Comisia pentru muncă din Senat condusă de senatorul PNL de Suceava Tiberiu Prodan a dezbătut în acest an mai multe acte normative care privesc reforma sistemului de asistență socială, printre care și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.130/2006 privind Inspecția Socială, care a devenit Legea 211/2007.
Prodan a arătat că această nouă construcție instituțională a fost înființată în subordinea Ministerului Muncii, ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, care are drept scop controlul implementării legislației în domeniu, precum și inspectarea activității instituțiilor publice și private responsabile cu furnizarea prestațiilor și serviciilor sociale.
„Funcțiile principale ale acestei instituții sunt cele de control, de evaluare, de consiliere, de autoritate de stat, de comunicare, de formare, de reprezentare și de administrare”, a precizat Prodan. Inspecția Socială are următoarele atribuții: inspectează modul în care sunt respectate prevederile legale, constată natura faptelor care încalcă prevederile legale, constată contravenții și după caz aplică sancțiunile prevăzute de lege, desfășoară activități de investigare socială, inspectează furnizorii de servicii sociale publici și privați, organizează și coordonează activitatea de formare, informare și documentare în domeniul inspecției sociale, elaborează propuneri de îmbunătățire a cadrului legal existent.
O nouă funcție publică, cea de „inspector social”
Un punct important se referă la instituirea funcției de „inspector social” în cadrul funcțiilor publice specifice pentru care se va elabora un statut special. Inspectorii sociali își desfășoară activitatea în domeniul asistenței și incluziunii sociale, având drept scop principal garantarea drepturilor sociale ale cetățenilor.
„Aceste domenii sunt reglementate de o multitudine de acte normative și e necesar ca inspectorul social să însumeze abilitățile unui expert în legislație, ale unui evaluator al calității serviciilor, dar și cunoștințe din domeniul financiar sau proceduri aparținând diverșilor donatori internaționali”, a explicat senatorul PNL de Suceava.
În ceea ce privește funcțiile specifice, respectiv controlul, evaluarea și consilierea, activitatea Inspecției Sociale se bazează pe investigații riguroase efectuate la fața locului, plecând de la o analiză concretă a situațiilor, și va trebui să țină cont de domeniul de inspecție și de rigiditățile instituționale și să însoțească constatările de recomandări pentru a contribui la ameliorarea practicilor și regulilor acestor practici.
Reglementări
Inspecția Socială își intră în atribuții anul viitor
