Bilanț

Ion Lungu: “2011 a fost cel mai bun an al Primăriei Suceava”



Ion Lungu a întocmit un bilanț al realizărilor și nerealizărilor din 2011
Ion Lungu a întocmit un bilanț al realizărilor și nerealizărilor din 2011

La finele unui an de mandat la conducerea Primăriei Suceava, șeful municipalității sucevene, Ion Lungu, a întocmit un bilanț al realizărilor și nerealizărilor din 2011. Trăgând linie, Ion Lungu a declarat:
“2011 a fost cel mai bun an al Primăriei Suceava de după 1989. În acest an au fost finalizate o serie de investiții importante începute în anii anteriori. Discutăm în primul rând de proiectul ISPA, cel mai mare proiect implementat în județul Suceava, în valoare de 53 de milioane de euro, prin care s-a făcut extinderea și reabilitarea rețelelor de apă și canalizare, precum și a stației de tratare-epurare.
La fel de importantă este finalizarea proiectului de modernizare a Bazarului, iar în măsura în care vom aduce și încălzire în Bazar, printr-un proiect finanțat din bani elvețieni, zic că am reușit să asigurăm cât de cât un spațiu modern și să asigurăm condiții normale de muncă. Din punctul meu de vedere, Bazarul reprezintă o măsură socială, pentru că foarte mulți suceveni își câștigă existența de acolo”.
Infrastructura rutieră, principala preocupare din 2011
Primarul Sucevei a spus că un alt proiect, foarte important, realizarea rutei ocolitoare a municipiului reședință de județ, a fost la un pas de a fi finalizat în acest an, dacă nu apărea problema cu despăgubirile pentru exproprierea terenurilor.
“Structura finală a rutei ocolitoare este deja conturată, cu toate elementele sale, încât sunt toate șansele ca anul viitor, poate chiar până la jumătatea anului, să fie realizată ruta ocolitoare a Sucevei”, a adăugat Lungu.
2011 a fost anul în care au fost demarate o serie de proiecte de anvergură, menite să schimbe orașul “la față”.
Printre acestea se numără proiectul de realizare a primelor parcări subterane din municipiul Suceava, care sunt finalizate “la roșu”, și la care în prezent se lucrează la interior, la instalații și compartimentări.
“Anul acesta a demarat și cel mai mare proiect de asfaltare a străzilor de după Revoluție, în valoare de 14 milioane de euro, care își propune să modernizeze 14 străzi – bulevardul principal, de la intrarea dinspre Fălticeni până la ieșirea spre Botoșani, lărgirea străzii Mitropoliei de la două la trei benzi, modernizarea a trei străzi din Burdujeni Sat – Victor Babeș, Căpitan Grigore Andrei și strada Plevnei”, a adăugat edilul Sucevei.
2011 nu a fost doar anul marilor proiecte cu finanțări externe, ci și al lucrărilor edilitare de fluidizare a traficului, realizate din fonduri proprii.
Astfel, din bugetul propriu s-au făcut reparații pe multe dintre străzile afectate de proiectul ISPA, precum Gheorghe Doja, 22 Decembrie, Petru Rareș, Alexandru cel Bun, au fost făcute sistematizări și fluidizări de trafic în zona Ițcani – două semafoare la intersecția străzii Zefirului cu Gr. Al. Ghica, precum și semaforizarea intersecției străzii Cernăuți cu DC 74, spre Șcheia.
Modernizarea parcurilor
În acest an au fost începute și lucrările de modernizare a cinci parcuri din municipiul Suceava. Două dintre parcuri, cel de la Gara Ițcani și cel de la sediul de Primărie din Burdujeni, sunt făcute pe fonduri europene, în vreme ce parcul Universității, din zona Areni, și cel de la intersecția bulevardului principal cu Calea Obcinilor sunt făcute cu bani de la Agenția Fondurilor de Mediu.
Un al cincilea parc este în curs de realizare în zona Moldova, în Burdujeni, din fondurile proprii ale Primăriei Suceava.
Iluminat public și strategii de turism
Un alt proiect demarat anul acesta și care este realizat în mare parte este cel de modernizare a iluminatului public de-a lungul principalei artere de circulație a municipiului, valoarea acestuia fiind de trei milioane de euro.
2011 este anul în care a început să se concretizeze un proiect inițiat tocmai din 2006 – modernizarea și reabilitarea Cetății de Scaun a Sucevei, al cărui termen limită de finalizare este 2015.
