– Consiliul Județean, Inspectoratul Școlar și Autoritatea de Sănătate Publică au păreri diferite despre numărul școlilor sucevene care nu corespund normelor sanitare și de siguranță
Cu numai o zi înainte de începerea unui nou an școlar, instituțiile care coordonează activitatea școlilor din județul Suceava transmit informații contradictorii despre starea clădirilor în care urmează să învețe elevii suceveni.
Dintr-o situație pusă la dispoziție de Consiliul Județean Suceava, rezultă că din 404 școli și grădinițe din județ, 350 nu au intrat în reabilitări capitale niciodată. Mai mult decât atât, 48 de școli funcționează în clădiri mai vechi de 100 de ani, iar 29 dintre acestea nu au beneficiat încă de reparații capitale. Situația a fost întocmită pe baza datelor oferite de primăriile din județ, școlile având drept finanțatori consiliile locale, care au atribuții în a întocmi proiecte pentru atragerea de fonduri.
Potrivit Inspectoratului Școlar Județean Suceava, dintre cele 502 școli și 468 de grădinițe, au primit autorizație sanitară de funcționare numai 186 de școli și 103 grădinițe. Autoritatea de Sănătate Publică a verificat școlile din județ și a acordat autorizația numai instituțiilor școlare care au îndeplinit una dintre cele trei condiții obligatorii: apă curentă, încălzire, instalații sanitare conform standardelor și o soluție pentru asigurarea căldurii pe timp de iarnă. IȘJ Suceava susține că 238 de școli din județ nu dispun în acest moment de apă curentă, iar 134 nu au instalații sanitare civilizate. Este vorba numai despre școli din mediul rural, unde nici comunitatea nu beneficiază de cele două elemente. În ceea ce privește grădinițele, situația este cam aceeași, 214 neavând apă curentă, iar 158 nu au instalații sanitare.
Deși inspectoratul școlar susține că nici una dintre școlile din județ nu va avea probleme cu încălzirea, Autoritatea de Sănătate Publică Suceava a prezentat o situație conform căreia 53 de școli și 17 grădinițe au probleme în asigurarea agentului termic necesar pe timp de iarnă. În aceeași situație se specifică faptul că numai 111 școli sucevene și 58 de grădinițe au primit autorizația sanitară de funcționare pentru acest an școlar.
„Probabil că la ora asta mai există probleme privind încălzirea, dar ele sunt rezolvabile. La inspectoratul școlar nu s-a sesizat imposibilitatea începerii anului școlar din cauza încălzirii”, a declarat purtătorul de cuvânt al IȘJ Suceava, prof. Laura Hacman. Aceasta a precizat că, în județul Suceava, în mediul rural încălzirea este asigurată, în cele mai multe cazuri, prin centrale și sobe pe lemne. Există însă și patru școli sucevene care au montate centrale pe gaz, altele șapte beneficiind de centrale electrice.
În ceea ce privește starea clădirilor instituțiilor școlare din județ, și aici informațiile sunt contradictorii deoarece inspectoratul școlar nu deține o evidență a școlilor foarte vechi, ce nu au beneficiat de reabilitări.
– 70 de copii din Oniceni vor face naveta la școala din Roșiori, în așteptare unei școli noi în satul lor
În satele din județul Suceava, elevii încă mai visează la școli renovate, la mobilier școlar nou sau la o toaletă de interior. În comuna Forăști, elevii trebuie să se obișnuiască în fiecare an cu câte o schimbare. Anul acesta, școala din satul Oniceni va fi închisă în vederea reabilitării infrastructurii. Deși studiul de fezabilitate a fost întocmit acum doi ani, de abia acum s-au primit cele 7 miliarde de lei necesare lucrării. Directorul școlilor din comuna Forăști, prof. Iulia Samson, a declarat că 70 de elevi de clasele V-VIII din Oniceni vor fi nevoiți să învețe la Școala Roșiori, unde vor fi transportați în fiecare dimineață cu două microbuze școlare. La aceeași școală vor învăța și elevii de clasele V-VIII din Forăști, Antoceni, Ruși și Roșiori, dar în schimbul de după-amiază. Tot în schimburi vor învăța și elevii de clasele I-IV din Oniceni, care vor împărți aceeași clădire cu două săli de clasă cu copiii de grădiniță.
Deși inspectoratul școlar a răspuns cu greu întrebării legate de închiderea Școlii din Uidești, directorul Iulia Samson a asigurat că măsura a fost deja luată deoarece clădirea reprezenta un adevărat pericol. Astfel, 12 elevi din ciclul primar vor cunoaște și ei ce înseamnă naveta spre Școala Țolești.
Școlile din mediul rural sucevean au nevoie de investiții foarte mari pentru a corespunde normelor europene. Reprezentanții Inspectoratului Școlar spun că, de foarte multe ori, lipsa de implicare a comunităților și a consiliilor locale face ca școlile să piardă bani mulți. În așteptarea proiectelor de finanțare, de care ar trebui să se ocupe cineva, elevii de la țară vor utiliza tot toaleta din curtea școlii și se vor întreba când vor fi bani și pentru școala lor.





