Poezie, culoare și muzică

Ion Beldeanu – O jumătate de veac de poezie



Alexandru Ovidiu Vintilă, Ion Beldeanu și Andi Drăgușanul
Alexandru Ovidiu Vintilă, Ion Beldeanu și Andi Drăgușanul

Muzeul de Științele Naturii din municipiul Suceava a găzduit, săptămâna trecută, un spectacol de poezie, culoare și muzică prilejuit de aniversarea vârstei de 73 de ani a poetului Ion Beldeanu și a unei jumătăți de veac de poezie.
Premiul “Opera Omnia” pentru întreaga activitate literară
Manifestarea, organizată sub egida Consiliului Județean (CJ) Suceava de Centrul Cultural Bucovina, Muzeul Bucovinei și cotidienele locale Monitorul de Suceava și Crai Nou, a reunit, în sala multimedia de la etajul muzeului, un număr însemnat de participanți, prieteni, colegi de condei, cititori, care au răspuns invitației la evenimentul care anunța atât lansarea volumului de versuri intitulat “Cămașa de trecere”, cât și vernisajul expoziției de pictură a artistului plastic rădăuțean Carmel Georgescu.
“Regizorul” acestei manifestări și redactorul de carte al noului volum, scriitorul Ion Drăgușanul, care a semnalat faptul că Ion Beldeanu este cel de-al treilea scriitor onorat cu Premiul “Opera Omnia” pentru întreaga activitate literară de către CJ Suceava, i-a înmânat sărbătoritului premiul și diploma personalizată cu portretul realizat de graficianul Mihai Pînzaru PIM.
Expoziția cu genericul “Deslușirile luminii”
Cartea, așa cum a spus Ion Drăgușanul, a fost realizată după un efort conjugat de circa cinci luni, Ion Beldeanu fiind foarte exigent cu selecția versurilor, cu corectura și cu punerea textelor în pagină.
Întrucât coperta volumului (care a apărut la Editura “Mușatinii” Suceava, în colecția “Mircea Streinul”) a fost ilustrată cu o secvență dintr-un tablou semnat de pictorul Carmel Georgescu, cadrul vizual al evenimentului a fost asigurat de expoziția cu genericul “Deslușirile luminii”, în care au fost etalate 18 lucrări în ulei ale artistului rădăuțean.
“Un pictor de primă mână”, așa cum a apreciat Ion Drăgușanul, Carmel Georgescu și Radu Bercea fiind (după cum a spus el reproducând opinia fiului său) “singurii pictori rock” din arealul bucovinean.
Poezie în lectura autorului și muzică interpretată de Andi Drăgușanul
Manifestarea, care a alternat poezia în lectura autorului cu muzica interpretată de Andi Drăgușanul (creații proprii, dar și „piese de împrumut”), a avut parte de prezentări și referiri critice asupra operei lui Ion Beldeanu
(Alexandru Ovidiu Vintilă), rememorări (Alexandru Toma) aprecieri și urări de “La mulți ani!” (Mihai Sultana Vicol).
Solistul trupei Toy Machines, Andi Drăgușanul, care și-a început recitalul cu o piesă dedicată sărbătoritului (“Cântec pentru Ion Beldeanu”), le-a reamintit celor prezenți, printr-un cântec, de un alt autor premiat și omagiat, plecat între timp la loc de veșnică odihnă (scriitorul George Ungureanu) și și-a încheiat prestația artistică, așa cum procedează la toate concertele, cu o piesă dedicată mamei sale.
“Cămașa de trecere” Volumul “Cămașa de trecere”, așa cum a spus poetul Ion Beldeanu, “include toate cărțile mele de versuri”. Au fost selectate poezii din volumele “Lecția de melancolie” (1987), “Proba mea de viață” (1995), „Ceaiul de după execuție” (1999), “Indiferența textului” (2005), “Starea de vid” (2005), “Chiar dacă” (2008), “Dimineți fără glorie” (2011), cărora li s-au alăturat o serie de poeme circumscrise genericului “Texte pentru un posibil volum”.
Criticul literar Adrian Dinu Rachieru, în cuvântul introductiv intitulat “Un caligraf al melancoliei – Ion Beldeanu”, scrie că “fără a fi un răsfățat al criticii, Ion Beldeanu a devenit un nume important al poeziei noastre”, un poet care “merită, indiscutabil, o altă vizibilitate literară”.
“Revolta culturii și cultura revoltei”
Pictorul Carmel Georgescu, ale cărui lucrări cromatic-explozive executate cu cuțitul de paletă exced artei abstracte nonreprezentative întrucât structurează forme prin culoare, s-a prezentat ca fiind “un om matur care se joacă zilnic cu culorile zdrobind tuburile pentru a găsi lumina în culoare”.
Din lipsă de spațiu, expoziția a fost prezentată într-o panotare inedită, care s-a dovedit a fi inspirată și a fost bine prizată de public: tablourile au fost suprapuse în grupaje care jucau planurile și câmpurile cromatice ale lucrărilor.
În pictura lui Carmel Georgescu, ca și în poezia lui Ion Beldeanu, Andi Drăgușanul vede deopotrivă “o revoltă a culturii și o cultură a revoltei”.


Participanți la manifestarea
Participanți la manifestarea
Volumul “Cămașa de trecere”
Volumul “Cămașa de trecere”
Ion Beldeanu
Ion Beldeanu
Ion Beldeanu
Ion Beldeanu
Expoziția cu genericul “Deslușirile luminii”
Expoziția cu genericul “Deslușirile luminii”
Expoziția cu genericul “Deslușirile luminii”
Expoziția cu genericul “Deslușirile luminii”
Expoziția cu genericul “Deslușirile luminii”
Expoziția cu genericul “Deslușirile luminii”
Ion Drăgușanul înmânându-i lui Ion Beldeanu portretul realizat de PIM
Ion Drăgușanul înmânându-i lui Ion Beldeanu portretul realizat de PIM
Ion Beldeanu și Andi Drăgușanul
Ion Beldeanu și Andi Drăgușanul
Pictorul Carmel Georgescu
Pictorul Carmel Georgescu
Afișul manifestării
Afișul manifestării
Alexandru Ovidiu Vintilă, Ion Beldeanu și Andi Drăgușanul
Alexandru Ovidiu Vintilă, Ion Beldeanu și Andi Drăgușanul