Jocuri logico-matematice (II)



Jocurile de logică și matematică recreativă sunt mai mult decât jocuri, deși păstrează caracteristicile acestora. Sunt amuzante, antrenante, stimulează curiozitatea, exersează atenția și în același timp contribuie la dobândirea și aprofundarea unor cunoștințe.
Am prezentat în articolul anterior câteva jocuri matematice inspirate din activitatea didactică. Deși exemplele acestora pot continua, ne vom referi acum la câteva jocuri care implică logica și solicită intelectul.
– Dots – pe o foaie de matematică se realizează un contur la alegerea jucătorilor, urmărind liniile pătrățelelor. Fiecare jucător trebuie să unească două puncte printr-o linie orizontală sau verticală. Jucătorul care trasează a patra linie, cea care închide pătratul, primește un punct (îl marchează distinct în interiorul pătratului). Când se epuizează variantele din conturul inițial se numără punctele și se desemnează câștigătorul. – fiecare participant trebuie să urmărească variantele care îi aduc puncte și în același timp să anticipeze liniile celorlalți participanți pentru a nu le favoriza punctajul)
– Tangram – cele șapte figuri geometrice (un pătrat, un paralelogram și cinci triunghiuri de mărimi diferite) pot crea prin așezarea lor diferită o mulțime de figuri atractive (pătratul, figuri date, reale, stilizate etc.). Regulile sunt simple: trebuie folosite toate cele șapte piese și trebuie așezate una lângă alta în plan, fără suprapuneri.
– Cubul Soma – am putea spune că este varianta în spațiu a Tangram-ului. Are tot șapte piese și prin “clădirea” lor realizează cubul sau multe alte forme (pentru acesta se cunosc 240 de soluții).
– Cubul Rubik – este acel cub faimos cu șase fețe colorate diferit, un joc problemă de tip puzzle. Amestecarea culorilor și rearanjarea lor este posibilă datorită unui mecanism care permite rotirea independentă a fiecărei fețe. Cubul poartă numele inventatorului lui și este considerat jucăria cea mai vândută pe mapamond. Atenție la cuburile contrafăcute (mecanismul este slab și permite descompunerea cubului în piese mici)!
– Puzzle – în funcție de vârsta căreia i se adresează, jocul poate avea piese de la foarte mari la foarte mici, puține sau multe, cu ajutorul cărora se reconstituie o imagine plană sau un obiect tridimensional.
– Jocuri problemă – acestea sunt foarte variate, le includ pe cele de mai sus, necesită perspicacitate, logică, ingeniozitate, creativitate, dexteritate, dar și răbdare și perseverență. Câteva cuvinte despre cerințele acestora ne atrag atenția asupra diversității lor: compunere, descompunere, conectare, interconectare, desfacere, descâlcire, descurcare, împachetare, împerechere etc.
– Jocuri de perspicacitate – și acestea sunt foarte diverse, de la probleme mascate în texte atractive la cerințe de depistare, sortare, înșiruire, deplasare etc. după criterii date.
– Șah – este un joc de strategie, fără vârstă, care se transformă de multe ori în hobby pentru persoanele care îl accesează. Vârsta copilului este cea care stabilește caracterul jocului, complexitatea și evoluția acestuia. Jocurile și jucăriile educative lărgesc orizontul cunoașterii, contribuie la dezvoltarea gândirii, imaginației, memoriei, atenției, bucură copilul și în același timp îl dezvoltă și îl educă.
Rolul familiei este să antreneze permanent copilul, să se joace efectiv cu el, să îl învețe să se joace, să câștige și să piardă. Pe fondul atmosferei de joc, totul pare mai simplu, de la comunicare până la acțiune.
www.problemele-copilului-meu.ro