Investiții de zeci de milioane de euro la granița de vest pentru aderarea la Spațiul Schengen



Îndeplinirea condițiilor pentru aderarea României la Spațiul Schengen a adus pentru județele de la frontiera de vest investiții de zeci de milioane de euro făcute în vămi, unde au fost modernizate sediile și aduse sute de autovehicule noi, dar și în aeroporturi, unde se construiesc noi terminale.
Pe frontiera de vest a țării vor fi desființate punctele de frontieră rutiere și feroviare existente în prezent la granița cu Ungaria, stat membru al Convenției Schengen și se modernizează punctele de trecere a frontierei cu Ucraina și Serbia, dar și aeroporturile cu trafic internațional.
În Bihor, Aeroportul Oradea va rămâne, din primăvară, în situația în care România va intra în Spațiul Schengen, singurul punct de trecere a frontierei din județ, iar punctele de trecere rutiere și feroviare se vor desființa. Astfel, în cazul în care România va fi acceptată în Spațiul Schengen, punctele de trecere a frontierei rutiere Borș, Salonta, Valea lui Mihai și Săcuieni, precum și cele feroviare, Episcopia Bihor și Valea lui Mihai, vor fi desființate.
Potrivit adjunctului șefului Inspectoratului Poliției de Frontieră Bihor, comisar Gheorghe Oșvat, aceste puncte de trecere a frontierei asigurau frontiera cu Ungaria, care este stat membru al Uniunii Europene și al Convenției Schengen, astfel că nu vor mai fi necesare.
În consecință, Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Bihor va fi restructurat, o parte din angajați fiind deja încadrați în Poliția Română, iar o altă parte urmând să fie redistribuiți pe granițele cu statele non-UE sau chiar disponibilizați, în anumite condiții.
Oșvat a adăugat că singurul punct de trecere a frontierei din județul Bihor va rămâne Aeroportul Oradea, dacă România va fi admisă în Spațiul Schengen și dacă aeroportul va putea păstra statutul de aeroport internațional sau de aeroport deschis traficului internațional.
Pentru păstrarea statutului de aeroport internațional după admiterea României în Spațiul Schengen, la Aeroportul Oradea se derulează, de aproximativ o lună, o investiție de peste 2,1 milioane de lei, care trebuie să se încheie în luna decembrie, urmând să fie separat traficul de călători din statele Schengen de traficul de călători din state non-Schengen.
„Prin modernizarea aerogării construite în anul 1967 se va asigura separarea fluxurilor de călători din statele UE de cele non-UE, iar lucrările constau atât în renovarea și recompartimentarea clădirii, cât și în montarea de aparatură și echipamente specifice”, a declarat directorul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc.
El a precizat că aerogara va avea, între altele, spații de detenție provizorii pentru persoanele indezirabile, precum și un spațiu pentru găzduirea temporară a persoanelor care cer azil în România.
Tot în vederea intrării în Spațiul Schengen, Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră (IJPF) Satu Mare a fost dotat, în ultimul an, cu mai multe autoturisme și au fost modernizate Punctul de Trecere a Frontierei Halmeu, la frontiera cu Ucraina, dar și sediile sectoarelor Poliției de Frontieră Negrești Oaș și Tarna Mare.
Inspectorul șef al IJPF Satu Mare, comisarul șef Vasile Maxim, a declarat corespondentului MEDIAFAX că instituția a primit de la Ministerul de Interne, în urma licitațiilor organizate de Agenția Națională de Achiziții Publice, 20 de autoturisme Volkswagen Passat Combi, 12 microbuze Volkswagen Transporter, 14 ATV-uri și patru mașini cu termoviziune, urmând să mai primească 22 de mașini de teren Iveco și o autospecială de serviciu pentru câinii speciali antrenați.
Acesta nu a putut preciza la ce sumă se ridică investițiile, realizate din fonduri europene, precizând că licitațiile au fost organizate de Ministerul Finanțelor Publice.
După aderarea la Spațiul Schengen, vor fi desființate punctele de trecere a frontierei Petea și Urziceni, de la granția cu Ungaria, personalul din aceste puncte urmând să fie redistribuit în sectorele Poliției de Frontieră Negrești Oaș, Halmeu și Tarna Mare, de la granița cu Ucraina.
În județul Timiș, au fost investiți, în ultimii doi ani, aproape 20 de milioane de euro pentru îndeplinirea condițiilor de aderare a României la Spațiul Schengen, banii fiind folosiți pentru construirea unui nou terminal la Aeroportul Timișoara și pentru dotarea și modernizarea vămilor Moravița și Jimbolia.
