Înmatricularea vehiculelor pentru care nu au fost încheiate asigurări de răspundere civilă auto (RCA) sau pentru care nu au fost efectuate inspecțiile tehnice periodice (ITP) va fi suspendată de drept începând cu 1 aprilie, potrivit prevederilor ordonanței de urgență 189/2005.
Potrivit OUG 189/2005, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCÎV), unitate subordonată Ministerului Administrației și Internelor (MAI), constituie și administrează o bază de date națională integrată a vehiculelor rutiere înmatriculate, la care Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), Registrul Auto Român (RAR) și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) actualizează pe cale informatică datele specifice.
Constituirea bazei de date va permite compararea exhaustivă a parcului de vehicule înmatriculate cu cel pentru care s-au îndeplinit obligațiile legale privind încheierea asigurării RCA sau efectuarea ITP.
„Aceste proceduri sunt aplicate în majoritatea statelor comunitare, fiind o consecință a creșterii explozive a parcului de vehicule înmatriculate și a intensității traficului rutier, completând astfel, pe o bază obiectivă, controlul în trafic efectuat de poliția rutieră”, a declarat, marți, Florin Rădulescu, șef Serviciu Înmatriculare și Evidență Vehicule Rutiere din cadrul Ministerul Administrației și Internelor.
Astfel, trimestrial vor fi depistate automat vehiculele și proprietarii care nu și-au îndeplinit obligațiile legale, urmând ca prima comparare a datelor DRPCÎV cu cele ale CSA, primite de la asigurători, RAR și ONRC să se efectueze până la 1 februarie.
Persoanele identificate vor primi înștiințări cu privire la efectele juridice ale neîndelinirii obligațiilor legale în cazul punerii în circulație a vehiculelor respective.
„Dacă la următoarea comparare trimestrială, care va avea loc la 31 martie, persoanele depistate inițial nu și-au îndeplinit încă obligațiile legale, înmatricularea vehiculelor respective se va suspenda de drept”, a afirmat Rădulescu.
El a precizat că suspendarea înmatriculării va produce efecte doar în cazul punerii în circulație a vehiculelor în cauză, conducătorii depistați de Poliția Rutieră fiind pasibili de amendă cuprinsă între 3.000 și 5.000 lei.
„Revocarea suspendării înmatriculării se efectuează la cererea titularului înmatriculării, în baza dovezii încheierii unui contract de asigurare RCA sau a efectuării ITP, după caz”, a mai spus reprezentantul MAI.
O altă noutate adusă de OUG 189/2005 o reprezintă suspendarea din oficiu a înmatriculării vehiculelor pentru care nu s-a solicitat, potrivit legislației rutiere, preschimbarea vechilor modele ale certificatelor de înmatriculare.
„Practic, va rămâne în uz ultimul model aflat în circulație, emis începând cu anul 1997, celelalte trei modele trebuind să fie preschimbate până la 28 martie 2006”, a precizat Rădulescu.
Potrivit reprezentanților CSA, baza de date va permite stabilirea corectă a gradului de cuprindere în asigurarea a vehiculelor.
„În 2002, ponderea vehiculelor înmatriculate care aveau încheiată o poliță RCA era estimată la 50%. Ultimele cifre arată că acum ne apropiem de 75%. Deci, doar un număr de trei milioane de vehicule sunt asigurate”, a afirmat Albin Biro, membru în Consiliul CSA.
El a mai spus că intrarea în funcțiune a bazei de date va permite identificarea măsurilor pentru atingerea standardelor europene în privința asigurărilor auto, și anume 90% din totalul vehiculelor aflate în circulație în fiecare stat membru al UE.