Proiectul Erasmus+ axa KA1 intitulat“Lume nouă, viață nouă” ce se derulează în perioada 2014-2016 la Școala Gimnazială „Petru Comarnescu” Gura Humorului a oferit și oferă în continuare celor 13 cadre didactice din echipa de proiect oportunitatea de a descoperi lucruri noi în ceea ce privește didactica școlară. Dacă în prima fază suntem copleșiți de noutăți, în a doua urmează ca acestea să fie aplicate, dar și împărtășite colegilor din școală, zonă, județ și din țară prin diseminările care se fac la nivel de comisii metodice, cercuri pedagogice, prin articole și diverse materiale publicate.
În perioada 23-31.08.2015 a avut loc a VI-a mobilitate din cadrul proiectului, este vorba de participarea la cursul “Effective Use Of ITC In Education” (Utilizarea Efectivă a Tehnologiei Informațiilor și a Comunicației în Educație), organizat de Asociația italiană GEROS în Istanbul, Turcia. Formator al cursului a fost ERSIN OZSEVEN, profesor de matematică în Turcia. La acest curs au participat 15 cadre didactice din patru țări europene: zece din România, două din Polonia, două din Grecia și una din Malta, care au avut șansa de a descoperi sisteme de învățământ diferite, de a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare în limba engleză, de a transmite colegilor de curs aspecte din cultura și civilizația țărilor din care provin.
Tema cursului a fost inițierea cadrelor didactice participante în utilizarea Platformei MOODLE în educație. Ce este de fapt această Platformă?
M – Modular
O – Object
O – Organized
D – Dynamic
L – Learning
E – Environment
În traducere liberă: un mediu de învățare dinamic, organizat pe obiecte modulare.
Este o modalitate de învățământ la distanță, care presupune, ca orice mod de învățare, și multe avantaje, precum: învățarea la orice oră, gratuitate în utilizare, accesarea platformei din orice loc de pe pământ conectat la internet, crearea de clase cu elevi din diferite colțuri ale lumii, diversitate în a primi și da informații, comunicare rapidă etc., dar și dezavantaje: lipsă de feedback imediat profesor-elev și invers, dependența de internet și computer, afectarea relațiilor interumane etc.
Este o platformă utilizată în 214 țări, care poate fi accesată în 120 de limbi, există 70.000 de site-uri Moodle înregistrate în momentul de față, deja utilizate de un număr impresionant de cadre didactice: 1.113.260. Printre activitățile care se pot realiza pe această platformă se numără:
– prezentarea unor teme de lucru ale elevilor în orice format: PDF, Image, MS Office;
– crearea de bloguri care să permită elevilor, profesorilor și administratorilor să publice site-jurnal;
– cărți modul care te ajută să creezi pagini resursă;
– posibilitatea elevilor de a comunica sincron, în timp real (chat pe platformă);
– crearea unor sondaje de opinie (feedback);
– introducerea unui forum de discuții pe o anumită temă în cadrul unui curs creat pe platformă;
– realizarea unui dicționar de termeni utili pentru cursurile de pe platformă;
– înregistrarea de idei care să poată fi revizuite și prezentate profesorilor în cadrul unui jurnal creat;
– elaborarea de teste sub diverse forme conținând itemi: la alegere, cu răspunsuri multiple, asocieri, răspunsuri scurte, întrebări numerice etc.
– includerea în cursurile de pe platformă a unor documente care să poată fi completate de mai multe persoane, în cel mai simplu limbaj folosind un web browser (WIKI).
Folosirea în educație a acestei platforme s-ar înscrie tendințelor actuale și, în special, preferințelor elevilor care s-au născut în lumea IT-ului. Participarea la cursul din Istanbul m-a ajutat să învăț cum poate fi folosită platforma MOODLE în educație și tind să cred că această modalitate de învățare combinată însă și cu metodele tradiționale va conduce la eficientizarea sistemului nostru de învățământ.
Participant mobilitate: Mariana Gherghel, profesor de matematică la Școala Gimnazială „Petru Comarnescu” Gura Humorului