Cei mai mulți bani, aproximativ 15 milioane de euro, i-a primit Poliția de Frontieră Timiș.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului Poliției de Frontieră Timiș, Ciprian Gaic, investițiile pentru securizarea viitoarelor frontiere externe ale Uniunii Europene au început în urmă cu un an și sunt realizate în proporție de 64 la sută, urmând să fie gata la sfârșitul anului 2010.
Prin programul de aderare a României la Spațiul Schengen, în județul Timiș au fost reabilitate și modernizate sediile Poliției de Frontieră Timiș, ale punctelor de trecere a frontierei Moravița și Jimbolia și ale sectoarelor Poliției de frontieră Moravița, Deta, Cruceni și Jimbolia, valoarea totală a lucrărilor fiind de aproximativ 10,3 milioane de euro.
De asemenea, în cadrul aceluiași program, Poliția de Frontieră Timiș a fost dotată cu 26 de autospeciale Volkswagen Transporter, 49 de autovehicule de teren Iveco Massif, 38 de autoturisme Volkswagen Passat, cinci Audi A4 și 16 ATV-uri, în valoare totală de aproximativ 4,6 milioane de euro.
Polițiștii de frontieră din județul Timiș au primit și un autoturism Land Rover Discovery, dotat cu un aparat de termoviziune, care a costat aproximativ jumătate de milion de euro.
Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Timiș a mai fost dotat cu camere de supraveghere a frontierei de stat, cititoare de pașapoarte, calculatoare, aparatură specială de termoviziune și stații de comunicare. De asemenea, au fost organizate cursuri pentru 580 de ofițeri și agenți de poliție de frontieră.
După aderarea la Spațiul Schengen, în județul Timiș polițiștii de frontieră vor trebui să securizeze aproximativ 220 de kilometri de graniță externă a Uniunii Europene, la frontiera cu Serbia.
În Timiș vor mai exista două puncte de trecere a frontierei, la Jimbolia și Moravița, iar la Cenad, pe granița cu Ungaria, va exista un punct de contact în care vor lucra agenți din ambele țări.
În cadrul programului de aderare a României la Spațiul Schengen a mai fost construit și un nou terminal la Aeroportul Internațional Timișoara.
Construcția și dotarea terminalului, al cărui rol va fi de a separa fluxurile de călători care vin sau pleacă în statele non-Schengen de cei din statele Schengen, a costat aproximativ 3,5 milioane de euro. În această sumă este inclusă construcția noului terminal non-Schengen și dotarea acestuia cu toată aparatura necesară, de la porți de securitate, până la benzi transportoare și camere de filmat.
Poliția de Frontieră Mehedinți a primit fonduri nerambursabile de peste 5.500.000 de euro, iar Autoritatea Națională a Vămilor a investit un milion de euro în modernizarea, extinderea și dotarea cu aparatură modernă a frontierei cu Serbia, investiții necesare aderării României la Spațiul Schengen.
În Vama Porțile de Fier I, de la frontiera României cu Serbia, lucrările de modernizare și extindere a punctului au început în luna iulie, urmând să se finalizeze la sfârșitul lunii decembrie.
Șeful Vămii Porțile de Fier I, Titu Nețoiu, a declarat corespondentului MEDIAFAX că până în prezent s-a construit un corp de clădire suplimentar, s-a modernizat spațiul existent, s-a extins copertina de control și s-a schimbat covorul asfaltic.
De asemenea, iluminatul extern a fost modernizat, s-a creat o hală de control care asigură condiții optime pentru realizarea controlului vamal în cazul autoturismelor, iar birourile au fost dotate cu mobilier modern.
Potrivit sursei citate, investiția, care s-a ridicat până acum la un milion de euro, a fost asigurată din fonduri ale Autorității Naționale a Vămilor.
Totodată, lucrările de infrastructură au fost finalizate în Vama Porțile de Fier I, astfel că circulația se desfășoară pe patru benzi atât pe sensul de intrare în țară, cât și pe sensul de ieșire, până la sfârșitul lunii decembrie punctul urmând să fie dotat cu aparatura necesară controlului în condiții de siguranță, după aderarea la spațiul Schengen.
