Guvernul a aprobat, ieri, prin ordonanță de urgență, introducerea tichetelor de vacanță, cu o valoare stabilită în limita a șase salarii minime brute pe economie, a anunțat ministrul Turismului, Elena Udrea. Salariul minim brut lunar este diferențiat ca valoare, la calculul acestuia fiind aplicat un coeficient corelat cu nivelul de pregătire al angajatului. Astfel, pentru muncitorii necalificați salariul minim brut este de 600 lei, iar pentru angajații cu studii superioare ajunge la 1.200 lei.
„Credem că în contextul actual al crizei economice, această măsură va fi de natură să sprijine dezvoltarea turismului național și în același timp să sprijine activitatea întreprinderilor mici și mijlocii cu activitate din turism”, a spus Udrea, într-o conferință de presă susținută la Guvern.
Ea a arătat că astfel de tichete vor putea fi acordate de către angajatori în limita bugetului, pentru persoane încadrate cu contract individual de muncă. Tichetele vor fi acordate sub forma unui bon nominal, prin intermediul unităților emitente avizate de Ministerul Finanțelor, și vor putea fi folosite doar de către persoanele ale căror nume sunt înscrise pe bilet.
„Tichetele de vacanță se vor acorda în limita a 6 salarii minime brute pe economie și pot fi folosite pe teritoriul României, iar cei care sunt de acord să folosească la plată aceste tichete se numesc unități afiliate și trebuie să fie avizate de Ministerul Turismului în concordanță cu Ordonanța 58/98. Asta înseamnă că nu prevede un aviz special legate de aceste tichete de vacanță, ci pur și simplu ne referim la acele unități cu activitate în turism care respectă prevederile acestei ordonanțe și care au avizul Ministerului Turismului pentru a funcționa în acest domeniu”, a spus Udrea.
Tichetele ar putea fi folosite începând cu vacanța de Paști
Ea a arătat că tichetele ar putea fi folosite începând cu vacanța de Paști, normele de aplicare a noului sistem urmând să fie aprobate de Guvern, prin hotărâre, în termen de 15 zile.
Potrivit ministrului de resort, efectul urmărit prin introducerea tichetelor de vacanță sunt fiscalizarea unei mari părți din activitatea desfășurată „la negru” în turism, precum și creșterea consumului și a numărului de locuri de muncă.
Întrebată de presă care este efortul bugetar aferent tichetelor de vacanță, Elena Udrea a arătat că această sumă este dificil de estimat.
„Pentru că aceste tichete pot fi acordate într-un cuantum de la un salariu până la șase salarii minime, în funcție de angajator, atunci când este vorba de un angajator din sectorul bugetar, dar și în funcție de neogocierile dintre angajator și angajat, când vorbim de sectorul privat, în acest moment este dificil să apreciem exact care va fi efortul bugetar. Cert este că el va fi cam în același cuantum cât este astăzi cel referitor la primele de vacanță”, a spus ministrul Turismului.
Suportate integral de către angajator
Proiectul de măsuri anticriză discutat, în luna ianuarie, de Guvern cu sindicatele și patronatele prevede, printre altele, introducerea în procedură de urgență a tichetelor de vacanță, măsură care va determina, potrivit documentului, un minus bugetar estimat la două miliarde lei (0,35% din PIB).
Guvernul arată, într-un comunicat, că tichetele de vacanță pot fi acordate de către instituțiile din sectorul bugetar, inclusiv cele care se finanțează integral din venituri proprii, regiile autonome, societăți comerciale la care statul este acționar unic sau acționar majoritar, societățile și companiile naționale care încadrează personal prin încheierea unui contract individual de muncă.
Tichetele de vacanță sunt bilete de valoare, cu valori nominale cuprinse între 10 și 50 lei, integral suportate de către angajator, și se pot folosi doar pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în unitățile turistice avizate de Ministerul Turismului. Tichetele au termen de valabilitate de un an de la data emiterii, iar contravaloarea acestora nu se ia în calcul la stabilirea venitului salarial.
Ordonanța de urgență prevede că angajatorul și organizațiile sindicale sau reprezentanții salariaților stabilesc de comun acord unitatea emitentă a tichetelor de vacanță cu care vor contracta prestarea serviciilor de acest tip.
Angajatul care beneficiază de tichete de vacanță nu mai beneficiază de prima de vacanță în cursul anului fiscal. Sumele corespunzătoare tichetelor de vacanță acordate de către angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, respectiv la calculul impozitului pe venit, în limita a șase salarii de bază minim brute pe țară garantate în plată pentru fiecare angajat, pe an calendaristic, iar pentru salariat sunt scutite de plata impozitului pe venituri și la impozitele sociale aferente.
Condiții de utilizare
Ordonanța de urgență stipulează că operatorii economici cu activitate de turism din România care doresc să accepte tichete de vacanță ca modalitate de plată pot deveni unități afiliate acestui program dacă sunt autorizați de către Ministerul Turismului, conform Ordonanței Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea și desfășurarea activității de turism din România, și dețin structuri de primire turistice clasificate și/sau agenții de turism licențiate. Comisionul maxim perceput de agențiile de turism nu poate depăși 10% din valoarea pachetelor de servicii.
Pentru acceptarea spre comercializare a tichetelor de vacanță de către alte persoane decât titularul tichetului de vacanță vor fi aplicate amenzi cuprinse între 1.000 și 5.000 lei, iar pentru acceptarea de către unitățile de turism de tichete de vacanță pentru achiziționarea de servicii care nu îndeplinesc condițiile pachetului minim de servicii vor fi percepute amenzi cuprinse între 1.000 și 10.000 lei, sancțiune completată cu retragerea certificatului de clasificare, respectiv a licenței de turism.
Unitățile turistice care nu vor acorda rest în bani la tichetele de vacanță vor fi amendate cu sume cuprinse între 5.000 și 10.000 lei.
Amenzile vor fi aplicate de către personalul cu atribuții de control din Ministerul Turismului.