Stelian Nistor a acceptat să discute despre cum a devenit “actor” într-o societate comercială și despre nemulțumirile și proiectele de viitor care privesc Iulius Mall Suceava. E un dialog puțin atipic pentru un om de afaceri, dar latura artistică îi dă o notă distinctă lui Stelian Nistor.
– Zvonurile îl dau pe Stelian Nistor principal acționar al Iulius Mall Suceava. Cât de reale sunt aceste zvonuri și care au fost motivele care v-au determinat să preluați acțiunile?
– Este doar un zvon, acționariatul a rămas neschimbat, eu am 35%, Iulian Dascălu, asociatul meu, are 65%, el e brandul Iulius Mall. Am făcut o reorganizare în asocierea asta, adică probabil zvonul e generat de faptul că s-a mutat activitatea de manageriere la firma mamă, firmă înregistrată la Suceava.
– Și, practic, de destinele Iulius Mall Suceava vă veți ocupa dumneavoastră în perioada următoare?
– Se ocupă aceeași echipă, dar numai pentru Iulius Mall Suceava.
– Care au fost motivele pentru care s-a ajuns la această reorganizare?
– Eficientizarea lucrului, pentru că alte motive nu există. Realizările au fost cele care sunt prinse și în datele de la Registrul Comerțului și de la Ministerul de Finanțe, adică acea clasare pe locul 10 în topul mall-urilor din țară, în top 10.
Succesul Iulius Mall Suceava, certificat cu cifre
– Ziarul Financiar a prezentat Iulius Mall printre primele zece mall-uri din țară, cum s-a reușit să se ajungă aici, în actualele condiții economice?
– Cineva îmi spunea „Dom’le, da’ faceți magazin și industrie nu mai este deloc!” „Pe mine atât mă duce capul, faceți dumneavoastră industrie, dacă vreți”, i-am răspuns. Acum, dincolo de glumă, orașul Suceava a fost un oraș de intersecție a drumurilor comerciale și s-a forțat industrializarea, deja au picat toate vechile industrii, și cu toate astea magazinele sunt pline de oameni care cumpără, nu doar de vizitatori. Deci lumea are bani, e o mișcare mare de bani în zona asta, în Suceava.
– Concret, ce înseamnă această intrare în top 10 pentru Iulius Mall?
– Acest top nu este ca top 300, cu cifre din burtă, este pe încasările pe care le-a produs respectivul mall, ăsta este strict singurul sens. Noi avem pentru anul 2009 încasate 7,9 milioane de euro, facturați sunt 9,5 milioane de euro. Ar fi de încasat încă diferența de la 9,5 la 7,9 milioane, pentru că am păsuit unii clienți ai noștri, i-am mai amânat de la chirie ca să-i ajutăm să treacă criza. Deci ăsta este criteriul, încasările, și care sunt strict înregistrate de Ministerul de Finanțe. Cred că suntem cel mai mare contribuabil la venitul bugetului local, pentru că noi am plătit foarte mulți bani în 2009: 3.011.000 de lei, sau altfel spus, cam un milion de dolari!
– Se mișcă mai mulți bani decât la Iași, de exemplu?
– Nu știu, n-aș putea să compar, nu am situația de acolo. Mie mi-a fost teamă pentru mall-ul din Suceava să nu-l respingă lumea, cunoscând mentalul colectiv bucovinean, să nu-l considere ca pe ceva străin de tradiție, dar văd că e ok. Când e o sărbătoare, și aici e o zonă cu foarte multe sărbători, oamenii aleg să vină la mall. Atunci avem afluxul cel mai mare, deci mulți oameni aleg să-și petreacă ziua respectivă în mall. Oricum, după cum vedeți din situația monitorizării intrărilor la mall avem o medie de peste 16.000 de persoane zilnic, iar în zilele de sfârșit de săptămână, peste 20.000-24.000 de oameni!
– Credeți în succesul proiectului Iulius Mall?
– Păi… n-am încotro, cu toată modestia pe care am afișa-o, succesul, mulțumim lui Dumnezeu, există. Iar cifrele de care se vorbește la Ministerul de Finanțe și la Registrul Comerțului sunt lucruri certe.
Cum explică eșecul firmelor care au plecat din Iulius Mall
– Totuși, Iulius Mall are datorii mari față de multe firme cu care are relații de afaceri, de ce s-a ajuns aici și în ce interval credeți că vor fi amortizate și se va ajunge la zi?
– Iulius Mall nu are datorii față de nimeni. Datoriile sunt finanțările de la bancă, iar dacă vă referiți la datoriile către terți parteneri de afaceri, acestea vor fi rezolvate de firma cu care au încheiat contractele, cea de la Iași, pentru că acea firmă este una foarte puternică și serioasă.