Cu privire la aparatura cu care va fi dotat punctul de frontieră, Nețoiu a preciza că acesta va avea un aparat cu raze X , necesar scanării automarfarelor care vor tranzita Vama Porțile de Fier. De asemenea, va fi montat un sistem de dirijare a traficului, pe copertina punctului, urmând să fie montate și panouri cu afișaj modern. Aparatura va fi montată începând cu 22 noiembrie și va fi finanțară din fonduri europene, prin facilitatea Schengen.
Din fonduri nerambursabile, asigurate prin facilitatea Schengen, Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Mehedinți a primit 23 autoturisme de teren Volkswagen Transporter T5, 25 de autoturisme Volkswagen Passat, două autoturisme Audi A4, șase autospeciale Land Rover de supraveghere pe principiul termoviziunii, 12 ATV- uri și 38 de autoturisme de teren Iveco Massif.
Zona de competență a polițiștilor de frontieră mehedințeni este de 193,8 kilometri, între localitățile Șvinița și Salcia, cuprinzând raza administrativă a județului Mehedinți, având frontieră comună cu două state – Serbia și Bulgaria – pe fluviul Dunărea.
Pe partea de componentă navală, tot prin facilitatea Shengen, sectorele Poliției de Frontieră au primit șase ambarcațiuni de patrulare și intervenție Onix 26 SD, care vor fi folosite pentru supravegherea frontierei pe fluviul Dunărea.
În luna noiembrie, în dotarea Inspectoratului Județean al Poliției de Frontieră Mehedinți au intrat șase sisteme de termoviziune instalate pe autoturisme de teren „Land Rover Discovery 4”, destinate creșterii eficienței misiunilor executate și calității supravegherii frontierei de stat în zona de competență. Autovehiculul este o mașină on și off road cu tracțiune integrală, iar în interiorul autovehiculului sunt amenajate trei compartimente: compartiment șofer, compartiment supraveghere, destinat supravegherii zonelor de interes și lucrului cu hărțile digitale și compartiment echipamente. Sistemul video de supraveghere este unul mobil, care oferă în permanență informații video în timp real, ziua și noaptea, privind situația din zona de supraveghere în condiții dificile de mediu. Distanța de recunoaștere a țintelor umane este de 5,5 kilometri, sistemul putând lucra în condiții de temperatură de la -40 la + 50 de grade Celsius.
Potrivit purtătorului de cuvânt al IJPF Mehedinți, comisarul șef Valeriu Pera, banii necesari pentru dotări au fost obținuți în baza unor contracte dintre Ministerul Finanțelor Publice prin Oficiul de Plăți și Contracte PHARE, beneficiarul fiind Poliția de Frontieră Română.
După aderarea la Spațiul Schengen, bazele de date care fac parte din sistemul Schengen vor fi accesibile tuturor polițiștilor, iar polițiștii români vor putea introduce semnalări în aceste baze de date și, de asemenea, le vor putea consulta.
Accesul polițiștilor de frontieră din Mehedinți la acest sistem de date se va face prin sistemul de comunicații voce-date (compus din 17 turnuri de radiocomunicații și două antene cu legături de fibră optică), sistemul de comunicații radio digitael PMR TETRA (compus din 171 stații digitale prtabile și 12 telefoane mobile satelitare), 110 complete personal computer cu accesorii pentru informatizarea structurilor subordonate, cinci cititoare optice fixe și cinci portabile, mijloace care vor intrat în dotarea Inspectoratului până la sfârșitul anului. Tot până la sfârșitul anului 2010 va intra în funcțiune și un sistem de comunicații prin satelit și urmărire prin GPS.
Ultima vizită de evaluare va avea loc în perioada 6-10 decembrie, privind Sistemul Informatic Schengen (SIS) – SIRENE. Programul vizitei de evaluare Schengen în domeniul SIS/SIRENE vizează evaluarea din punct de vedere al îndeplinirii standardelor Schengen a structurilor MAI cu competențe în domeniu.
Parlamentul European a aprobat în luna iunie decizia Consiliului privind aplicarea dispozițiilor acquis-ului Schengen referitoare la Sistemul de Informații Schengen în Bulgaria și România, ceea ce reprezintă primul pas către ridicarea controalelor la frontieră.
România ar urma să adere la Spațiul Schengen în 27 martie 2011.
În prezent, Spațiul Schengen cuprinde 25 de state membre: Austria, Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, Portugalia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Olanda, Ungaria, două țări asociate, Islanda și Norvegia, și, din decembrie 2008, Elveția.
Departamentul Corespondenți