Echipa proiectului Electromobilitate, în colaborare cu Primăria Vatra Dornei, a organizat, în perioada 17-19 februarie, al șaselea eveniment de promovare a mobilității electrice din seria ElectRoMania.
În expoziția de prezentare a mașinilor electrice, organizată sâmbătă, 18 februarie, în parcarea de la baza Pârtiei Veverița, la Parada automobilelor electrice, 100% tăcută și curată (fără zgomot, fără gaze), și la deplasarea pe TransRarău până la hotelul Alpin de la poalele vârfului Rarău au participat 17 mașini electrice (Tesla, Volkswagen, Hyundai Kona, Renault ZOE, Hyundai IONIQ 5, Kia, Dacia Spring) din Timișoara, Craiova, Câmpina, Brașov, Deva, Sibiu, Cluj-Napoca, Iași, Târgu Mureș, Suceava.
Proiectul Electromobilitate promovează mașinile electrice și zonele turistice
Tudor Marchiș, unul dintre organizatori, ne-a spus: „Proiectul Electromobilitate a început în anul 2018, pe vremea când în România erau înmatriculate doar 250 de mașini electrice, din dorința de a informa și educa publicul din perspectiva proprietarilor cu privire la conviețuirea cu o mașină electrică în România. În cei 5 ani, proprietarii de automobile electrice incluși în proiect au adunat peste 1,8 milioane km monitorizați în cadrul grupului și aproape 80 de autori au semnat, până în prezent, peste 2.100 de articole.
Am ales Vatra Dornei pentru că ne place să promovăm peisajele pitorești din România și zonele turistice care, din păcate, nu sunt acoperite de stații de încărcare. Sunt locuri deosebite unde se ajunge mult mai greu cu mașinile electrice, trebuie o planificare mult mai bună, și prin aceste activități ale noastre dorim să impulsionăm și autoritățile să se implice în acest proiect de dezvoltare a infrastructurii de încărcare. La fel, pensiunile și hotelurile să ofere pe lângă cazare, mâncare și posibilitatea de încărcare a mașinilor electrice.
Un al motiv este păstrarea mediului. Așa zone frumoase cum este Bazinul Dornei, dar și multe alte zone în care noi am făcut evenimente de acest gen, nu trebuie să le mai poluăm cu gaze de eșapament. Mașinile electrice sunt silențioase, sunt curate, nu emană gaze în mers și se potrivesc cel mai bine pentru zonele turistice.
Evenimentele le plănuim când este puțin mai cald, însă a fost o oportunitate bine-venită să venim în sezonul rece la Vatra Dornei pentru că sunt pârtii de schi și iubitorii sporturilor de iarnă se pot bucura de ele”.
În luna decembrie 2021, Administrația Fondului de Mediu a lansat programul „Stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în localități” printre UAT-urile eligibile de pe lista AFM numărându-se și municipiul Vatra Dornei, comunele Poiana Stampei și Coșna.
Prezent la evenimentul de promovare a mobilității electrice, Marius Rîpan, viceprimarul municipiului Vatra Dornei, i-a invitat pe posesorii de mașini electrice în vara acestui an pentru a se întâlni din nou la Vatra Dornei, ocazie cu care își vor putea încărca vehiculele la stațiile primăriei. Tudor Marchiș a confirmat că la sfârșitul verii va fi următoarea întâlnire de la Vatra Dornei a Proiectul Electromobilitate.
Dacia Spring poate parcurge distanțe lungi doar cu o planificare judicioasă a călătoriei
Tot mai mulți români sunt interesați de achiziția unei mașini electrice, însă unii amână o decizie descurajați de prețurile mari sau de stațiile de încărcare insuficiente, în timp ce alții încă se mai documentează.
Marcel Banu, din Deva, a cumpărat o Dacia Spring în urmă cu un an și jumătate și a făcut bilanțul după ce a condus-o peste 70.000 de kilometri, declarându-se foarte mulțumit de autovehicul.
