Jaguar XJ înseamnă lux fără frontiere



Jaguar XJ
Jaguar XJ

Jaguar a devenit un concurent tot mai incomod pentru constructorii premium germani și japonezi, de când sedanul XF a schimbat ceasul biologic al mărcii.
Britanicii sunt pe val și caută să impresioneze la toate capitolele posibile, având ca armă principală noul limbaj estetic. Lucrurile încep să se schimbe și la vârf, acolo unde limuzina XJ încearcă să stabilească noi repere în clasa sa.
Privit în general ca o mașină luxoasă și costisitoare, vârful de gamă Jaguar XJ s-a apropiat ca nivel de performanță de Audi, dar a dezamăgit profund la capitolul vânzări. Schimbările trebuiau operate urgent, însă dezvoltarea unui model nou era o chestiune de timp.
Pentru a împăca ambele tabere, atât clientul, cât și oficialii de rang înalt, dar și a ține pasul cu adversarii tot mai puternici din segment, responsabilii noului proiect au avut în vedere stabiliarea unor detalii esențiale. Tehnologic vorbind, Jaguar XJ era obligat să devină o referință. Din punct de vedere estetic și conceptual să păstreze luxul și caracterul nobil la mărcii, iar sub aspect dinamic să ducă mai departe tradiția versiunilor performante.
General
Chiar dacă în trecut i-a fost șifonată reputația, modelul de top Jaguar își poate lua acum revanșa în fața adversarilor mulțumită unui amalgam de ingrediente care redau acestei mașini un aer somptuos, dar cu o tentă sportivă. Noul XJ poate să ducă la un alt nivel imaginea și reputația Jaguar într-un segment reprezentativ pentru marca britanică pe care îl acoperă de peste 40 de ani.
Noul XJ poate fi achiziționat în România la prețuri cuprinse între 77.300 de euro cu TVA și 140.650 euro cu TVA. Disponibil în două variante – cu ampatament standard și lung, vârful de gamă Jaguar oferă patru niveluri de echipare care asigură un grad ridicat de personalizare după bunul plac al clientului.
Jaguar pune la dispozitie o versiune normală și una cu ampatament mărit. Patru motorizări fac subiectul unui sistem de propulsie adaptat la linii tehnologice de ultimă generație ce includ sistemul de dinamică adaptivă, care controlează diferențialul, și un sistem de suspensii pe perne de aer.
Exterior
Jaguar spune că noul XJ setează noi standarde în privința luxului, fiind un model în care producătorul britanic a investit nu doar o sumă considerabilă de bani, ci și pasiune ostentativă pentru sublim. Proaspăta generație este mai presus de toate un automobil complet. Designul fin, proporțiile echilibrate, dublate de aerul sportiv, aduc vârful de gamă Jaguar în rândul limuzinelor moderne care mizează la fel de mult pe imagine ca și pe performanțe.
Acesta impresionează încă de la prima vedere, și dacă la exterior în partea frontală ne amintește de modele XF, în spate vine cu un stil cu totul original pentru producătorul britanic. Din perspectiva designului abordat, partea frontală este influențată de XF și de conceptul din care derivă acesta. Grila este ridicată, masivă, iar blocurile optice se prelungesc pe caroserie. Lămpile xenon cu tehnologie LED conferă o linie modernă, la fel ca și ornamentele cromate de pe aripi și spoiler.
Văzut de la exterior, noul XJ poate fi remarcat prin parbrizul panoramic, care mărește suprafața vitrată de la interior și creează disponibilitatea configurării unei linii mai joase, precum și inundarea cu lumină naturală a habitaclului. Un impact vizual special vine de la forma alungită ca o lacrimă a geamurilor laterale, ce adaugă lungime mașinii.
Latura practică poate fi observată cel mai bine în interior. Însă până la confort, spațiu și ergonomie este suficient să aducem în discuție compartimentul pentru bagaje, unul normal pentru o limuzină având în vedere volumului de 512 litri. Oricum, la acest capitol, Jaguar nu se poate lăuda cu o valoare de vârf în segment, dar cel puțin oferă spațiul necesar pentru uneltele unui om de afaceri sau bagajele unei familii aristocrate.
Motoare
