Cuvînt de învățătură

Înțelesul duhovnicesc al crucii



Crucea este iubire; mai profund, e iubirea dumnezeiască față de noi. E o adîncă legătură între iubirea dumnezeiască și cruce. Aici în extrema umilire și suferință a crucii s-a descoperit negrăita iubire și slavă a Fiului lui Dumnezeu devenit om. S-a descoperit acea iubire care iubește și pe cruce sau pînă la cruce și se roagă pentru iertarea, mîntuirea și a celor ce-L răstignesc. Iubire care rămîne deci neschimbată, ca a Tatălui, care “răsare soarele peste cei răi și peste cei buni și trimite ploaie peste cei drepți și peste cei păcătoși” (Matei V, 45); care rămîne aceeași în orice condiție, chiar cînd e răstignită. Iubire care nu încetează nici chiar în moarte, pentru că “iubirea e mai tare ca moartea”. Este iubire a lui Dumnezeu, a unei conștiințe nelimitate, libere și care se dăruiește numai, care nu cere nimic pentru sine, pentru că nu are nevoie de nimic, așa cum numai Dumnezeu este și poate fi. Dar e și iubire umană descoperită prin om. Și de aceea aici, în acest “exemplar” divin-uman Hristos Iisus Domnul, a învins radical și definitiv egocentrismul, sursa păcatului, a răului. Aceasta o arată mai ales crucea.
– „Așa să vă iubiți unii pe alți, cum v-am iubit Eu pe voi”
Cunoșteau și cei vechi iubirea, așa cum o cunoaștem și mulți dintre noi. Era vorba însă de iubirea-dorință, eros; iubire care-și caută o împlinire dincolo de sine, în altul, și poarta prin aceasta, în ea și ceva egoism, pentru sine; se gusta atunci pe sine. Păcatul nu e învins aici în rădăcina lui. Pentru aceea Iisus le spune ucenicilor: “Așa să vă iubiți unii pe alți, cum v-am iubit Eu pe voi” (Ioan lV, 12). Fiul este trimis de Tatăl să descopere această iubire dumnezeiască, care este dăruire de sine pentru împlinirea, pentru salvarea celuilalt, care e numai slujire. “Fiul omului, spune Iisus, n-a venit să I se slujească, ci ca să slujească El și să-și dea viața răscumpărare pentru mulți” (Matei XX, 28). Aceasta e calitatea dumnezeiască, nouă, a iubirii lui și pe care o descoperă crucea. Această slujire prin cruce a Domnului este mîntuitoare. Sfîntul Apostol Petru spune: “El a purtat păcatele noastre în trupul Său pe lemn” (I Petru II, 4). El, fără de păcat, poartă, suferă pentru păcate. Arhiereul Legii vechi, cînd aducea jertfă pentru păcat și împăcare, punea mîna pe capul victimei, punea păcatele asupra ei, pentru ispășire (Levitic IV, 4). În acest înțeles biblic Arhiereul legii noi, Iisus Hristos purta asupra Sa vinovăția noastră ca victimă, jertfă, ispășire. Spune și Sfîntul Pavel: “Pe Cel ce n-a cunoscut păcat L-a făcut păcat pentru noi… ca noi să ne facem dreptatea lui Dumnezeu printr-Însul” (II Cor. V, 21). “Cu răniile Lui v-ați vindecat”, adaugă Sfîntul Petru. Cum te-ar putea mîntui, purifica, sfinți cineva, fiind el însuși sub păcat? Cum te-ai putea vindeca infuzîndu-ți-se un sînge bolnav? “Cine mă va izbăvi de trupul morții acesteia?”, se întreabă Apostolul, și tot el răspunde: “Mulțumesc lui Dumnezeu prin Iisus Hristos, Domnul nostru” (Rom. VII, 24, 25).
Fiul este trimis la “ai Săi din lume pe care i-a iubit pînă la capăt” (Ioan VIII, 1). Deci cu iubire pînă la extrem, pînă la cruce. Dealtfel, aici se și descoperă ființa ultimă a iubirii. “Nimeni nu are mai mare dragoste ca aceasta decît ca viața să și-o pună pentru prietenii săi” spune Iisus (Ioan XV, 13). Aceasta este esența jertfei, a crucii Domnului și rațiunea ei de a fi în același timp: iubirea. Și prin ea se împlinește și dreptatea dumnezeiască și sfințirea noastră. După cuvîntul profetic al Psalmistului pe cruce: “Mila și adevărul s-au întîmpinat, dreptatea și pacea s-au sărutat” (Ps. 84, II).
Crucea Domnului este mai mult decît o ispășire a lui în locul nostru ca “locțiitor”, reprezentant al nostru. Prin însăși întruparea Sa ca Om are loc un schimb de vieți. Fiul lui Dumnezeu ia firea, viața noastră cu tot ce este al ei, cu nevoințele sau păcatul ei. Și nu este de conceput să iubești real fără să cunoști, să simți, ca pe ale tale bucuriile, mai ales durerile, încercările celorlalți, sau ceea ce, după Sfînta Scriptură numim: păcatul, suferința, moartea. Și cu cît înțelegi mai mult existentă viața, cu atît iubești și suferi mai mult. E de ajuns să ne gîndim la părinții care suferă adesea sufletește pentru copii mai mult decît copiii lor înșiși, pentru că înțeleg și văd mai mult din propria lor cercare urmările răului. Conștiinței infinite a lui Iisus îi corespunde o iubire și o suferință nesfirșită pentru ai Săi care este Crucea. (Pr. prof. dr. Constantin Galeriu)



Recomandări

PS Ignatie, Episcopul Hușilor, va sluji duminică la Biserica cu hramul „Sfântul Ierarh Nectarie”, din curtea Spitalului Vechi Suceava

PS Ignatie, Episcopul Hușilor, va sluji duminică la Biserica cu hramul „Sfântul Ierarh Nectarie”, din curtea Spitalului Vechi Suceava
PS Ignatie, Episcopul Hușilor, va sluji duminică la Biserica cu hramul „Sfântul Ierarh Nectarie”, din curtea Spitalului Vechi Suceava

Revărsare de lumină și har în parohia Pleșești – Biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva” a fost resfințită

Revărsare de lumină și har în parohia Pleșești – Biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva” a fost resfințită
Revărsare de lumină și har în parohia Pleșești – Biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva” a fost resfințită

Fălticeniul a celebrat 150 de ani de la nașterea Reginei Maria – un eveniment al memoriei și al demnității naționale

Fălticeniul a celebrat 150 de ani de la nașterea Reginei Maria – un eveniment al memoriei și al demnității naționale
Fălticeniul a celebrat 150 de ani de la nașterea Reginei Maria – un eveniment al memoriei și al demnității naționale