La „Centrul Artistic” din Mihoveni, clădirea ridicată de sculptorul Ion Mândrescu, în care acesta și-a propus să instaleze o turnătorie în bronz și să deschidă ateliere de artă aplicată și decorațiuni pentru tinerii talentați, a avut loc sâmbătă prima „lecție deschisă” în care a început să se învețe „alfabetul sculpturii”.
Exerciții demonstrative vizând una din fazele premergătoare turnării lucrării într-un material definitiv
Venit pentru câteva zile în Bucovina, Ion Mândrescu l-a invitat pe prof. Mircea Dăneasă, împreună cu câțiva dintre elevii săi de la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, la o întâlnire de lucru în care s-au făcut câteva exerciții demonstrative vizând una din fazele intermediare premergătoare turnării unei lucrări într-un material definitiv.
Într-una din încăperile de la parter (situată deasupra subsolului înalt de 3 metri, cu o suprafață de 92 de mp, prevăzut cu sistem de ventilație, în care vor fi instalate un cuptor de calcinare și un cuptor cu inducție pentru topirea bronzului), atelierul de lucru, care s-a desfășurat ca o lecție deschisă în care-au fost antrenați, deopotrivă, cei doi sculptori, artistul vizual Remus Dăneasă și cinci elevi de la colegiul de artă sucevean, a avut scopul să testeze capacitățile creative ale tinerilor, să le trezească interesul, să suscite întrebări și să ofere soluții.
„Forme spațiale cu semnificații multiple”, modelarea în lut, turnarea în ghips, realizarea mulajului din cauciuc
Dacă pentru „dezmorțire” Mircea Dăneasă și-a provocat elevii la imaginarea și desenarea unor „forme spațiale cu semnificații multiple”, timp în care a fost pusă la topit ceara necesară demonstrației fazei premergătoare turnării în bronz a unei lucrări, Ion Mândrescu le-a explicat tinerilor etapele anterioare de modelare în lut, turnarea în ghips și realizarea mulajului din cauciuc-silicon.
Mulaj în care, în demonstrația care a urmat, Ion Mândrescu și Mircea Dăneasă au așternut, cu pensula, straturi succesive și uniforme de ceară topită necesare pentru realizarea negativului din material termorezistent (crusta ceramică), care va constitui suprafața peste care va fi turnat apoi bronzul. Unul dintre elevii care priveau cu curiozitate devoratoare această operațiune, Cezara Iustina Iordache, din clasa a XI-a, va participa, în intervalul 2 – 5 aprilie a.c., la Olimpiada Națională de Arte Vizuale, Arhitectură și Istoria Artelor de la Ploiești.
Putem face aici o «uzină» care să funcționeze și care să aducă profit!”
O lecție deschisă în care s-a îmbinat teoria cu practica, lecție în care a început să se învețe „alfabetul sculpturii”, pentru că, așa cum a spus Ion Mândrescu, „aici se vor face lucruri serioase, dar pentru asta, mai întâi, trebuie învățate și stăpânite tehnicile de lucru”.
Tehnicile cele mai noi și mai performante, cum este cea a realizării mulajului din cauciuc-silicon, tehnici cu care tinerii trebuie să se acomodeze pentru a putea face față concurenței și pieței.
„Dacă reușim să punem la punct aceste ateliere care să și producă – spune Ion Mândrescu – eu pot să asigur loc și front de lucru pentru câțiva tineri care vor avea posibilitatea să se afirme dacă au har, dacă au talent”.
„Important – a subliniat sculptorul – este ca ei să aibă mijloacele cu care să poată face treabă de calitate, pentru că numai astfel se pot câștiga bani. Putem face aici o «uzină» care să funcționeze și care să aducă profit!”.
Un gest altruist și de o investiție de suflet
Sculptorul Ion Mândrescu, născut în Mihoveni dar stabilit în București de câteva decenii, singurul artist român contemporan care reprezintă România – printr-o lucrare din seria de autor intitulată “Omul, timpul, spațiul” – la Consiliul Europei de la Strasbourg, a ridicat „Centrul Artistic” pe terenul care a aparținut bunicului său.
Dincolo de a fi doar un gest altruist (“Vreau să fac ceva pentru Bucovina!”) este vorba și de o investiție de suflet. Bunicul lui Ion Mândrescu (un meșter tâmplar “care stăpânea perfect tehnica artei populare în lemn”) s-a stins din viață în anul 1960, după un atac de cord pricinuit de confiscarea muncii de-o viață și colectivizarea forțată.
Recuperarea terenului care i-a aparținut bunicului nu s-a realizat însă integral. Ion Mândrescu speră că demersurile făcute pentru a dobândi întreaga suprafață de teren se vor clarifica în instanță. Mai trebuie loc pentru construirea unor anexe necesare bunei funcționări a “Centrului Artistic”, ateliere pentru montaj, cizelură, finisaj, pentru care este nevoie de spațiu deschis cu lumină naturală.