– Au fost firme care au plecat de la Iulius Mall Suceava. Ce s-a întâmplat?
– Din firmele mari n-a plecat nici una, dimpotrivă, vine Inditex, grupul care are și Zara, vine cu șapte branduri. De obicei, Zara nu vine în localități sub 300.000 de locuitori, dar pe cifre, pe rezultat, au acceptat, am avut discuțiile cu ei și cred că până de Paști o să avem Zara.
– Cu alte cuvinte, oamenii care mergeau la cumpărături la Iași nu vor mai avea motiv să plece acolo?
– Ok, acum, hai să ne lămurim, nici eu, nici dumneata și nici altcineva nu putem fi responsabili cu întreaga stare de fericire a locuitorilor dintr-o zonă. Deci nu pot nici îndemna, nici opri pe nimeni să meargă să cumpere de la Iași, de la Paris sau de la Bogdănești, e alegerea fiecăruia. Ce este palpabil, concret și la vedere, sunt, repet, condițiile europene, occidentale pe care mall-ul le oferă și condițiile sunt ok, cum se vede.
Decembrie, noul termen pentru deschiderea cinematografelor
– A rămas promisiunea neonorată cu cinematografele care trebuiau deschise încă de anul trecut.
– Da, există, și n-aș considera-o promisiune neonorată, noi avem un alt traseu de periodizare, de ierarhizare a priorităților decât așteptările unora. În mod cert, lumea va veni la cinema, asta-i limpede, se merge peste tot, mai ales că sunt aproape 20 de ani de când au dispărut toate cinematografele din zonă, din întreg județul. Vor fi cinematografe, certamente, repet, am semnat deja finanțarea, s-a terminat proiectarea, s-au montat, după cum ați văzut și scările rulante și dorim să-i dăm drumul până de Sărbători, să fie o bucurie pentru toată lumea. Societatea care se va ocupa de cinematografe e o societate foarte puternică, încă nu dau numele, o multinațională, care se ocupă cu operarea în întreaga Europă, deci vom avea premieră de film la Suceava, fără nici o abureală, în același timp cu Londra, Paris, Viena.
– Câte cinematografe vor fi?
– Vor fi între 8 și 10 săli.
Despre Stelian Nistor, speranțe și Bazar
– Actorul Stelian Nistor are timp liber?
– Nu am timp liber cum aveam înainte, când eram actor, adică acum mai bine de zece ani. Când eram actor, știam că spectacolul e între și între și ziua de repetiție între și între și între ziceai că ești liber, dar depinde cine contorizează. Aici trebuie să fiu atent tot timpul, e miza foarte mare, ce Dumnezeu!
– E mai greu să fii afacerist decât artist?
– Ca actor trebuie să fii talentat. Ca să te aplaude lumea trebuie să ai talent, nu bate nimeni din palme, îți strângi lucrurile și te duci acasă, cum au făcut băieții ăștia care-au plecat din Iulius Mall. N-au luat aplauze de la cumpărători. Dar nu e nici o dramă, dacă n-au reușit să vândă în Mall, înseamnă că sunt de altă categorie, pot vinde în Bazar.
– Și totuși, când au venit aici și-au pus niște speranțe…
– Nerealiste! Noi le-am oferit ce oferim și celor de la Zara, și celor de la Auchan, și lui Bricostore, și lui Centrofarm. Nu și-au făcut un bun plan de afaceri și asta e foarte important, și de aceea au eșuat.
– Cu alte cuvinte, au venit într-un moment nepotrivit, nepregătiți, dar într-un loc potrivit…
– E o încercare de explicație, eu nu spun că este soluția, dar certamente, dacă ne întâlnim peste cinci ani, să vedem cum au evoluat cei cărora nu le-a mers în mall și vreunul din ei a ajuns Ion Țiriac… eu mă înclin în fața lor.
Planurile de afaceri ale Iulius Mall Suceava, regândite
– Când va intra pe profit Iulius Mall?
– În mod normal era de la sfârșitul anului 2011, dar o să mai dureze.
– Noile planuri, bănuiesc că s-au refăcut…
– Da, s-au refăcut. Nu s-au modificat.
– Are un specific anume mall-ul din Suceava față de celelalte mall-uri din Iași, Cluj, spre exemplu?
