Fostul președinte francez Jacques Chirac a decis să șteargă țigareta ce apărea în fotografia de pe coperta primului său volum de memorii, ce urma să fie lansat pe piață în octombrie, obligându-i pe directorii editurii Nil să amâne lansarea cu o lună, pentru reeditarea copertei.
Potrivit leparisien.fr, fostul șef al statului francez a declarat că dorește să își recitească pentru o ultimă dată manuscrisul înainte de publicare. Surse din presa franceză susțin că a fost mai degrabă o decizie a anturajului lui Chirac, care și-a dat seama la timp că fotografia aleasă pentru a fi publicată pe coperta volumului îl prezenta pe tânărul Chirac în timp ce fuma o țigaretă.
Consilierii fostului președinte francez au considerat că fotografia în cauză ar fi reprezentat un clișeu nu tocmai „politically correct”, mai ales că fostul locatar al Palatului Elysée făcuse din lupta împotriva cancerului unul dintre stâlpii campaniei sale prezidențiale. Jacques Chirac a fumat până în 1988, însă puține persoane erau la curent cu acest obicei al său.
Și alte țigarete „celebre” au început să fie șterse și să dispară de pe afișele din Franța, din cauza legii Evin, care interzice orice formă de publicitate pentru tutun și alcool.
În iulie, figura din tinerețe a lui Alain Delon făcea din nou furori în paginile revistelor franceze, celebrul actor devenind noua imagine a parfumului „Eau sauvage” de Christian Dior. Fotografia prezenta aceeași figură și alură a actorului, însă, dintre degetele sale, proverbiala țigaretă dispăruse.
Cu câteva luni mai devreme, pipa domnului Houlot din filmul „Unchiul meu/ Mon oncle”, regizat de Jacques Tati, a avut parte de aceeași soartă, fiind înlocuită de o moară de vânt, de culoare galbenă.
Interzisă a fost și țigareta de pe afișul filmului „Coco avant Chanel”, în care rolul celebrei creatoare de modă franceză a fost interpretată de actrița Audrey Tautou. De această dată, distribuitorul de film Warner France s-a împotrivit și a protestat față de legislația franceză, refuzând să șteargă „obiectul delictului” de pe afișul filmului. După ce compania Warner France și-a expus punctul de vedere, afișul filmului a dispărut brusc din spațiile publicitare ale metroului francez.