Inspectorul de Stat în Construcții (ISC) nu va mai încasa de la investitori taxa de 0,1% din valoarea lucrărilor autorizate, care acoperă cheltuielile cu controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism și autorizarea execuției, banii urmând să fie virați Ministerului Finanțelor Publice.
Propunerea este inclusă într-un proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului (MDRT).
Cheltuielile se suportă de către investitori, în valoare echivalentă cu o cotă de 0,1% din valoarea lucrărilor autorizate, fiind exceptate cele pentru monumente istorice sau lăcașe de cult.
„Virarea sumelor stabilite (…) se face în contul organelor fiscale competente din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, iar documentul de atestare a efectuării plății, în copie, se anexează la înștiințarea privind data începerii lucrărilor”, se arată în proiectul de lege.
În prezent, sumele sunt livrate în contul inspectoratelor teritoriale în construcții, județene, respectiv al municipiului București.
Întârzierea la plată este penalizată cu 0,15% pe zi de întârziere, fără a se depăși suma datorată. Cota de 0,1% se aplică și diferențelor rezultate din actualizarea valorii lucrărilor autorizate, care se face o dată cu recepția, la terminarea acestora.
Alte prevederi incluse în proiect vizează clarificarea categoriilor de lucrări de construcții care pot fi autorizate direct, precum și a celor care se pot autoriza fără elaborarea în prealabil a unor noi documentații de urbanism, dar și corelarea termenului de emitere a autorizației de construire cu gradul de complexitate a lucrărilor de construcții, prin reducerea la 15 zile a termenului pentru autorizarea construcțiilor provizorii și majorarea acestuia la 60 de zile pentru construcțiile care se supun procedurilor specifice de mediu.
Potrivit legislației actuale, autorizația de construire se emite pentru executarea lucrărilor de bază și a celor aferente organizării executării lucrărilor în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentației pentru autorizare.
Noua lege obligă investitorul ca, la începerea lucrărilor, să monteze pe amplasamentul investiției, la loc vizibil, panoul de identificare a acesteia.
Proiectul impune și stabilirea caracterului consultativ al avizelor primarilor, în situația în care competențele de autorizare revin președinților consiliilor județene sau primarului general al municipiului București, precum și obligativitatea emiterii acestora într-un anumit termen sub sancțiunea aplicării procedurii aprobării tacite.
Legea instituie obligativitatea obținerii în prealabil a avizului autorității administrației publice centrale cu responsabilități în domeniul turismului pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții în zonele cu potențial turistic.
Pe de altă parte, legea introduce unele norme conform cărora pot fi recepționate și părți de construcții, dacă au fost realizate toate elementele necesare funcționării acestora în mod independent, cu respectarea prevederilor autorizației.
Proiectul vizează și clarificarea competențelor organelor de control ale autorităților administrației publice locale și ale ISC, cu privire la constatarea și sancționarea contravențiilor.
O altă prevedere obligă autoritățile administrației publice locale de a face publice, pe paginile proprii de internet, hotărârile de aprobare și documentațiile de amenajarea teritoriului și de urbanism, inclusiv regulamentele de urbanism aferente, aprobate conform competențelor care le revin în temeiul legii privind amenajarea teritoriului si urbanismul.
MDRT precizează că modificărea și completarea Legii 50/1991 a devenit necesară după intrarea în vigoare a mai multor acte normative care reglementează domeniul amenajării teritoriului și urbanismului.
Instituția arată că există „semnale alarmante” privind nerespectarea legislației și există un „număr considerabil” de construcții realizate fără autorizații.