Într-o perioadă în care efectele poluării, consumului excesiv și dezechilibrelor ecologice devin tot mai vizibile, educația ecologică nu mai este doar o opțiune, ci o necesitate. Din dorința de a forma generații conștiente și responsabile față de mediul înconjurător, la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni s-a derulat, în cadrul programului educațional național „Săptămâna verde”, proiectul „Respect pentru natură, respect pentru viață”, inițiat de prof. de Biologie Morhan Adina Simona și prof. de Istorie și Geografie Dochia Lenuța, în parteneriat cu Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Suceava.
- Educație pentru o lume durabilă
Proiectul pornește de la ideea fundamentală că între sănătatea mediului și calitatea vieții există o legătură directă. Elevii de azi sunt viitorii adulți care vor lua decizii pentru planeta de mâine, iar formarea unei conștiințe ecologice încă din școală devine un pas esențial către o societate echilibrată și sustenabilă. Prin activitățile propuse, profesorii coordonatori au urmărit să dezvolte spiritul de responsabilitate, gândirea critică, abilitățile de cooperare și atitudinea activă față de natură, încurajând elevii să devină parte a soluției și nu a problemei.
„Prin acest proiect ne dorim să trezim în sufletele elevilor respectul autentic pentru mediul înconjurător, să îi învățăm că fiecare gest contează și că viața noastră este profund legată de echilibrul naturii. Educația ecologică nu se reduce la informații, ci înseamnă formarea unei conștiințe vii, care să ghideze alegerile zilnice. În același timp, natura este oglinda istoriei și a geografiilor trăite de om – ne arată cum civilizațiile au evoluat în armonie sau în conflict cu mediul. Prin proiectul Respect pentru natură, respect pentru viață ne propunem să cultivăm în rândul elevilor o privire atentă asupra lumii, să le arătăm că protejarea mediului înseamnă protejarea propriei identități și a viitorului comun,” ne-au povestit prof. Morhan Adina Simona și prof. Dochia Lenuța, inițiatoarele proiectului educațional.
- Activități tematice – de la teorie la implicare concretă
De-a lungul anului școlar 2025-2026, elevii vor participa la o varietate de activități educative și practice, structurate în jurul unor zile ecologice internaționale.
- În octombrie, tema Respect pentru natură a deschis seria întâlnirilor, prin prezentări și discuții tematice despre importanța protejării mediului, realizate cu sprijinul specialiștilor de la Garda Națională de Mediu.
- În februarie, de Ziua Mondială a Zonelor Umede, elevii vor descoperit rolul esențial al acestor ecosisteme în menținerea biodiversității, prin studii de caz și prezentări dedicate Deltei Dunării și Rezervației Tinovul Mare de la Poiana Stampei. Activitatea va urmări conștientizarea importanței conservării acestor habitate unice, care asigură echilibrul între apă, sol, plante și viața animalelor.
- În martie, acțiunea Un copac pentru viitor va îmbrăca curtea școlii în verde, prin activități de plantare de puieți și concursuri de afișe, urmate de Ziua Mondială a Apei, când elevii vor realiza afișe și un creativ „Jurnal al picăturii de apă”, reflectând asupra consumului responsabil de resurse.
- În aprilie, cu prilejul Zilei Mondiale a Sănătății și Zilei Pământului, se vor desfășura ateliere tematice – „Mediu curat, corp sănătos” și „Planeta mea ideală”, combinând creativitatea cu gândirea ecologică prin eseuri, machete și expoziții.
- În luna mai, Ziua Internațională a Biodiversității va prilejui o competiție interactivă – „Natură conservată – natură protejată” – desfășurată chiar în inima naturii.
- Lecții din natură – experiența din Turbăria Poiana Stampei
Una dintre activitățile emblematice ale proiectului s-a desfășurat în Turbăria de la Poiana Stampei, un areal natural protejat care oferă un exemplu viu al echilibrului dintre elementele ecosistemului. Sub îndrumarea cadrelor didactice preot prof. Gavriliuc Sorin, prof. Apetrechioaie Dragoș, prof. Oprea Viorica, prof. Dochia Lenuța, prof. Doncian Angelica și prof. Morhan Adina Simona, un grup format din 17 elevi de gimnaziu (clasa a VIII-a B) și 26 de elevi de liceu (clasele a X-a A și a XI-a A) a explorat poteca tematică a rezervației.
Elevii au colectat informații, au completat fișe de observație și au discutat despre biodiversitatea mediului de mlaștină și procesul de formare a turbei, conștientizând importanța conservării acestor zone fragile.
„Activitatea s-a dovedit o lecție vie despre respectul față de natură și a fost completată de momente de reflecție și bucurie autentică în mijlocul unei toamne blânde. Această experiență educațională se va finaliza pe data de 2 februarie 2026, odată cu celebrarea Zilei Mondiale a Zonelor Umede, marcând un nou pas în consolidarea proiectului Respect pentru natură, respect pentru viață,” au completat prof. Morhan Adina Simona și prof. Dochia Lenuța.
Diana-Maria Poenaru





