La fiecare trei minute și jumătate o persoană din UE moare din cauze legate de locul de muncă, Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (EU-OSHA) lansând o campanie de informare la nivel european pentru prevenirea accidentelor sau bolilor profesionale.
Campania „Locuri de muncă sănătoase. Bine pentru tine. Bine pentru afacere” se va desfășura în perioada 2008 – 2009 și vizează prevenirea accidentelor sau bolilor profesionale prin evaluarea riscurilor, în special în sectoare precum construcțiile, serviciile de sănătate și agricultura, și necesităților întreprinderilor mici și mijlocii, se arată într-un comunicat de vineri al EU-OSHA.
Potrivit Eurostat, 5.720 de persoane din Uniunea Europeană își pierd viața anual ca urmare a unor accidente de muncă. Totodată, Organizația Internațională a Muncii estimează că un număr suplimentar de 159.500 de lucrători din UE mor în fiecare an din cauza unor boli profesionale.
„Dacă se iau în calcul ambele cifre, se poate estima că la fiecare trei minute și jumătate cineva din UE moare din cauze legate de locul de muncă”, potrivit EU-OSHA.
Conform legislației comunitare, toți angajatorii din UE sunt obligați să facă evaluări ale riscurilor, care au rolul de a-i ajuta să înțeleagă măsurile pe care trebuie să le ia pentru a îmbunătăți sănătatea și securitatea la locul de muncă.
„Fiecare accident de muncă și boală profesională este de prisos. Chiar dacă acestea nu duc la evenimente fatale, consecințele sunt inacceptabile, atât pentru persoanele implicate, cât și pentru economie. În fiecare an, milioane de lucrători din UE sunt implicați în accidente care îi obligă să stea acasă cel puțin trei zile lucrătoare, iar aceasta reprezintă un cost imens pentru economie. Evaluarea riscurilor este esențială pentru reducerea acestor cifre. Însă aceasta nu este decât prima etapă – trebuie să urmeze implementarea”, susține Vladimir Spidla, comisarul european pentru Ocuparea Forței de Muncă, Afaceri Sociale și Egalitatea de Șanse.
Campania locurilor de muncă sănătoase evidențiază necesitatea evaluării riscurilor în conformitate cu Strategia comunitară privind sănătatea și securitatea în muncă (2007–2012), care are drept scop reducerea cu un sfert a accidentelor de muncă pe perioada respectivă la nivelul Uniunii Europene.
Directorul EU-OSHA, Jukka Takala, susține că prin această campanie s-a urmărit încurajarea întreprinderilor în sensul realizării evaluării riscurilor în mod corespunzător, astfel încât să fie implicați toți cei de la locul de muncă.
Potrivit lui Takala, evaluarea riscurilor nu este neapărat complicată, birocratică sau o sarcină numai a experților, explicând că există o mulțime de instrumente disponibile (precum listele de verificare) care ajută pe parcurs, iar EU-OSHA promovează o abordare simplă în cinci etape.
Totodată, o evaluare corectă a riscurilor aduce o serie de beneficii afacerii, deoarece locurile de muncă mai sigure și mai sănătoase ajută la reducerea absenteismului și a costurilor de asigurare și crește motivația și productivitatea lucrătorilor, arată directorul EU-OSHA.