„Am venit pentru prima dată la Vatra Dornei cu Dacia Spring. Contrar tuturor părerilor că Dacia Spring este o mașină de oraș, am demonstrat și eu, și alți colegi că Dacia Spring poate parcurge distanțe destul de lungi. Problema în România este lipsa stațiilor de încărcare. Ca să faci un traseu lung la noi în țară, trebuie în primul rând să îl planifici foarte bine pentru că riști să rămâi fără curent pe drum. Dar cu o planificare corectă se poate parcurge orice traseu. De la Deva până la Vatra Dornei am făcut 3 încărcări, nu atât din necesitate, ci mai ales pentru a servi un sandvici și o cafea, pentru a mă odihni sau pentru a vizita obiective din localitățile prin care trec. Foarte multă lume spune că noi pierdem timpul pentru a încărca o mașină electrică în timp ce ne deplasăm dintr-un punct în altul. Pentru unii o fi pierdere de timp, dar eu mă mai uit la un film, citesc, rezolv o parte din problemele zilnice de pe telefon sau lucrez pe laptop. Am făcut un drum în Germania cu Spring-ul și când vedeam că începe să mă prindă oboseala, căutam prima stație de încărcare, parcam, porneam încărcarea, o oră cât dura mă odihneam, mâncam ceva și apoi plecam mai departe.
Cât despre întreținere, până acum nu am cheltuit nimic în afară de revizii, care sunt mai mult mai ieftine, nu mai ai de schimbat ulei, filtru, lichid de răcire, iar uzura este minimă”, ne-a spus Marcel Banu.
Stațiile portabile, soluția pentru zonele unde nu sunt stații de încărcare
Conform raportului Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile, pe parcursul anului 2022 au fost înmatriculate în România 11.611 autoturisme noi cu propulsii pur electrice. Acest volum reprezintă o creștere cu 83,6% față de cele 6.323 de mașini electrice înmatriculate în țara noastră în 2021. Drept urmare, aceste mașini au nevoie de încărcare, inclusive în zone unde nu există stații de încărcare, iar o soluție a venit din partea lui Cozmin Stoica, director general Nomad Parts, care a reușit încărcarea la baza pârtiei Veverița a mai multor vehicule electrice cu stațiile portabile NRGkick, care oferă o putere maximă de încărcare cu capacități de până la 22 Kw, de la orice priză.
„Ofer stații portabile pentru încărcarea mașinilor electrice, care permit încărcarea de la orice sursă de curent alternativ. Stațiile NRGkick sunt fabricate în Austria și, cum este cazul celor de la Electromobilitate, care au venit de la Sibiu, Timișoara, Cluj, Brașov, în drumul lor, când ajung la o pensiune sau un restaurant să servească masa conectează stația portabilă la o sursă de curent alternativ, monofazic sau trifazic, și încarcă bateria mașinii.
Participanții de la Vatra Dornei au fost atrași de produs pentru că oferă conectivitate ușoară și foarte bună la sursa de curent alternativ. Produsul se poate conecta prin intermediul unei aplicații de pe telefonul mobil și de la foarte mare distanță, iar puterea de încărcare oferită de această stație este net superioară față de tot ceea ce există la ora actuală pe piață. Poți lăsa mașina la încărcat, încărcare lentă, cum recomandă toți producătorii, primești un telefon la ora 10,00 și trebuie să te deplasezi în altă parte la ora 11,00. Din aplicație poți seta intensitatea curentului, timpul de încărcare și alți parametri. Produsul pe care noi îl avem se găsește în 54 de locații din toată țara, în special la dealerii de mașini electrice și pe pagina noastră de internet, este cel mai bun raport calitate-preț, timp de încărcare și viteză de încărcare. Cel mai bine este ca o stație mobilă de încărcare să intre la posesorul mașinii electrice odată cu livrarea acesteia”, ne-a spus Cozmin Stoica.
Rețeaua Supercharger este un mare plus
Prezența mașinilor electrice în orașul stațiune a fost o bună oportunitate pentru cei interesați de achiziția unui astfel de autoturism sau pentru curioși să afle de la cei care le folosesc zi de zi care sunt avantajele și dezavantajele acestor mașini, costurile de întreținere, modalități de încărcare, autonomie și chiar să parcurgă kilometri cu aceste mașini.
După ce a văzut avantajele mașinii electrice, brașoveanul Cristian Marin a schimbat Skoda Enyaq cu o Tesla Model Y Performance dual motor, cu care a parcurs în mai puțin de 3 luni de iarnă peste 10.000 km și cu care își propune drumuri lungi, mașina având o autonomie de peste 450 km. Spațiul interior este foarte generos, inclusiv cu pasagerii din spate, portbagajul este voluminos, iar bagajele pentru vacanță sau cumpărăturile încap fără nici o bătaie de cap. Pe lângă eleganță și confort, interiorul impresionează prin simplitate și imensa tabletă care răspunde foarte bine comenzilor, meniul Energy care oferă informații detaliate despre consumul mașinii, iar aplicația Netflix și jocurile sunt excelente pentru a trece mai ușor timpul la încărcare.
La fel și sistemul de climatizare, care cu un consum infim, funcționarea bazându-se pe principiul pompelor de căldură, a creat un ambient foarte plăcut în câteva minute, ceea ce la o mașină cu motor termic nu se întâmplă.
Accelerația este foarte rapidă, șoferului îi aduce un zâmbet pe buze, iar pasagerilor neobișnuiți cu mașini de putere mare o sperietură: 3,7 secunde de la 0 și până la 100km/h este un timp impresionant pentru o mașină de dimensiunile modelului Y.
Cristian Marin ne-a spus în timpul deplasării cu eleganta mașină: „Infrastructura de încărcare a fost motivul ce a cântărit cel mai greu în alegerea făcută. În momentul de față, luând în considerare drumurile pe care le frecventez și pe care intenționez să le parcurg în perioada următoare, rețeaua Supercharger este un mare plus. 50% din încărcările de până acum au fost la Supercharger și doar 45% acasă. Chiar și cu toate posturile de la Supercharger ocupate, moment în care puterea stației scade, am încărcat de la 9% la 80% în 35 minute.
Consumul și autonomia sunt peste așteptările inițiale. Dacă în deplasările de zi cu zi sunt normale și apropiate de celelalte autovehicule electrice, situația se schimbă la drumuri lungi, în special la viteze de autostradă, unde aerodinamica își spune cuvântul.
Tot ce ține de soft este la superlativ comparativ cu ce am condus anterior, mai ales că mă și pricep foarte bine la tot ceea ce ține de softuri.
Zilele de iarnă adevărată din ultima perioadă mi-au oferit prilejul de a testa tracțiunea integrală. Am căutat drumuri acoperite de zăpadă, pe care s-a comportat foarte bine, fără surprize neplăcute.
Evenimentul de la Vatra Dornei este primul drum unde mă bazez pe alte rețele. Vor urma și experiențe în afara țării, la jumătatea lunii martie având deja programată o călătorie în Polonia, iar în luna iunie o vacanță în Grecia”.
„Paradă fără zgomot, fără fum, pentru un viitor mai bun!”
Mihai Tudosă, primul român care a ajuns cu o Dacie Spring la Berlin, în luna septembrie a anului trecut, este cel care a adus proiectului Electromobilitate la Vatra Dornei pentru a promova zona și stațiunea turistică. „Ne bucurăm că am fost primiți aici, la Vatra Dornei, am fost sprijiniți de autoritățile locale care ne-au asigurat un loc de parcare unde am putut să ne vedem față în față cu cei care au dorit să afle amănunte despre diverse modele de mașini electrice. În cadrul proiectului Electromobilitate am vorbit și am scris articole, astăzi ne-am văzut, am schimbat impresii, am făcut turul prin stațiune în cadrul paradei «fără zgomot, fără fum, pentru un viitor mai bun!», pentru a flutura steagul Electromobilitate și pentru a consuma electroni fără să poluăm.
Cu o Kia EV 6 venită de la Suceava în fruntea coloanei ne-am îndreptat tăcut și fără fum pe Transrarău până pe Rarău.
A fost oexperiență interesantă, 17 mașini au învârtit roțile angrenate electric în Vatra Dornei. Mulțumesc tuturor colegilor din proiectul Electromobilitatecare au răspuns la nebunia mea de a-i duce până sus pe Transrarău, la Pietrele Doamnei, domnului Dan Boboescu, care a închegat acest colectiv și-l menține omogen, Primăriei Vatra Dornei, care a fost alături de noi prin persoana domnului viceprimar Marius Rîpan, ne-a asigurat parcarea în zonă, energia electrică pentru încărcarea mașinilor la Pârtia Veverița și este deschisă spre dezvoltarea infrastructurii de încărcare,Poliției Locale, care ne-a facilitat un tur ce nu va fi uitat prea curând de niciunul dintre noi, lui Cozmin Stoica și tatălui său pentru soluția de încărcarea de la baza pârtiei Veverița, ziarului Monitorul de Suceava, care a fost alături de noi în promovarea acestui eveniment”, ne-a spus Mihai Tudosă.