– Nu, și am învățat un lucru, și l-am învățat de la oameni din afară, m-am școlit un pic. Există o mâncare care se cheamă boeuf stroganoff care are aceeași rețetă și același gust la Sankt Petersburg, la Londra, la Paris și la Singapore. Berea neagră Guiness o fabrică numai firma mamă și are peste tot același gust. Nu există mall de Paris, de Suceava, de Londra. Să reformulez, n-ar trebui să existe “mall de”. Mall-ul are niște principii care-s aceleași peste tot în lume. Însă mall-ul nu e pentru firmele mici, nu e pentru experimente. Ușor, ușor, va veni, cum vine în toată România, tăvălugul ăsta al multinaționalelor.
Lumini și umbre
– Vă pare rău de ceva din experiența de aproape doi ani de la Iulius Mall Suceava?
– Nu, experiența este de patru ani de când am cumpărat, din 2006 și până acum sunt patru ani. Pot să spun că veneam în timpul șantierului și mă uitam la constructori și nu înțelegeam nimic, că nu știam construcții, dar oamenii nu știau că eu nu știu și lucrau mai cu spor, asta mi-a dat de gândit și de aia m-am apucat să învăț. Totuși, există și lucruri de care îmi pare rău.
– Ca de exemplu…
– De exemplu, că am îngăduit să intre acele firme mici, îmi pare rău, și înainte de interviul ăsta, dacă stăteam de vorbă, tot același lucru îl spuneam, că nu am ascultat de ecuația de care vorbeam, adică mall-ul are niște reguli, eu am ținut să fac un compromis cu oameni pe care nu-i cunosc personal, dar am zis să le dăm o șansă. Pentru ei e mai convenabil să dea vina pe altcineva, numai că mie, în fața cifrelor, să nu-mi spui că nu merge mall-ul, că sar la gât, pentru că am argumente. Poate nu i-a mers cuiva, nu s-a potrivit ceva…
– Dacă v-ați întoarce în timp acum patru ani, ați mai investi în proiectul Iulius Mall Suceava?
– Da, deși la început planurile mele erau altele. Am venit să iau patinoarul orașului și atunci m-am întâlnit cu Iulian Dascălu.
– Și când s-a produs declicul de la patinoar la Mall, pentru că e o diferență între cele două proiecte?
– Sigur, e o diferență mare, de bani vorbind. Patinoarul puteam să-l fac singur, mall-ul nu. Am avut un șir de discuții cu Iulian Dascălu și până la urmă el a acceptat să facem proiectul ăsta aici. Pentru asta am vândut tot ce aveam la Galați, că eu acolo aveam afacerile. Nu m-am gândit niciodată că o să mă întorc în Suceava și că o să mă întorc așa, ca investitor, dar s-a întâmplat.
– Când ați investit în Iulius Mall, prietenii din Suceava ce v-au spus?
– Păi, n-au știut, și oricum… ce puteau să-mi spună. Am un prieten aici care este inginer constructor și care este mai cusurgiu, și a încercat după deschidere să-mi spună (că el găsește cusururi peste tot) și a încercat să-mi spună… Eu l-am oprit, ca să nu ne supărăm și i-am spus “Știu că vrei să-mi reproșezi ceva, când o să faci mall-ul tău, faci așa cum vrei tu, eu atât am putut”.
Despre concurență și „doza de nebunie”
– Următorul proiect pentru Suceava există?
– Nu, mi-aș fi dorit să fac și un hotel, lângă complexul ăsta, un hotel de 4 stele reale, dar nu cred că voi mai face un proiect aici. Următorul nostru proiect va fi la Galați probabil, unde ar fi trebuit să începem în toamna anului trecut.
– Există și alte planuri pentru viitor, exceptând acele cinematografe?
– Va fi venirea acestui mare operator care se numește Inditex, care are Zara, Berschka, Stradivarius. Din ianuarie începem amenajarea unui spațiu pentru ei, pentru că vor un spațiu cu totul deosebit, foarte mare, câteva mii de metri pătrați.
– Deschiderea unor centre comerciale în Botoșani și Neamț nu va lua din clienții Iulius Mall?
– Nu, absolut deloc, pentru că Mall-ul e un concept unic, și în zonă nu există decât un singur mall, acesta din Suceava, centre comerciale sunt însă destule, și merg și ele.
– Cu alte cuvinte, nu vă e frică de concurență? Că până la urmă e o concurență și asta…
– Concurență e dacă mai face cineva un mall fix ca acesta, și trebuie să fie mai nebun ca noi, și până acuma n-am găsit.
– Care a fost doza de nebunie când ați intrat în acest proiect?
