Învățătura ortodoxă mărturisește ca Dumnezeu Cel Unul în Ființă este întreit în Persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Cele Trei Persoane sunt egale și consubstanțiale, deosebindu-Se între Ele numai prin însușirile Lor personale. Sinodul II Ecumenic de la Constantinopol (381) a formulat învățătura despre Duhul Sfânt precum urmează: „Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață făcătorul, Care de la Tatăl purcede, Cel ce împreuna cu Tatăl și cu Fiul este închinat și mărit, Care a grăit prin prooroci” (articolul 8 din Simbolul Credinței). În rugăciuni, Duhul Sfânt e numit „Împărat ceresc” pe temeiul însușirilor Lui comune cu celelalte două Persoane ale Sfintei Treimi. Este numit și „Mângâietorul”, deoarece El va lua locul Mântuitorului, Care Se va înălța la cer, spre a rămâne cu Apostolii în veac. Mai este numit și „Duhul adevărului”, pentru ca El va mărturisi despre dumnezeirea Fiului, cum spune troparul Botezului: „Și Duhul în chip de porumbel a adeverit întărirea Cuvântului”.
Duhul Sfânt, prin Care s-au făcut descoperiri proorocilor, este și puterea sfințitoare, de viață făcătoare și unificatoare în Biserică. El S-a pogorât sub forma limbilor de foc peste Apostoli în Ziua Cincizecimii, iar Pogorârea Lui a manifestat în chip văzut Biserica, întemeiată de Hristos prin jertfa de pe cruce. El rămâne permanent prezent și activ în Biserică și prin El sporește și crește însăși Biserica. El este „Duhul lui Hristos” și prin El Hristos este prezent în Biserică până la sfârșitul veacurilor (Mt 28: 20). Sfântul Duh Își realizează lucrarea Sa mântuitoare și sfințitoare (sau plinitoare) în Biserică prin Darul divin.
În Vechiul Testament, Duhul Sfânt este Cel Care pregătește trimiterea și venirea „în trup” a Fiului lui Dumnezeu, ia parte la Întruparea Fiului, Care S-a născut după trup „de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria” (Mt 1: 18, 20), coboară peste umanitatea lui Iisus la Botezul Său în Iordan și conlucrează apoi cu El în toate actele Sale mântuitoare. În Noul Testament, Fiul lui Dumnezeu întrupat pregătește coborârea Duhului Sfânt, ca la Cincizecime sa-L trimită în lume, spre a continua și actualiza, până la sfârșitul veacurilor, lucrarea mântuitoare a lui Hristos în noi.(sursa: http://crestinortodox.wikia.com/wiki/Duhul_Sf%C3%A2nt)