Inspectori CSM: Vulnerabilitatea maximă, identificată la nivelul Tribunalului București



Un control la instanțele din București și cele arondate, făcut de inspectorii CSM, a relevat anumite deficiențe, însă natura și gravitatea lor se încadrează în limite acceptabile, ținând cont de dimensiunea, volumul de activitate și cazuistica lor, iar Tribunalul Capitalei este cel mai vulnerabil.
Controlul privind rezultatele controlului efectuat de Inspecția Judiciară referitor la eficiența managerială și modul de îndeplinire a atribuțiilor de conducere la Curtea de Apel București și instanțele din circumscripția acesteia a fost efectuat, în perioada 20 septembrie – 5 noiembrie 2010, de o echipă formată din 14 inspectori judecători, iar raportul voluminos (peste 3.000 de file) reflectă în detaliu toate aspectele ce au făcut obiectul verificărilor, precum și concluziile și propunerile Inspecției Judiciare, informează, joi, Consiliul Superior al Magistraturii (CSM).
În ceea ce privește gestionarea resurselor umane, s-a concluzionat în raport că aceasta va trebui analizată cu maximă obiectivitate, întrucât, în lipsa unor măsuri energice de completare a schemei de personal, se va produce o incapacitate a instanței de a face față cerințelor impuse de intrarea în vigoare a noilor Coduri și, în acest context, vulnerabilitatea maximă fiind identificată la nivelul Tribunalului București.
În ședința de joi, Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii și-a însușit Raportul elaborat de Inspecția Judiciară în urma controlului efectuat la Curtea de Apel București și instanțele din circumscripția acesteia.
Acesta a vizat verificarea modului de valorificare a resurselor umane și materiale, analiza indicatorilor statistici, comportamentul și comunicarea conducerii instanței cu judecătorii, personalul contractual, procurorii, justițiabilii și ceilalți participanți la actul de justiție și alte instituții, respectarea principiului distribuirii aleatorii a cauzelor și a continuității completului de judecată, organizarea și funcționarea compartimentelor auxiliare, soluționarea cauzelor în termene rezonabile și activitatea desfășurată de prim-grefierul/grefierul șef al instanței.
Astfel, cu ocazia acestui control au fost constatate disfuncționalități minore în activitatea unor judecători cu funcții de conducere privind repartizarea aleatorie, unificarea practicii judiciare, degrevarea unor judecători de activitatea de judecată, cu consecința supraîncărcării cu sarcini a celorlalți judecători din cadrul instanței, precum și deficiențe în modul de înregistrare în registrele specifice evidențelor în materie penală.
S-a constat, în general, o bună gestionare a resurselor materiale, iar în ceea ce privește sediile, majoritatea sunt insuficiente ca spațiu și inadecvate total sau parțial necesităților instituționale.
În ceea ce privește repartizarea aleatorie a cauzelor, au fost constatate, pe de o parte, deficiențe cu caracter tehnic iar, pe de altă parte, nerespectarea în unele cazuri a procedurii de utilizare a sistemului ECRIS, cu consecințe negative asupra obiectivității constituirii completelor de judecată.
Deși raportul constată anumite deficiențe, s-a apreciat că natura și gravitatea lor se încadrează în limite tolerabile și acceptabile, ținând cont de dimensiunea, volumul de activitate și cazuistica aflată pe rolul Curții de Apel București și al instanțelor arondate. Mai mult, o parte dintre acestea au fost remediate pe parcursul efectuării controlului, iar pentru altele, Inspecția Judiciară a propus măsuri în vederea eliminării acestor deficiențe, astfel încât eficiența activității să cunoască o ameliorare semnificativă în perioada următoare.
Este remarcabil efortul managementului și personalului acestor instanțe de a acoperi toate domeniile de activitate cu deplină responsabilitate și implicare, de a căuta și găsi soluții care să asigure funcționarea corespunzătoare a tuturor compartimentelor, într-o corectă reprezentare a cadrului legal și de reglementare.
Inspectorii judiciarii au remarcat transparența decizională, imparțialitatea, precum și buna organizare a muncii în activitatea managerială a majorității conducătorilor de instanță verificați. De asemenea, s-a constat preocuparea managerilor de instanță de a asigura ocuparea funcțiilor prin numire, precum și implicarea colegiilor de conducere în soluționarea problemelor esențiale ivite în organizarea instanțelor.
S-a remarcat, de asemenea, exigența profesională și obiectivele comune concentrate pe funcționarea coerentă atât din perspectivă organizațională cât și instituțională.
Documentul subliniază faptul că, în raport cu valoarea personalului care își desfășoară activitatea în cadrul Curții de Apel București și instanțelor din raza de competență a acesteia există toate premisele ca aportul calitativ și de eficiență să cunoască o continuă creștere în optimizarea actului de justiție, în conformitate cu exigențele impuse de continuarea proceselor de reformă.