Înregistrarea contractelor individuale de muncă, executarea, modificarea, suspendarea și încetarea lor nu se mai fac la Inspectoratele Teritoriale de Muncă, după ce, în 1 ianuarie, a intrat în vigoare registrul general de evidență a salariaților, informează, luni, Inspecția Muncii (IM).
Reprezentanții Inspecției Muncii precizează că de la 1 ianuarie 2011 a încetat existența carnetului de muncă, evidența muncii realizându-se electronic prin registrul general de evidență a salariaților reglementat prin Hotărârea de Guvern nr. 161/2006 cu modificările și completările ulterioare.
Până în 25 ianuarie, angajatorii trebuie să depună dovezile de calcul a drepturilor salariale aferente lunii trecute
„Începând cu 01.01.2011, nu se vor mai înregistra la inspectoratele teritoriale de muncă contractele individuale de muncă. Acestea se vor înregistra în format electronic în registrului general de evidență a salariaților, în conformitate cu prevederile legale aflate în vigoare. De asemenea, începând cu 01.01.2011 nu se vor mai depune la inspectoratele teritoriale de muncă actele privind executarea, modificarea, suspendarea și încetarea contractelor individuale de muncă”, se arată într-un comunicat al IM remis, luni, agenției MEDIAFAX.
Angajatorii trebuie să depună, până în 25 ianuarie, la inspectoratele teritoriale de muncă dovezile de calcul a drepturilor salariale aferente lunii decembrie 2010, să facă plata comisionului și să depună declarația aferentă lunii anterioare.
„Începând cu luna ianuarie 2011 nu se va mai efectua plata comisionului datorat (0,75% din fondul lunar de salarii, angajatorilor cărora inspectoratele teritoriale de muncă le păstrează și le completează carnetele de muncă, respective 0,25% din fondul lunar de salarii, angajatorilor cărora inspectoratele teritoriale de muncă le prestează serviciile constând în verificarea și certificarea legalității înregistrărilor efectuate de către aceștia). Începând cu luna ianuarie 2011 nu se va mai întocmi și depune declarația aferentă comisionului datorat”, se mai arată în comunicat.
Carnetele de muncă, restituite titularilor până la sfârșitul lunii iunie
Angajatorii și ITM-urile vor restitui carnetele de muncă titularilor până la sfârșitul lunii iunie 2011, iar refacerea vechimii în muncă se va face doar în instanță, a precizat, pentru MEDIAFAX, Inspecția Muncii.
Angajatorii care păstrează și completează carnetele de muncă le vor elibera titularilor în mod eșalonat, până la data de 30 iunie 2011, același lucru urmând să fie făcut și de către inspectoratele teritoriale de muncă, care dețin carnetele de muncă ale salariaților, și care vor trebui eliberate angajatorilor până la aceeași dată.
Astfel, pentru respectarea termenelor prevăzute în Codul Muncii, a început inventarierea carnetelor de muncă păstrate și completate la sediile inspectoratelor teritoriale de muncă, completarea și certificarea înscrierilor efectuate în carnetele de muncă ce se află la inspectoratele teritoriale de muncă și certificarea și contrasemnarea pentru legalitate a înscrierilor efectuate în carnetele de muncă de către angajatorii cărora li s-a aprobat păstrarea și completarea acestora la sediu, precum și alte activități specifice.
„Angajatorii vor fi înștiințați de către inspectoratele teritoriale de muncă, prin mijloace proprii, cu privire la activitățile ce urmează a se desfășura în vederea predării carnetelor de muncă”, preciza IM în decembrie, într-un răspuns remis MEDIAFAX.
Refacerea vechimii se poate realiza acum numai în instanță
Pentru a proba vechimea în muncă a persoanelor care au lucrat înaintea datei de 1 aprilie 2001, datele înscrise în carnetele de muncă trebuie preluate, prin copiere și scanare, la Casa Județeană de Pensii.
„Termenul limită până la care s-au putut prelua datele de pe aceste carnete a fost septembrie 2010 pentru preluare și noiembrie 2010 pentru scanare. Pentru preluarea datelor de către Casa Județeană de Pensii carnetul de muncă trebuie însoțit de o copie după actul de identitate din care să rezulte Codul Numeric Personal. Astfel că pentru carnetele de muncă abandonate de titulari și pentru care deținătorul nu are copie după actul de identitate nu pot fi predate caselor județene de pensii. Este o ultimă ocazie pentru cei cu carnete de muncă «uitate» la foștii angajatori să-și facă ordine în documente. După decembrie 2010, refacerea vechimii se poate realiza numai în instanță”, atrage atenția IM.
Pentru funcționarea registrului de evidență a salariaților, la nivelul Inspecției Muncii a fost organizată o bază de date la nivel național, în care fiecare angajator are obligația să transmită, prin inspectoratul teritorial de muncă, registre de evidență a salariaților în format electronic.
Angajatorul poate transmite în mai multe feluri informațiile către inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială își are sediul sau domiciliul, on-line prin intermediul portalului Inspecției Muncii, prin e-mail pe bază de semnătură electronică sau le poate depune la sediul inspectoratului teritorial de muncă.