Renault va continua să investească anual 200 de milioane de euro în brandul Dacia. Un model electric Dacia nu va fi lansat mai devreme de 2020. Noul și mult așteptatul SUV Duster nu va fi ultimul automobil construit pe platforma Logan. Francezii de la Renault au pompat aproape 2 miliarde de euro în compania Dacia de la preluarea sa în urmă cu 10 ani, acestea sunt câteva din informațiile oficiale desprinse din interviul acordat în decembrie 2009, ultima lună de mandat pentru Francois Fourmont în funcția de Director General Dacia și Director General al Grupului Renault în România. Cotidianul Monitorul de Suceava a stat de vorbă cu managerul care a făcut din Dacia o marcă profitabilă, respectată și unanim apreciată în lume.
Aproape 30 de ani alături de Renault
Se poate spune că Francois Fourmont a lucrat o viață pentru Renault. Prolifica sa carieră începe în 1975, ca șef la departamentul de resurse umane Île Seguin, iar din 1981 și până în 1988 activează pe aceeași ramură, ocupând o poziție de top la Maubeuge Construction Automobile – unde s-a produs celebrul coupe Renault Fuego și numeroase vehicule utilitare ușoare printre care Express și Kangoo.
Urmează apoi cinci ani petrecuți ca Șef Departament Fabricație la uzina din Sandouville, în perioada de glorie a vârfului de gamă Renault 25 și a succesorului acestuia Safrane. În 1993, Francois Fourmont devine directorul adjunct al uzinei Renault Le Mans, funcție pe care o deține până în 1995, iar un an mai târziu este numit directorul aceleiași fabrici.
Producția de șasiuri și transmisii îi este încredințată din 1999 când ocupă funcția de Director General la Auto Chassis International (Filiale Renault) și PDG Société Nouvelle de Transmission (Filiale Renault).
Francois Fourmont, omul numărul 1 la Dacia
După o experiență de 28 ani petrecuți aproape în toate sectoarele de activitate ale Renault, Francois Fourmont acceptă cea mai mare provocare din carieră. În iulie 2003 este numit Directorul General Dacia. Oficialul francez preia frâiele mărcii românești într-un moment cheie: Dacia începuse de patru luni producția sedanului Solenza, primul său model care oferea un nivel de siguranță la standarde actuale iar pe masa șefilor Renault se afla proiectul X90 din care urma să se nască mașina de 5.000 de euro. La aproape un an de la instalarea în funcție, pe 2 iunie 2004, se lansează la Paris noul Logan. Visul lui Louis Schweitzer, părintele Loganului, devine realitate iar era modernă la Dacia sub guvernarea lui Francois Fourmont prinde contur. Inteligent, tenace, determinat, calculat, sigur pe sine, francezul conduce Dacia spre succes, profesionalism și performanță.
Timp de șase ani și jumătate Francois Fourmont a câștigat toate pariurile: Logan – cu derivatele sale, Sandero, producția și exporturile, gradul de satisfacție al clientului, raportul preț/calitate, imaginea Dacia în lume, efectele Logan asupra industriei auto.
Sub bagheta francezului doctor în știinte economice, Dacia a avut un parcurs de excepție. Performanțele obținute până la finalul mandatului său erau de neconceput în 2003.
Cu doar nouă zile înainte de a împlini 61 de ani, pe 15 decembrie 2009, Francois Fourmont predă ștafeta lui Jérôme Olive, noul Director Dacia. Marele său merit nu este doar acela de a fi condus singura marcă auto românească pe drumul progresului, ci și acela de a-și fi construit și coordonat exemplar o echipă de aproape 14.000 de angajați cu care și-a atins toate obiectivele. A devenit un manager exemplu și nu neapărat doar pentru industria auto. Este în sine o poveste în care perseverența a fost la fel de importantă ca și experiența, iar succesul nu a fost a doua opțiune.
A fost omul potrivit la locul potrivit. Dacia și Fourmont au fost un tandem perfect.
În cei șase ani și jumătate Dacia a reușit să stârnească admirație nu doar prin modele de serie, ci și prin concepte. Duster a uimit la Geneva și a demonstrat că românii pot fi spontani și creativi.
Decembrie 2009. Ultima lună de activitate. Deși se retrage din activitate, Francois Fourmont lasă pe masa de lucru un proiect finalizat: Duster. La fel de important ca și Logan, primul SUV românesc va fi și ultimul examen pentru fostul Director Dacia.
Monitorul de Suceava: Care a fost lucrul cel mai greu de schimbat la Dacia?
