Lacunele din educație costă România procente din PIB, iar economia nu are suficienți manageri profesioniști, foarte necesari într-o perioadă de trecere a afacerilor de la fondatori la copii, când rata de eșec ajunge la 70%, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner la PricewaterhouseCoopers.
„Regulile capitalismului spun că există o rată mare de eșec la trecerea de la prima generație, a celui care a construit afacerea, la generația a doua, a copiilor. Este vorba de o rată de eșec de 70%. Este un moment în care managerii profesioniști pot să faca diferența. Nu avem suficienți manageri profesioniști”, a explicat marți reprezentantul companiei de consultanță, prezent la conferința „Cei mai mari jucători din economie”, cu tema „Lecțiile crizei pentru următoarea perioada de creștere economică”, organizată de Ziarul Financiar și PwC România.
Iuga a arătat că, în acest context, susține indeea implicării sectorului privat în formele de învățământ.
„Lacunele din educație costă România procente din PIB”, a afirmat reprezentantul PwC.
În acest an, promovabilitatea la bacalaureat este de 44,47% la nivel național, înaintea contestațiilor.
Iuga a adăugat că pe viitor proprietarii de companii și managerii ar trebui să știe mai bine încotro se îndreapta afacerea pe care o conduc.
Potrivit companiei de consultanță, în următorii 10-15 ani, în România se va manifesta o concentrare la nivelul firmelor locale și achiziții din partea companiilor dimensiuni medii (campioni internaționali), dar și a companiilor de demensiuni mari, cu un grad sporit de internaționalizare, care cumpără de regulă la prețuri de peste 3 miliarde de dolari (industry shark).
Într-o analiză PwC a primelor 500 de companii din România în fucție de cifra de afaceri, mai mult de jumatate (55%) sunt firme locale, însă acestea realizează doar 27% din cifra totală de afaceri a companiilor din eșantion.
Doar 9% din Top 500 companii românești pot fi încadrate în categoria industry shark (companii foarte mari), iar ele gererează 23% din cifra de afaceri de la nivelul anului 2009.
„Numărul ridicat al companiilor «local specialist», poziționează economia din România, în ansamblu, în faza de lansare, cu un potențial de consolidare semnificativ în următorii 10-15 ani. Având în vedere caracteristicile procesului de concentrare globală, este de așteptat ca în prima etapă, atenția marilor grupuri internaționale să se înderepete către companiile cu profilul «regional hero»”, a spus Iuga, citând o lucrare publicată de PwC cu titulul „Formulele de succes pentru următoriu deceniu”.
Dfinite drept companii cu grad scăzut de internaționalizare, de regulă cu prezență națională sau regională, dar cu un nivel ridicat de diversificare a produselor sau serviciilor, „regional hero” sunt relativ puține la număr în România (18%), dar generează 42% din cifra de afaceri a eșantionului.
„Preluarea unei companii regional hero este cea mai rapidă cale de acces la o cotă de piață pentru un grup care își face intrarea pe o piață emergentă”, a mai spus Iuga.
În categoria „regional hero”, PwC include companii precum OMV sau BRD, în timp ce în categotria shark intră companii precum celor din piața telecom, Vodafon, Orange sau Romtelecom.
De altfel, industria telecom este singura din România deținută aproape în totalitate de către campioni internaționali sau industry shark.