“Este unul dintre cele mai importante proiecte, care va pune în valoare istoria orașului și va fi un punct de plecare în strategia de turism a municipiului Suceava”, consideră primarul Ion Lungu.
O nouă centrală termică și bani de la elvețieni
Anul acesta a fost inițiat, dar și demarat proiectul de realizare a unei noi centrale termice, dimensionată la nivelul de consum al municipiului Suceava.
“Organizarea de șantier este deja făcută și sperăm ca iarna viitoare să putem funcționa parțial pe noua centrală”, a precizat șeful municipalității sucevene.
Proiectele inițiate de Primăria Suceava în acest an au primit mai mult decât un vot de încredere din partea elvețienilor, care au selectat Suceava să fie printre cele patru orașe din țară care vor beneficia de o finanțare de 37 de milioane de franci.
“Suceava a fost clasată în primele patru orașe din țară din 30 de proiecte depuse pentru atragerea acestor fonduri. Proiectele propuse sunt încălzirea Bazarului cu energie verde, modernizarea iluminatului public în tot orașul și reabilitarea termică a sediului Primăriei Suceava”, a explicat Ion Lungu.
Zona Metropolitană Suceava
Una dintre marile împliniri ale acestui an este realizarea Zonei Metropolitane a municipiului Suceava, cu cele șapte localități asociate – orașul Salcea, comunele Moara, Ipotești, Bosanci, Adâncata, Mitocul Dragomirnei și Pătrăuți.
“În 2012 vrem să realizăm strategia de dezvoltare a acestei zone pentru perioada 2013 – 2020”, a spus Lungu, care este președintele Zonei Metropolitane Suceava.
Susținerea activităților sportive și a culturii
Sportul și cultura au fost printre prioritățile municipalității și în acest an, când echipa de handbal Universitatea Suceava a primit cea mai consistentă finanțare dintre toate sporturile – un milion de lei.
“Am asigurat bani și pentru toate activitățile sportive, cei mai mulți mergând la echipa de handbal – zece miliarde de lei vechi, sumă cu care am reușit să ne calificăm în optimile Challenge Cup”, a precizat Ion Lungu.
La capitolul cultură, cea mai mare sumă de bani a fost repartizată pentru continuarea lucrărilor la Catedrala “Nașterea Domnului”, de pe Mărășești.
„La cultură cei mai mulți bani s-au dat la Catedrală. Partea din față a altarului este finalizată, este o lucrare deosebită de arhitectură, lucrările s-au conturat foarte bine la interior și la exterior în acest an, încât și anul viitor dorim să-i asigurăm o finanțare substanțială. Catedrala «Nașterea Domnului», pe lângă faptul că este emblema bisericii ortodoxe, este și un element de patrimoniu, de cultură”, consideră primarul municipiului Suceava.
Sănătatea sucevenilor și cuplurile de aur
Pentru că sănătatea sucevenilor este mereu o prioritate, și în acest an au fost acordate sume importante de la bugetul local pentru sistemul sanitar. Din 1,3 milioane de lei alocate la Sănătate, un milion a revenit Spitalului Județean și 0,3 milioane la Stația de Salvare.
Nici în acest an nu au fost uitați cei care au contribuit la construirea orașului Suceava, fiind sărbătorite 132 de cupluri care au împlinit 50 de ani de căsătorie.
Concluzia primarului, la finele acestui an, este că, în ciuda crizei economice care a continuat să se facă simțită peste tot în lume, “A fost un an bun pentru oraș, pentru suceveni și ne dorim ca și anul 2012 să fie la fel”.
Străzile care nu au fost reparate și groapa de gunoi, principalele nerealizări
Ion Lungu nu a omis nici nerealizările acestui an.
„În continuare, cea mai mare problemă este cea a gropii ecologice de deșeuri. Deși prima celulă este finalizată, nu se poate încă depune gunoiul acolo, pentru că nu există o stație de tratare-epurare. Până atunci suntem obligați să ducem aceste deșeuri la Botoșani, cu costuri foarte mari, pentru că și groapa de la Fălticeni a fost închisă”, a declarat șeful municipalității sucevene.
Primarul Sucevei e conștient și de faptul că multe străzi sunt încă într-o stare avansată de degradare: “O altă nerealizare a acestui an o consider faptul că multe străzi din Suceava au o stare deplorabilă, mai ales cele care au fost afectate de lucrările de investiții. Primăria Suceava va repara toate aceste străzi, prin asfaltare, pentru că, chiar dacă acestea sunt reparate parțial, nu sunt la fel ca înainte de a fi sparte”.