe proprietatea privată a persoanelor fizice și juridice în scopul desființării mijloacelor de publicitate, încălcând astfel principiul inviolabilității domiciliului”, se arată în sesizare.
În opinia semnatarilor, legea contravine art. 15 alin. (1) din Constituție în ceea ce privește principiul libertății contractuale.
„Proiectul de lege privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate prevede în art. 56 că «mijloacele de publicitate autorizate până la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi menținute pe amplasamentele autorizate până la data expirării contractelor de publicitate în curs, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2012» (alin. 1), iar «Contractele existente la data intrării în vigoare a prezentei legi vor fi completate și modificate conform procedurilor acesteia» (alin.2). Totodată, în alineatul 3 al aceluiași articol se prevede că «Prin excepție de la dispozițiile alin.(2), contractele valabile pe o perioadă de maxim 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, rămân în vigoare până la expirarea perioadei de valabilitate». Considerăm că prevederile enumerate mai sus sunt neconstituționale pentru că se încalcă prevederile Constituției României de la art. 15 alin.(1), și anume: «Cetățenii beneficiază de drepturile și de libertățile consacrate prin Constituție și prin alte legi și au obligațiile prevăzute de acestea»”, se mai arată în sesizare.
USL susține că legea contravine și art. 44 din Constituție în ceea ce privește dreptul de proprietate privată.
„Proiectul de lege prevede, în art. 54, că «pentru panourile situate pe domeniul public și privat al statului și autorităților publice locale care nu sunt autorizate în conformitate cu prevederile legale sau care au fost amplasate fără respectarea prevederilor legale sau care nu au inscripționate informațiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscală a acestuia și numărul autorizației de construire se va dispune dezafectarea» (lit. a) și că «pentru panourile situate pe proprietatea persoanelor fizice sau juridice, care nu au contracte de închiriere valabile, la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri sau care nu au inscripționate informațiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscală a acestuia și numărul autorizației de construire se va dispune dezafectarea» (lit. b). Mai mult, coroborând prevederile art. 5 alin. 2 și 3 cu art. 56 din proiectul de lege, se concluzionează că mijloacele de publicitate, autorizate și legal amplasate înainte de intrarea în vigoare a acestei legi, urmează să fie desființate la expirarea termenului prevăzut în lege, deși acestea au necesitat investiții financiare importante”, se arată în sesizare.
USL consideră, de asemenea, că legea contravine art. 15 alin. 1 din Constituție în ceea ce privește universalitatea drepturilor, încălcând principiul stabilirii cuantumului amenzilor corespunzător cu gradul de pericol social al faptei.
„În concluzie, având în vedere cele prezentate, vă solicităm, în calitatea de cenzor suprem al actelor normative cu caracter de lege, să constatați neconstituționalitatea prevederilor criticate prin prezenta, înainte de trimiterea legii spre promulgare Președintelui României. Fiecare din punctele dezvoltate, în prezenta, constituie de sine stătător, un temei suficient, în opinia noastră, pentru a pronunța neconstituționalitatea Legii privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate”, se arată în încheierea sesizării depuse de USL la Curtea Constituțională.