Biblioteca Județeană „I.G. Sbiera” a găzduit luni o masă rotundă cu tema „Învățarea integrată a literaturii române. Conținut și limbaj”, organizată de profesor Isabel Vintilă, doctor în filologie.
Discuțiile au fost prilejuite de participarea acesteia la un curs Comenius, „Content and Language Integrated Learning for Arts and Humanities Teachers”, desfășurat în cadrul IPC Centre, în Exeter, Marea Britanie.
Activitatea a fost centrată pe predarea literaturii române în limba engleză, folosind metode activ-participative specifice și materiale propuse de trainerii de la centrul de formare din Exeter.
Profesoara Isabel Vintilă a explicat ce au în vedere învățământul modern și metodele CLIL (Content and Language Integrated Learning), pe care le aplică în funcție de vârsta elevilor și de programele școlare: „Învățământul modern presupune stimularea inteligențelor multiple, participarea activă a elevilor, învățarea diferențiată și cross-curriculară, dar și creșterea interesului pentru un anumit subiect sau pentru o limbă de circulație internațională. De aceea, cadre didactice din întreaga lume participă la cursuri în cadrul cărora învață metode CLIL”.
Avantajele modelului CLIL
Aceste lecții CLIL pot fi mai ușor de abordat, pentru că există un vocabular pe care elevul trebuie să îl învețe.
Metodele respective urmăresc conținutul, comunicarea, prin care elevii sunt antrenați în acțiuni de echipă.
„În Anglia ni s-a explicat că cel mai important lucru este aplicația practică, iar cele mai importante aspecte sunt analiza, gândirea și creativitatea. La fel de important este, pe lângă activități, ca elevilor să li se prezinte acțiuni ce se bazează pe latura lor chinestezică”, a adăugat Isabel Vintilă.
Printr-un studiu american s-a dovedit faptul că, în proporție de 90%, o lecție trebuie să fie formată din aplicație practică.
La nivel organizațional, în cadrul școlilor din Anglia, lucrurile sunt aproape ca și în școlile noastre, iar Consiliul de Administrație este de o importanță mare.
Un an școlar în Anglia are 195 de zile, din care cinci zile sunt pentru antrenarea profesorilor.
Programul elevului din Anglia
În Marea Britanie elevii au în jur de cinci-șase ore de curs pe zi. Programul începe la 8:50, cu două ore de curs, urmate de o pauză de o oră, după care încă două ore de curs, apoi pauza de masă și ultimele două ore de curs, care se sfârșesc la ora 15:15.
„Copiii sunt educați, calmi, atenți în relațiile cu adulții, nu se îndepărtează de părinți și nu vorbesc urât. Aceste mici detalii ale vieții cotidiene în Marea Britanie sunt impresionante și merită să aplicăm în cadrul proiectului de tip Comenius. Am învățat o mulțime de lucruri despre materia pe care o predau și despre modul cum să o predau. Îmi doresc în perioada ce urmează să aplic la clasă ceea ce am văzut acolo și să schimb atmosfera din clasă”, a susținut Isabel Vintilă.
La discuții au participat atât cadre didactice din județ, cât și părinți interesați de viziunea modernă asupra învățământului în spațiul britanic.
Acest curs a fost sprijinit financiar prin programul de Învățare pe Parcursul Întregii Vieți de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale.