Președintele Traian Băsescu a promulgat, miercuri, legea de ratificare a acordului dintre guvernele României și Bulgariei privind constituirea societății mixte care va exploata noul pod rutier și feroviar Calafat-Vidin.
„Președintele României, domnul Traian Băsescu, a semnat miercuri, 22 mai, Decretul privind promulgarea Legii pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Bulgaria privind constituirea unei entități comerciale mixte pentru exploatarea noului pod mixt (rutier și feroviar) peste fluviul Dunărea, între orașele Calafat (România) și Vidin (Republica Bulgaria), semnat la Sofia la 28 februarie 2013”, informează un comunicat de presă al Președinției.
Cu ocazia unei vizite la Ruse, în 28 aprilie, premierul Victor Ponta a afirmat că podul Calafat-Vidin ar putea fi inaugurat pe 15 iunie, în prezența și a comisarului european pentru dezvoltare regională, Johannes Hahn.
Guvernul român estima la începutul lunii martie că podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin va fi inaugurat cel mai devreme în a doua jumătate a lunii mai, „dat fiind contextul politic” din Bulgaria.
La acel moment, lucrările la componenta rutieră erau finalizate 100%, în timp ce lucrările la componenta feroviară în proporție de 95%.
Fostul premier bulgar Boiko Borisov anunța în februarie că Podul Calafat-Vidin va fi inaugurat oficial pe 9 mai, de Ziua Europei, în prezența președintelui Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, și a comisarului UE pentru Politici regionale, Johannes Hahn.
Conform estimărilor, peste 100.000 de vehicule ar urma să traverseze anual acest pod.
România și Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin în martie 2000, însă inițierea proiectului a întârziat din cauza fondurilor insuficiente.
Podul de doi kilometri peste Dunăre este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă orașul german Dresda de Istanbul (Turcia).
Podul va avea două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare și o pistă pentru bicicliști. Costurile construcției, care până în anul 2011 erau estimate la circa 225 de milioane de euro, vor depăși cel mai probabil 250 milioane de euro până la finalizarea proiectului. Proiectul a beneficiat de împrumuturi și finanțări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiții, Agenția Franceză pentru Dezvoltare și Instituția Germană de Credit pentru Reconstrucție și Dezvoltare.