Elegant și seducător, noul Jaguar XJ se înscrie în tendințele actuale în ceea ce privește eficiența. Sedanul sportiv se mulțumește doar cu 5.9 litri/100km și emite numai 184 g de CO2/km, performanțe care fac uitat apetitul vechiului și gurmandul XJ lansat în 2003. Desigur, consumul sub 6 la sută aparține unui turbodiesel, o unitate V6, de 3.0 litri cu 275 CP, mult mai economică și prietenoasă cu mediul decât celelalte două versiuni pe benzină disponibile pe noul Jaguar XJ.
Versiunea pe motorină, un propulsor dezvoltat de Ford împreună cu Peugeot și Citroen, dispune de 4 supape pe cilindru și asigură livrarea unui cuplu maxim de 600 Nm, trimis doar punții din spate. Blocul motor este realizat din fontă grafitată, un material mai durabil decât fonta cenușie, care răspunde mai bine la frecări și utilizare intensă la temperaturi. Sistemul turbo este compus din două turbine, una cu geometrie fixă și una variabilă, activitatea acestora fiind determinată într-o anumită plajă de turații.
Unitățile benzinare au o configurație V8 și dispun de o cilindree de 5 litri. Ceea ce le distinge nu este doar numărul cailor putere, versiunile oferind 385 și 510 cai putere, ci și modul de lucru, primul fiind un motor atmosferic, iar cel de-al doilea fiind dotat cu supraalimentare și compresor mecanic.
Dinamica unităților pe benzină este incomparabilă cu cea a motorului turbodiesel de 275 de cai putere, diferențele de performanță fiind majore.
Performanța nu poate decât să fie împletită cu o echipare de excepție – astfel că luxoasa limuzină britanică vine cu suspensii pneumatice și cu taraj variabil, sistemul de dinamică adaptivă, de control activ al diferențialului ce poate evidenția calitățile naturale ale noului Jaguar XJ în materie de manevrabilitate și ținută de drum.
La acestea toate se adaugă structura ușoară a caroseriei, sedanul de lux fiind mult mai ușor decât vechiul model.
La noul Jaguar utilizat masiv aluminiul și magneziul, adoptându-se tehnologii spațiale. Noua limuzină este mai ușoară cu aproape 150 de kilograme comparativ cu principalii săi concurenți, consumul de combustibil și emisiile fiind cele care au de beneficiat de pe urma acestui avantaj. Greutatea scăzută împreună cu peste 50% din materiale reciclabile îl ajută pe noul XJ să realizeze o economie echivalentă cu 3 tone de CO2 pentru fiecare mașină.
Ca dimensiuni, sedanul de top de la Jaguar este mai generos decât vechiul XJ, dar nu într-atât de generos încât să impresioneze. Designerii s-au jucat cu proporțiile mașinii astfel încât să pară mai confortabilă și spațioasă decât în realitate. Noul Jaguar XJ este cu 5 cm mai lung decât vechiul model și este disponibil în două versiuni. Varianta normală și cea cu ampatament mărit ce adaugă 12,5 cm între axe, transformând compartimentul pasagerilor într-un adevărat “sector de confort”.
Interior
Jaguar XJ se poate lăuda cu un lux desăvârșit la interior. La fel ca și exteriorul, habitaclul inspiră eleganță. Inserturile din lemn, pielea fină și tehnologiile moderne se completează reciproc, rețeta utilizată de Jaguar având drept rezultat final un climat relaxant. Lumina naturală inundă interiorul printr-un pavilion panoramic, senzația de spațialitate fiind puternic amplificată. Adoptarea plafonului din sticlă s-a dovedit o soluție potrivită pentru a conferi suplețe și excelente calități aerodinamice.
Noblețea mărcii Jaguar este subliniată prin fiecare detaliu, habitaclul fiind dominat de materiale fine din piele și lemn combinate cu inserturi din crom.
Toate datele privind motorul sunt afișate în mod virtual, însă în maniera clasică folosind ceasuri rotunde. Consola centrală face corp comun cu tunelul median, schimbătorul cutiei automate fiind un simplu buton rotativ. Gurile de ventilație cromate sunt rotunde, și poziționate deasupra unui ecran multifuncțional.
Jaguar oferă cinci nuanțe diferite pentru piele și trei pentru ornamentele din lemn.
Noul Jaguar XJ înlocuiește precedenta generație cu o carieră începută în 2003 și încheiată în 2009.
Cu 800.000 de exemplare construite până în prezent, XJ se numără printre cele mai celebre limuzine din toate timpurile. Primul model s-a lansat în 1968, fiind considerat drept cel mai frumos și mai rafinat automobil de lux cu veleități sportive.


Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ
Jaguar XJ