Înscrierile în Programul „Rabla” încep luni; unii colectori se plâng de numărul mic de tichete



Înscrierea cetățenilor, firmelor și instituțiilor în Programul „Rabla” începe luni, un sfert din cele 17.000 de tichete destinate persoanelor fizice fiind distribuite colectorilor validați într-o primă etapă, astfel că la mai multe puncte de colectare se regăsesc în prezent și sub 10 tichete.
Pentru Programul „Rabla” 2013 au fost alocate 20.000 de vouchere de 6.500 de lei, valoarea acestora crescând de la 3.800 de lei, cât a fost în anii precedenți. Pe de altă parte, numărul tichetelor a scăzut la 20.000 (dintre care 17.000 sunt pentru persoanele fizice și 3.000 pentru firme și instituții publice), față de 45.000 în 2012, 120.000 în 2011 și 190.000 în 2010.
Persoanele fizice care doresc să beneficieze de valoarea voucher-ului obținut la casarea autovehiculului mai vechi de 10 ani se pot înscrie de luni la unul din colectorii validați în program, a căror listă se regăsește pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), în timp ce firmele și instituțiile publice interesate se înscriu, tot de luni, direct la AFM, instituția care gestionează Programul „Rabla”.
Distribuirea tichetelor la colectorii validați a fost gândită, spre deosebire de anii precedenți, în funcție de numărul mașinilor mai vechi de 10 ani din parcurile auto județene, conform statisticilor realizate de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Permiselor.
În prima etapă, au fost distribuite 25 la sută din cele 17.000 de tichete, respectându-se acest principiu. Astfel, cele mai multe tichete – 549 – au fost distribuite în București, iar cele mai puține – 36 – în județul Călărași. Județele fruntașe la repartizare sunt Cluj și Teleorman, unde au fost distribuite câte 180 de tichete.
Pe de altă parte, distribuirea voucherelor s-a făcut în mod egal între punctele de lucru aparținând colectorilor validați din județul respectiv, fiind interzise atât transferul și schimbul de tichete distribuite de către AFM între colectorii validați, cât și transferul și schimbul de tichete între punctele de lucru aparținând aceluiași colector validat, fără acordul prealabil al AFM.
Astfel, la un punct de lucru din Capitală se regăsesc 61 de tichete, în timp ce la unul din Vâlcea se regăsesc cinci. Cele mai multe tichete – 74 – au fost distribuite la un punct de colectare din Olt, acesta fiind însă singurul din județ.
Distribuirea tichetelor pe puncte de lucru în fiecare județ este disponibilă pe site-ul AFM.
Sîmbătă, societatea Remat Cluj, care deține patru puncte de lucru în județ, s-a plâns că a primit doar 40 de vouchere pentru programul „Rabla”, numărul fiind considerat „revoltător de mic, o bătaie de joc”, în condițiile în care în anii trecuți primea circa 1.800.
Și colectorii din Suceava au apreciat că nu vor acoperi nici cinci la sută din solicitări, în condițiile în care în acest județ au fost distribuite 135 de tichete către 11 societăți, cu 15 puncte de colectare, rezultând nouă tichete la fiecare punct de lucru.
AFM amintește, duminică, într-un comunicat, că, în situația în care colectorii epuizează stocul de tichete primit inițial, pot depune o cerere de suplimentare la instituție, putând obține cel mult 200 de tichete la fiecare cerere. Distribuirea tichetelor solicitate se face din stocul disponibil la nivel național pentru persoanele fizice, până la epuizarea acestuia.
Tichetele distribuite colectorilor și neeliberate în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la data distribuirii se restituie la AFM pentru redistribuire, mai spun reprezentanții instituției, atrăgând atenția asupra faptului că, în cazul nerestituirii, AFM anulează tichetele și exclude din program colectorul.
Totodată, AFM precizează că toți colectorii acceptați în program îndeplinesc condițiile de eligibilitate, respectiv din Certificatul constatator emis de ORC rezultă că au ca obiect de activitate colectarea/ tratatrea VSU și dețin autorizațiile necesare în acest sens, acest lucru putând fi verificat pe site-ul ANPM.
Anterior, AFM anunțase că va emite 20.000 de tichete, dintre care 17.000 pentru persoane fizice și juridice și 3.000 pentru instituțiile publice, ulterior, dat fiind numărul mare de solicitări de la cetățeni, hotărându-se ca cele 17.000 de tichete să fie numai pentru persoane fizice.
În acest an, se va utiliza un singur tichet valoric pentru achiziționarea unui autovehicul nou, față de până la trei tichete câte se utilizau în anii anteriori, iar valoarea acestuia este de 6.500 de lei, față de 3.800 lei cât valora în 2012.
La prima de casare de 6.500 de lei se poate adăuga câte un eco-bonus în valoare de 500 de lei, dar nu mai mult de două eco-bonusuri cumulate, pentru fiecare din următoarele caracteristici ale autovehicului nou achiziționat: se încadrează în norma de poluare Euro 6, generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 grame/kilometru sau are sistem de propulsie hibrid.
Pentru achiziționarea unui autovehicul nou se poate utiliza un singur tichet și, în funcție de caracteristicile mașnii, se poate beneficia de o reducere suplimentară de cel mult 1.000 de lei, rezultată din cumulul a două eco-bonusuri.
De asemenea, termenul în care proprietarul unui autovehicul obține certificatele de distrugere, de radiere și tichetul va fi de maxim 10 zile. În termen de cel mult 45 de zile, cei care doresc să-și achiziționeze un autovehicul și dețin un tichet valoric, îl pot depune la producătorul/dealerul auto acceptat în program, fără a depăși termenul de 20 noiembrie 2013.
Termenul de valabilitate a notei de înscriere pentru achiziționarea unui autovehicul nou de la un producător/dealer validat este de cel mult 90 de zile lucrătoare de la emitere, fără a se depăși însă data de 20 noiembrie 2013.
Cei interesați pot consulta Ghidul de finanțare pe site-ul AFM în care sunt prevăzute atât condițiile de eligibilitate, dar și documentația necesară pentru înscrierea în program, redate și mai jos.
Prin Programul „Rabla” derulat anual din 2005 și până în prezent au fost casate 459.775 autoturisme uzate și au fost achiziționate 225.869 autoturisme noi.
În primii ani, la predarea autovehiculului uzat, se obținea o primă de casare de 3.000 de lei, care în 2009 a crescut la 3.800 de lei. Din 2010, în locul primei de casare s-au eliberat tichete valorice de câte 3.800 de lei, nenominale, astfel că puteau fi vândute pe piața liberă iar cei interesați de achiziționarea unui nou autovehicul prin program puteau utiliza până la trei tichete pentru o reducere mai mare.
Numărul autovehiculelor vechi casate prin Programul „Rabla” a crescut de la 14.607 în 2005, la 15.110 în 2006, 16.444 în 2007, 30.466 în 2008, 32.327 în 2009, pentru ca, în 2010, odată cu introducerea tichetelor, să fie casate 189.323 de autovehicule uzate și achiziționate 62.550 de autovehicule noi. În 2011, au fost casate 116.641 și cumpărate 39.216 autovehicule, în timp ce anul trecut, scăzând bugetul și numărul de tichete alocate, au fost casate 44.857 de autovehicule și achiziționate 15.149.