O prințesă rebelă, un mic african care luptă cu prejudecățile, un urs și un șoarece marginalizați dar adorați de copii și de părinți: la 75 de ani după „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” (1937), desenele animate nu mai au tabuuri, nici limite, și îi iau pe copii în serios, relatează AFP.
„În timp ce Walt Disney și povestioarele sale evitau subiectele grave, omenirea a evoluat, trăim parcă pe o altă planetă și am intrat într-un alt secol”, afirmă Michel Ocelot, creatorul personajului animat Kirikou, un mic african apărut în 1998, ale cărui aventuri au marcat un moment de cotitură, potrivit experților în cinematografie.
„În 40 de ani, s-a trecut de la desenul artizanal în guașă realizat manual la imaginea de sinteză, 3D, cu un ritm de producție accelerat, iar hegemonia studiourilor Disney a căzut”, a subliniat Frédéric Nagorny, profesor la catedra de animație Gobelins.
„Însă marea diferență constă în faptul că producătorii nu îi mai consideră, sistematic, pe copii drept niște imbecili. Atunci când există prințese precum «Brave» (de Mark Andrews, Brenda Chapman, 2012, Disney/Pixar), ele nu mai spun «Amin!»”, a adăugat Michel Ocelot.
„Se râde și se visează mult, dar poveștile integrează realul în poveștile moderne. Totul poate fi povestit, tot ce merge, dar și ceea ce nu merge bine”, afirmă Marguerite Abouet, creatoarea volumului de benzi desenate „Aya de Yopougon”, ce prezintă povestea unei tinere ivoriene, care va fi adaptat pentru marele ecran în 2013.
„Chiar și la Disney, a trecut vremea poveștilor pentru «micii copii frumoși». Acum se vorbește despre mediu, despre independența fetelor. Erau subiecte de neconceput în urmă cu doar câțiva ani”, spune Michel Ocelot.
De la „Povestea jucăriilor” la „Lorax. Protectorul pădurii”, de la „Sunt un mic ticălos/ Despicable Me” la „Deasupra tuturor/ Up”, de la „Shrek” la „Kirikou”, de la „Jour des corneilles” la „Ernest & Celestine”, eroii acestor producții de animație seamănă cu niște „cetățeni lambda” (termen francez ce desemnează persoane care nu se disting prin nicio trăsătură remarcabilă, n.r.).
Jucării, animale, monștri, copii, adolescenți, bătrâni – „ei au probleme ca toată lumea, încearcă să trăiască alături de ceilalți, care sunt adeseori răi – părinți, vecini, colegi. Spectatorii se identifică cu ei”, a adăugat Marguerite Abouet.
Copil de culoare, minuscul, complet gol și foarte rapid, Kirikou trăiește într-un sat african imaginar. Bunătatea și inteligența lui deosebită îi permit să aducă tot felul de binefaceri celorlalți consăteni. Totuși, spune Michel Ocelot, prima poveste din serie, „Kirikou et la sorcière” (1998), „are la bază violul colectiv al unei femei tinere”.
„Are un început foarte dur, dar am făcut din ea o poveste mai degrabă liniștitoare. Am vorbit despre motivele pentru care oamenii devin răi, despre iertare, despre faptul că nu trebuie să accepți orice explicație. În ultimul episod („Kirikou et les hommes et les femmes”), lansat în octombrie, am abordat tema rasismului, iar Karaba (vrăjitoarea) cedează psihic, pentru că se simte îngrozitor de singură”.
Chiar și atunci când este vorba despre super-eroi, cum este cazul cel mai adesea în Statele Unite, „aceștia cad în derizoriu, codurile sunt deturnate”, spune Frédéric Nagorny. Iar acest fapt asigură succesul mondial al producțiilor „Shrek” și „Cinci eroi de legendă/ Rise of the Guardians”, cel mai recent opus al studiourilor DreamWorks. În acest film de animație, Moș Crăciun, tatuat, face echipă bună cu un Iepuraș de Paște înarmat cu un bumerang și cu ouă explozive.
În „Ernest & Célestine”, un desen animat în acuarelă, adaptat din cărți pentru copii, un urs marginalizat, muzician și clovn, se întâlnește cu un șoricel care visează să devină pictoriță sau desenatoare, deși destinul pare să îi rezerve profesia de medic stomatolog.
A trecut deci vremea celebrei fraze „Au trăit fericiți împreună până la adânci bătrâneți și au avut mulți copii”?. Astăzi, Marguerite Abouet spune, amuzată, că fraza cea mai potrivită ar fi aceasta: „S-au căsătorit, au avut copii, au divorțat, se interesează de binele celor din jur și încearcă să trăiască într-o lume care se schimbă foarte repede”