Imensul succes al site-urilor de tip YouTube, al rețelelor sociale precum MySpace sau al jocurilor gen Second Life a transformat internetul într-o scenă pe care oricine își poate expune viața, visele sau creațiile pentru a fi vizualizate de milioane de necunoscuți, transmite AFP.
Recent, revista americană Time a desemnat utilizatorul de internet drept omul anului, iar YouTube drept invenția anului, pentru a evidenția creșterea influenței site-urilor cu conținuturi generate de utilizatori. YouTube a devenit proprietatea Google, în schimbul sumei de 1,65 miliarde de dolari.
La rândul său, MySpace face eforturi pentru a pătrunde pe piața din China și va lansa un curând un serviciu care le va permite muzicienilor amatori să își pună la dispoziție creațiile pe paginile lor personale.
Portalul Yahoo! are în plan achiziționarea site-ului Bix, care organizează online concursuri pentru amatorii care vor să devină muzicieni, dansatori, actori, fotografi sau care vor să își scoată în evidență diverse alte talente. În plus, Yahoo a adunat de la internauți fotografii, conținuturi video și texte pe care le-a amplasat într-o capsulă a timpului care prezintă viața pe planetă în 2006 și care a fost îngropată în campusul grupului din Silicon Valley (California).
În 2006, numărul de rezidenți a crescut exploziv în lumea virtuală Second Life, loc în care oricine poate fi prezent prin intermediul unui avatar. Second Life are propria monedă și propria economie care reflectă lumea reală. Rezidenții pot avea chiar o locuință, un loc de muncă și posibilitatea de a-și petrece timpul liber în cluburi.
Un alt fenomen în plină dezvoltare este reprezentat de bloguri. Site-ul specializat Technorati a stabilit că există deja peste 50 de milioane de bloguri în lume în care internauții își fac cunoscute ideile și opiniile sau transmit diverse informații. Pe de altă parte, compania americană de cercetare de piață Gartner estimează că numărul blogurilor va trece de 100 de milioane în 2007.
„Din ce în ce mai multe persoane sunt implicate în acest fenomen, de la creatori de conținuturi până la consumatori pasivi”, a declarat Coye Cheshire, specialist în internet la Universitatea Berkeley. „YouTube, MySpace, FaceBook și enciclopedia online Wikipedia – care este constant completată de internauți – sunt toate administrate de internauți. Oamenii nu mai folosesc internetul numai pentru a căuta informații, ci și pentru a-și face cunoscute propriile conținuturi”, a spus el.
Cheshire nu crede că această tendință, supranumită „Web 2.0”, este o manifestare a egocentrismului: „Oamenii nu devin narcisiști, ci au la dispoziție o posibilitatea diferită de a se exprima sau de a fi altcineva”.




