INS: Deficitul comercial a crescut cu 16%, la 10 luni, la 11,8 miliarde euro



Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie – 30 octombrie 2018 a fost de 11,845 miliarde de euro, o creștere de aproape 16% (1,62 miliarde de euro), comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor transmise luni de Institutul Național de Statistică (INS).În aceeași perioadă, exporturile FOB (Free on Board sau Liber la bord, prețul la frontiera țării exportatoare) au însumat 57,189 miliarde de euro, o creștere de 9,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar importurile CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost sau Asigurare, Navlu, prețul la frontiera țării importatoare) au însumat 69 de miliarde euro, o creștere cu 10,3%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.În primele zece luni ale anului, ponderi importante în structura exporturilor și importurilor sunt deținute de grupele de produse: mașini și echipamente de transport (47,4% la export și 38% la import) și alte produse manufacturate (32,2% la export și respectiv 30,7% la import). Categoria alte produse manufacturate include mărfurile manufacturate, clasificate în principal după materia primă (fier, oțel, cauciuc, metal, etc.) și articole manufacturate diverse (îmbrăcăminte și accesorii, încălțăminte, etc.).Valoarea schimburilor intra-UE28 de bunuri în perioada 1 ianuarie – 30 octombrie 2018 a fost de 43,88 de miliarde de euro la expedieri și de 51,538 de miliarde de euro la introduceri, reprezentând 76,7% din total exporturi și 74,7% din total importuri.Valoarea schimburilor extra-UE28 de bunuri în aceeași perioadă a fost de 13,3 miliarde de euro la exporturi și de 17,496 de miliarde de euro la importuri, reprezentând 23,3% din total exporturi și 25,3% din total importuri.În luna octombrie 2018, exporturile FOB au însumat 6,34 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 8,2299 miliarde de euro, rezultând un deficit de aproape 1,89 miliarde de euro. Față de luna octombrie 2017, exporturile din luna octombrie 2018 au crescut cu 10%, iar importurile au crescut cu 16,1%.Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.Prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.



Recomandări

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu
Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu

Șeful DSV Suceava, dr. Mihai Voloșeniuc: Exportăm grâu și cumpărăm biscuiți, importurile de carne de porc, produse de panificație și lactate depășesc 3 miliarde de euro

Șeful DSV Suceava, dr. Mihai Voloșeniuc: Exportăm grâu și cumpărăm biscuiți, importurile de carne de porc, produse de panificație și lactate depășesc 3 miliarde de euro

Costul drumului Suceava – Iași a crescut cu aproape 19 milioane de euro față de 2019 și cu peste 34 milioane de euro față de 2016