– Când asociatul meu mi-a prezentat proiectul, i-am spus nu, eu pe termen mediu și lung voi fi puțin cam mort, deci nu pot să-mi fac planuri pe ani de zile, pe mine mă interesează acum să pot să plătesc la alimentară. Și el mi-a zis “Dă-mi trei săptămâni”. Și a venit după zece zile cu un studiu de fezabilitate care m-a convins, pentru că finanțarea este a băncii, dar 30% din bani trebuie s-o pui tu. Și alea-s niște milioane multe, de aia am spus că am vândut tot. Am fost nebun, dar totuși n-am riscat enorm, nu ca la poker, Iulius Mall e un brand mare, e așezat temeinic în România.
Autobuzele gratuite și Serviciul Permise
– Cu autoritățile locale cum lucrați, pentru că la un moment dat existau acele autobuze care transportau oamenii gratuit la Mall și apoi au fost scoase. A fost o politică bună, o decizie corectă?
– Noi le-am scos că așa ni s-a cerut, pe motiv că am face concurență TPL-ului, și acum asigură TPL-ul transportul și nu s-a schimbat nimic în privința numărului de clienți. Și ne-a scutit de-o cheltuială mare, transportul era gratuit pentru cei care-l foloseau, dar pentru noi era o cheltuială.
– Existența Serviciului Permise și Certificate de Înmatriculare e un lucru benefic pentru Iulius Mall?
– Noi nu câștigăm bani din asta pentru că nu percepem chirie, dar cred că e un lucru benefic, pentru că oricât de geniu ai fi și orice echipă de marketing ai avea, nu poți să ajungi în toate satele din județul nostru. Dar oamenii de acolo vin pentru înmatricularea auto, și atunci ei când vin în prima zi nu fac altceva decât treaba pentru care au venit, dar înregistrează ceea ce văd și vin săptămâna următoare cu soția, și ăsta e câștigul pe care-l avem, dar nu-l pot cuantifica, nu pot să spun că a adus un plus de atâta sau atâta Ce pot să spun e că știu unde aveau înainte sediul și ce condiții mizere aveau, și acum au un sediu la nivel european. Mai avem un birou al finanțelor, al poștei, al unor bănci…
Prețul corect pentru Iulius Mall: 100 de milioane de euro
– Suceava e un loc special pentru Stelian Nistor?
– Sigur, e un loc special. Până să mă întorc aici, paradoxal, a fost orașul meu, adică fiecare spunem de locul unde am crescut că-i locul meu, uitând că de fapt e locul celui prezent. Mă grăbeam la o întâlnire aici în Suceava și un taximetrist mă întreabă: “E adevărat că ați plecat din Suceava acum 30 de ani?”. Și în momentul ăla am realizat că nu mai e orașul meu. Și acum încerc să mi-l iau înapoi. Afectiv vorbind.
– Ați spus că prețul corect al Iulius Mall ar fi 100 de milioane de euro, prețul corect pentru Stelian Nistor care ar fi?
– Dacă ne luăm după Bismark, potrivit căruia fiecare are un preț, cred că și eu am un preț, dar nu știu. Ca să vând ce? Că prețul presupune să ai o marfă care o vinzi, și dacă eu aș fi o marfă, nu știu să am un preț, dar bănuiesc că am și eu un preț, ca fiecare om, nu știu. Un evreu bătrân a spus despre mine așa: „Stelică?! Dacă ești corect cu el, e cel mai bun prieten!”.
– Cu domnul Dascălu în ce relații sunteți?
– Tragem la aceeași căruță, el e mult mai tânăr decât mine, e cu 11 ani mai mic, e un tip foarte curajos și foarte capabil și cu o mare putere de muncă și un tip extrem de corect și e un partener de nădejde, cum cred că sunt și eu pentru el, de altfel, repet, sunt singurul lui asociat din toate business-urile lui.
Continuă sponsorizarea echipei de volei
– Veți continua sponsorizarea echipei de volei?
– Da, tocmai am încheiat noul contract.
– Pe ce sumă, dacă nu e confidențial?
– Consistentă… Practic, noi am forțat această intrare în Divizia A, din respect pentru doctorul Căldare, „Lordul”, care e promotorul voleiului, când spui volei în Suceava spui doctorul Căldare, pentru Lulu Pancu, care a dovedit că-i antrenor, și pentru oamenii minunați de aici la noi.
– La echipă ar fi nevoie de unul-doi jucători.
– Vor fi aduși, dar n-o să ne putem noi ocupa de toate astea, adică am antrenat aici și sprijinul Primăriei, și al Consiliului Județean, pentru că scrie și Suceava pe tricourile alea. Și Iulius Mall!
Proiect de succes
Iulius Mall Suceava, afacerea care a ajuns în top 10 după mai puțin de doi ani
