Altfel de școală

Învățământul alternativ prinde rădăcini la Suceava



– Trei unități școlare practică învățământul „step by step”, iar cererile pentru acest sistem sunt în creștere
– Pentru o zi de școală, părinții trebuie să plătească 5 lei, iar programul durează 8 ore, timp în care elevii participă la cursuri, servesc masa și își fac lecțiile
Învățământ occidental în Suceava. Tot mai multe școli din municipiul Suceava lucrează la dezvoltarea unor sisteme de învățământ dedicat claselor I-IV și care pare a fi mult mai atractiv pentru copii, și mai ales pentru părinții tineri și extrem de ocupați, sau pentru cei plecați în străinătate. Pe lângă învățământul clasic, la Școala Generală „Miron Costin” și la Școala Generală Nr. 8, există și câteva clase ce își fac programul după sistemul „step by step”. Un tip de învățământ asemănător este practicat și la Școala Generală Nr. 1, însă aici nu se îndeplinesc toate condițiile. „Step by step” este o metodă alternativă de educație bazată pe datele psihologiei științifice a dezvoltării copilului, un program care din 1995 se derulează în toate țările Europei de Est.
– În ce constă învățământul step by step
Conform acestui tip de învățământ, elevii au un program bine structurat, astfel încât orele de curs se țin între 8.00 și 12.00, iar de la 12.00 la 13.00 este pauza de masă. Prima jumătate de oră a programului este legată de actualitatea vieții reale, învățătorii pregătind în fiecare seară subiectul zilei următoare. Apoi, până la ora 16.00 copiii își fac temele pentru a doua zi, fiind pe tot parcursul celor opt ore sub supravegherea directă a doi învățători, absolvenți ai unor cursuri de formare speciale, desfășurate în fiecare an la Botoșani, acest județ fiind primul din Moldova care a adoptat acest mod de educație. În această alternativă se respectă programa școlară a învățământului tradițional, însă intervin unele modificări, în sensul că activitățile se desfășoară pe grupe de elevi, antrenându-se astfel lucrul în echipă. Programul presupune activități diversificate concentrate pe centre de activitate. Se desfășoară un număr mare de activități extrașcolare, iar copiii sunt învățați să se descurce în orice situații, chiar și la cumpărături, la citirea etichetelor și prospectelor produselor. Evaluarea elevilor se face pe baza portofoliilor, ce reprezintă adevărate „cărți de vizită” ale elevilor, lucrările din portofoliu reflectând progresul realizat de fiecare elev. Învățăceii nu primesc note sau calificative, ci li se atribuie competențe în funcție de progresul realizat. Un rol foarte important în dezvoltarea copiilor îl are relația învățător-elev, care este extrem de deschisă, bazată pe colaborare. De asemenea, cei care se ocupă de aceste activități susțin că predarea este realizată în funcție de necesitățile copilului și învățarea se face in ritmul propriu al acestuia. De fiecare dată, părinții primesc telefonic, sau prin intermediul poștei, înștiințare pentru prezentarea la ședința cu părinții, iar la ultima întrunire de acest gen din an părinții primesc portofoliile copiilor, unde se poate observa progresul. În pauza de o oră, copiii servesc prânzul pregătit de cantina școlii, sau de firme de catering, în funcție de preferințele părinților și posibilitățile unității de învățământ. Pentru această masă, la începutul anului școlar, părinții și profesorii stabilesc prețul ce trebuie achitat de fiecare părinte. În anii trecuți, tariful a fost de maxim 5 lei pe zi, sumă achitată cumulat, în funcție de posibilități, o dată pe săptămână, sau lunar.
– Învățătorii de la „step by step” spun că munca depusă este mult mai mare decât la învățământul clasic
Deși, inițial, această alternativă educațională era dedicată claselor primare, reprezentanții Școlii Generale Numărul 8 au venit în sprijinul elevilor și părinților, aplicând și pentru clasa a V-a acest sistem de opt ore pe zi, în colaborare cu profesorii, care vor trebui să-și prelungească programul. Fostul inspector școlar, Lenuța Movileanu, devenită între timp învățătoare la o clasă de profil de la Școala Generală Nr. 8, cea care a propus pentru prima dată realizarea unui astfel de sistem de învățământ într-o unitate suceveană, consideră că cei care trebuie să se adapteze cursurilor clasei a V-a sunt profesorii, pentru că în cazul elevilor nu vor apărea probleme la trecerea în clasele de tip tradițional. Inspectoratul Școlar Județean Suceava a primit în ultimii ani din ce în ce mai multe solicitări pentru alternativa educațională „step by step” de la instituții de învățământ din Suceava, Fălticeni, Vatra Dornei, cererea fiind tot mai mare, și pentru că acest sistem de învățământ vine în sprijinul părinților, în special cei care nu au cu cine își lăsa copiii după-amiaza. Învățătorii de la „clasele de step” se tem însă pentru viitorul acestui sistem, deoarece consideră că nu sunt motivați pentru munca depusă, comparativ cu învățătorii de la clasele tradiționale.



Recomandări

Evenimentul caritabil „Și tu poți fi Moș Crăciun”, ediția a XIII-a, la Câmpulung Moldovenesc. Sfințirea centrului „Theraspa Bucovina”

Evenimentul caritabil „Și tu poți fi Moș Crăciun”, ediția a XIII-a, la Câmpulung Moldovenesc. Sfințirea centrului „Theraspa Bucovina”
Evenimentul caritabil „Și tu poți fi Moș Crăciun”, ediția a XIII-a, la Câmpulung Moldovenesc. Sfințirea centrului „Theraspa Bucovina”

„Emoții în echilibru”, la final, un proiect care a adus bucurie, conștientizare și echilibru emoțional pentru copiii și părinții din Suceava

„Emoții în echilibru”, la final, un proiect care a adus bucurie, conștientizare și echilibru emoțional pentru copiii și părinții din Suceava
„Emoții în echilibru”, la final, un proiect care a adus bucurie, conștientizare și echilibru emoțional pentru copiii și părinții din Suceava

Colindători de la Școala „Ion Creangă” au oferit o ie tradițională pentru fiul președintelui CJ Suceava, Gheorghe Șoldan

Colindători de la Școala „Ion Creangă” au oferit o ie tradițională fiului președintelui CJ Suceava, Gheorghe Șoldan
Colindători de la Școala „Ion Creangă” au oferit o ie tradițională fiului președintelui CJ Suceava, Gheorghe Șoldan