Jumătate dintre companiile statului au cheltuit deja peste un milion euro pe reclame, cafea, diplome



Jumătate dintre companiile de stat, ale căror bugete pe acest an au fost avizate de Guvern, au cheltuit deja peste 1,2 milioane euro cu sponsorizări, reclame și achiziții de cafea, sucuri și diplome oferite la întâlniri de protocol și vor consuma încă de patru ori mai mult până la sfârșitul anului.
Pe lista companiilor de stat care și-au bugetat astfel de cheltuieli, indicate într-un document guvernamental obținut de MEDIAFAX, figurează atât companii profitabile, cât și societăți cu pierderi și datornici tradiționali la bugetul de stat.
Datele rezultă din centralizarea bugetelor de venituri și cheltuieli avizate de Guvern pentru 46 de companii cu capital integral sau majoritar de stat, dintr-un total de 113 bugete așteptate pentru avizare.
Aceste date relevă că firmele de stat au cheltuit deja în acest an peste un milion lei pentru acțiuni de sponsorizare și vor consuma în următoarele luni încă 5 milioane lei pentru astfel de acțiuni, iar pentru reclamă și publicitate au cheltuit 2,67 milioane lei și urmează să aloce încă 12 milioane lei la acest capitol. Pentru acțiuni de protocol, companiile de stat au cheltuit 1,57 milioane lei și vor consuma încă 3,67 milioane lei în acest sens.
Companiile de stat cu bugete avizate, reprezentând mai puțin de jumătate din totalul unităților, și-au propus astfel să cheltuiască peste 26 milioane lei cu acțiuni de sponsorizare, publicitate și protocol, din care au consumat deja 5,3 milioane lei și vor aloca încă 20,7 milioane lei până la sfârșitul anului.
Acțiuni de sponsorizare, publicitate și protocol
Pe lista companiilor cu sponsorizări figurează Hidroelectrica (1,5 milioane lei), Nuclearelectrica (520.000 lei), Romatsa (513.000 lei), Antibiotice (303.000 lei), Romsilva (150.000 lei), Monitorul Oficial (100.000 lei), Registrul Auto Român (52.000 lei), Romtehnica (26.000 lei), Autoritatea Aeronautică Civilă Română (24.000 lei), Societatea Națională a Apelor Minerale (20.000 lei), Grup Exploatare Întreținere Palat CFR (18.000 lei), Rasirom (10.000 lei), Unifarm (4.000 lei), către diverse destinații, precum fundații, biserici, organizații nonprofit.
Romsilva se înscrie de asemenea printre sponsori cu puieți forestieri în valoare de 200.000 lei acordați către persoane fizice și juridice.
Sponsorizări sunt efectuate de către companiile de stat și către cluburi sportive, în această categorie regăsindu-se Conpet (cu 400.000 lei), Romatsa (10.000 lei), Grup Exploatare Întreținere Palat CFR (6.000 lei) și Șantierul Naval 2 Mai (2.000 lei).
Alte sponsorizări în sumă totală de 659.000 lei sunt la dispoziția consiliilor de administrație de la Transelectrica (427.000 lei), Conpet (145.000 lei), Oil Terminal (52.000 lei), Autoritatea Aeronautică Civilă Română (14.000 lei), Romatsa (6.000 lei), Grup Exploatare Întreținere Palat CFR (6.000 lei), Administrația Porturilor Dunării Fluviale (5.000 lei) și Administrația Canalelor Navigabile (3.000 lei).
Pentru promovarea imaginii și serviciilor, anunțuri publicitare, prezentări sau interviuri, sume de reclamă publicitară sunt cheltuite, după caz, de Tarom (8,1 milioane lei), Antibiotice Iași (897.000 lei), Nuclearelectrica (719.000 lei), Transelectrica (605.000 lei), Conpet (535.000 lei), Romsilva (482.000 lei), Hidroelectrica (139.000 lei), Romatsa (100.000 lei), Rasirom (96.000 lei), Societatea Națională a Lignitului Oltenia (56.000 lei), Monitorul Oficial (37.000 lei), Societatea Comercială de Tratament Balnear și Recuperare a Capacității de Muncă (33.000 lei), Oil Terminal (32.000 lei).
Fonduri de mii de lei pentru acțiuni de protocol (apă minerală, sucuri, cafea, confecționare de plachete și diplome)
Lista companiilor de stat care rezervă fiecare fonduri de mii de lei pentru acțiuni de protocol (apă minerală, sucuri, cafea, confecționare de plachete și diplome) este mult mai mare și condusă de Hidroelectrica (744.000 lei), urmată de Romatsa (684.000 lei), Romvilva (590.000 lei), Antibiotice Iași (235.000 lei), Conpet (229.000 lei), Nuclearelectrica (183.000 lei), Transelectrica (134.000 lei), Registrul Auto Român (126.000 lei), Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (89.000 lei), Autoritatea Aeronautică Civilă Română (80.000 lei), Tarom (73.000 lei), SNLO (55.000 lei), Romtehnica (30.000 lei), CFR SA (28.000 lei), CFR Călători (27.000 lei), Oil Terminal (23.000 lei), Monitorul Oficial (21.000 lei), Conversmin (14.000 lei), SN Apelor Minerale (13.000 lei), Grup Exploatare Întreținere Palat CFR (11.000 lei), Administrația Națională de Meteorologie (11.000 lei).
Același material relevă că anul trecut au fost achiziționate de către aceste companii de stat un număr total de 238 autovehicule, în sumă totală de peste 14,2 milioane lei, și că în acest an sunt în curs de achiziționare alte 44 de autovehicule în valoare de 4,2 milioane lei, în principal de către Transelectrica (23 mașini cu 2,3 milioane lei), Compania Națională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor De Ridicat și Recipientelor Sub Presiune (9 mașini cu 710.000 lei), Nuclearelectrica (6 mașini cu 639.000 lei), Administrația Națională de Meteorologie (două mașini cu 52.000 lei), ISCIR CERT (o mașină la 30.000 lei). Pe listă apare însă și Serviciul Român de Informații, cu trei mașini care vor fi achiziționate cu 185.000 lei.
Purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Suciu, a declarat, miercuri, că Guvernul Ungureanu a efectuat această centralizare și urma să opereze „o anumită ajustare” a acestor cifre, dar că acum este sarcina viitorului Cabinet să evalueze această situație.
O analiză MEDIAFAX efectuată la sfârșitul anului trecut la nivelul instituțiilor și companiilor de stat a indicat însă că acestea cheltuiesc anual 200 milioane euro pentru cumpărarea de mașini, laptopuri, mobilier, aparate aer condiționat, telefoane mobile și servicii de telecom, majoritatea achizițiilor fiind realizate prin negocieri directe sau licitații la care este depusă o singură ofertă.
Piața achizițiilor publice reprezintă în jur de 15% din PIB-ul României, iar statul, prin instituțiile și companiile sale, este cel mai mare cumpărător.