Introducerea pașapoartelor temporare și biometrice, aprobată de Guvern



Guvernul a aprobat, în ședința de săptămâna aceasta, hotărârile privind introducerea pașapoartelor temporare și a celor biometrice, precum și condițiile în care acestea vor fi confecționate, a anunțat, joi, Executivul.
Una din hotărâri prevede că misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României vor putea elibera pașapoarte simple temporare începând cu 1 septembrie 2006. De acestea vor beneficia românii aflați în străinătate care nu mai au acte de călătorie valabile și care demonstrează că trebuie să circule dintr-o țară în alta sau să-și reglementeze șederea în statul în care se află.
Aceste pașaporte vor fi valabile timp de cel mult un an, iar formatul lor va fi similar cu cel al pașaportului simplu actual, aflat în circulație.
Secretariatul General al Guvernului – prin Regia Autonomă Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS), în calitate de producator – a fost abilitat să asigure condițiile tehnice pentru personalizarea acestor acte de călătorie, în condițiile contractelor deja existente. Banii pentru confecționarea pașapoartelor vor fi asigurați de furnizor, căruia îi vor fi restituiți de către beneficiar, pe măsura eliberării actelor.
Pașapoartele temporare vor fi eliberate titularului după achitarea contravalorii documentului de călătorie și a taxelor consulare. Contravaloarea pașapoartelor simple temporare eliberate în străinătate va fi percepută în dolari SUA sau în moneda țării de reședință și va fi încasată de misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, potrivit instrucțiunilor emise de Ministerul Afacerilor Externe.
A doua hotărâre de Guvern privește introducerea pașapoartelor electronice cu date biometrice incluse (într-o primă fază, imaginea facială și amprenta digitală), începând cu data de 1 ianuarie 2007.
Până atunci, cetățenii români care cer să le fie eliberate pașapoarte vor primi în continuare acte de călătorie de genul celor aflate acum în circulație. Totodată, actele deja emise își păstrează valabilitatea, urmând a fi retrase treptat din circulație, în raport de solicitările cetățenilor.
Secretariatul General al Guvernului – prin RAAPPS – este abilitat să organizeze o licitație internațională pentru desemnarea unui furnizor unic. Acesta ar urma să asigure fabricarea pașapoartelor electronice la standarde UE, livrarea tehnicii pentru preluarea datelor și vizualizarea datelor biometrice, pentru introducerea sistemului informatic de evidență și gestiune a pașapoartelor electronice, pentru personalizarea centralizată a acestor acte și a echipamentelor de conectare a sistemului la rețeaua de comunicații.
Sumele necesare finanțării proiectului vor fi asigurate de către furnizorul declarat câștigător în urma licitației și vor fi restituite prin plăți periodice, stabilite prin contract. Pașapoartele electronice vor fi eliberate în schimbul unei taxe consulare ce urmează a fi stabilită, contravaloarea pașapoartelor electronice urmând a fi actualizată de către producător, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice.
Acest gen de pașaport este introdus provizoriu în țările Uniunii Europene, iar, din octombrie 2006, va fi obligatoriu în Statele Unite pentru cetățenii din 30 de țări care nu au nevoie de viză turistică. Belgia a introdus deja pașapoarte biometrice, dar acestea nu corespund întru totul definiției ePass-ului european. Suedia le-a adoptat formal, dar nu a început încă să le elibereze, în timp ce Franța se pregătește să o facă luna aceasta.