Francois Fourmont: Vorbind în termeni mai generali, pot spune că a fost dificil de schimbat percepția românilor asupra lor înșiși și asupra produselor românești. De foarte multe ori am auzind români criticând ceea ce este de proveniență locală. Majoritatea românilor consideră că, dacă un produs este realizat în România, acesta este automat de slabă calitate. Al doilea aspect pe care am dorit să-l schimb, și sper că am reușit în cazul salariaților de la Dacia, este capacitatea lor de a prelua inițiativa. Adesea, românilor le este teamă să facă propuneri, deși au multe idei bune.
MSV: În șase ani s-au prezentat și creat șase modele de serie. Au existat proiecte în mandatul dumneavoastră care nu au mai ajuns versiuni de serie?
F.F.: Nu. Dimpotrivă, gama Dacia a cunoscut o evoluție chiar mai profundă și mai rapidă decât fusese prevăzut în momentul lansării Logan.
MSV: Apariția recesiunii nu a schimbat deloc politica de prețuri practicată de Dacia, ne referim strict la tarifele de listă. Majoritatea producătorilor au ajustat prețurile, Dacia nu. De ce?
F.F.: Dacia nu și-a ajustat prețurile, pentru că vehiculele Dacia au fost din totdeauna poziționate (din punct de vedere al strategiei de preț) astfel încât să ofere cel mai bun raport preț/prestații/spațiu interior de pe piață. Deși modelele Dacia și-au îmbogățit nivelul de echipare, intervalul dintre revizii și perioada de garanție s-au mărit, asta nu a afectat prețul produselor. Spre exemplu, toate modelele produse începând cu anul 2009 dispun de ABS și asistență la frânarea de urgență (AFU) pe toate versiunile.
Dacia a continuat totuși să ofere cea mai accesibilă gamă de modele de pe piață, mai ales ca urmare a ofertei propuse în cadrul programului Remat. Astfel, versiunea „Logan” a putut fi cumpărată la prețul de 4.995 euro, cu toate taxele și prima de casare incluse.
MSV: Vom avea pe viitor modele hibride și electrice marca Dacia?
F.F.: Cred că în România există oportunități pentru comercializarea vehiculelor electrice, însă un vehicul electric marca Dacia nu se întrevede într-un orizont de timp mai apropiat de zece ani.
MSV: Amploarea investițiilor din perioada mandatului dumneavoastră va continua în același ritm și pe viitor?
F.F.: România este astăzi a doua țară a Grupului Renault, iar Renault are tot interesul să investească în continuare în România. Până la finalul lui 2009, Renault a investit în România aproape 2 miliarde de euro. Investițiile Renault în România vor continua în următorii doi-trei ani în ritmul a 200 de milioane de euro pe an.
MSV: Pe platforma de Logan se vor mai naște modele? Duster este ultimul pe platforma B0?
F.F.: Duster nu este în nici un caz ultimul model din gama Dacia. Aceasta se va îmbogăți în viitor cu alte modele, însă este prea devreme pentru a vă oferi acum detalii despre acestea.
MSV: Care este punctul dumneavoastră de vedere despre direcția spre care trebuie să meargă Dacia în viitor? Să rămână o marcă low-cost sau să se îndrepte spre o clasă mai sus?
F.F: Mașinile Dacia sunt încăpătoare, robuste, sunt de bună calitate și oferă prestații excelente la un preț accesibil. Aceste atuuri vor rămâne în continuare definitorii pentru identitatea noastră de marcă.
MSV: Ce îi lipsește în prezent brandului Dacia?
F.F.: Nu pot să neg trecutul Dacia în România, dar acesta este câteodată o mare piedică în percepția clienților români asupra mărcii. Noi considerăm Dacia o marcă tânără, având în prezent cea mai nouă gamă de modele din Europa. De asemenea, Dacia a început să fie recunoscută în Occident drept o marcă fiabilă. Cred că, în timp, această imagine va începe să se consolideze și în România.
MSV: Cu ce gânduri vă despărțiți de Dacia. Vă reproșați ceva în mandatul dumneavoastră?
F.F.: Dacia este un exemplu de reușită pentru România și pentru Grupul Renault. Ea dovedește că românii sunt perfect capabili să conceapă și să construiască produse care se bucură de succes pe cele mai exigente piețe. Mă bucură faptul că am făcut parte din echipa care a contribuit la acest succes. Las în urmă numeroși prieteni pe care îmi va face plăcere să îi revăd.
Dacă am un regret legat de mandatul meu la Dacia, este vorba despre conflictul social de la începutul anului 2008. Am analizat îndelung acea situație și am ajuns la concluzia că nu am acordat destulă atenție așteptărilor salariaților Dacia. Ei doreau să aibă o recunoaștere mai importantă a efortului lor care stă la baza succesului Dacia, se așteptau să fie mai valorizați și mai ascultați. Dacă aș putea să refac lucrurile, aș acorda mai multă atenție și îmi pare rău că nu am aplicat mai demult planul social pe care l-am implementat la terminarea conflictului social.