Patru masterande din cadrul Facultății de Inginerie Alimentară a Universității „Ștefan cel Mare” Suceava (USV) și-au propus să convingă juriul unei competiții internaționale de inovativitatea, calitățile nutritive, sustenabilitatea și potențialul comercial al unui produs alimentar creat de ele.
„TopIce” sau înghețata cu topinambur, cătină și lapte din sâmburi de caisă este produsul cu care patru masterande din cadrul USV vor reprezenta România la faza internațională a concursului „Ecotrophelia”, care va avea loc la Paris, în perioada 19-20 octombrie 2014. Competiția are drept scop încurajarea creativității studenților în dezvoltarea unor produse alimentare eco-inovative, de calitate, destinate consumului uman și prietenoase cu mediul înconjurător.
Echipa care va pleca la Paris este formată din masterandele Ionela Nechifor, Simona Iețcu, Ionica Coțovanu, Valentina Mancaș, coordonate de conf. univ. dr. ing. ec. Adriana Dabija și conf. univ. dr. ing. ec. Cristina Gabriela Constantinescu.
Plan de afaceri pentru „TopIce”
După ce au trecut de emoțiile fazei naționale a concursului, care a avut loc la Universitatea „Sapienția” Miercurea Ciuc, câștigătoarele marelui premiu au invitat profesori ai USV, presa și colegi de facultate la o degustare a înghețatei „TopIce”.
Despre ingredientele alese pentru „TopIce”, masterandele explică: „Topinamburul este o legumă bogată în inulină, considerată fibră sau prebiotic. Când aceasta ajunge în organism își mărește volumul și creează senzația de sațietate. Cătina este «Ginsengul românesc». Fiind un izvor de provitamine, ne-am gândit să o valorificăm. Totodată, sâmburele de caisă are vitamina B17 cu un real beneficiu pentru organism. Există clinici care folosesc B17 în tratarea sau prevenirea cancerului”.
Totodată, tinerele își doresc ca în scurt timp să găsim înghețata lor pe rafturile magazinelor. „Avem un plan de afaceri bine structurat și ne dorim să ne creăm o afacere din asta. Prețul estimat de noi este de 5 lei pentru 125 de grame, iar pentru o caserolă de un kilogram prețul este de 30 de lei”, a declarat o membră a echipei.
Câștigătoarele au mărturisit că rețeta lor de înghețată a trecut prin zeci de încercări până când a ajuns la această formă.
În competiția internațională de la Paris sunt înscrise echipe de studenți din 22 de țări.
Efortul câștigătorilor va fi răsplătit cu premii substanțiale (premiul I – 8.000 de euro, premiul al II-lea – 4.000 de euro și premiul III – 2.000 de euro).
Strategie de marketing premiată, pentru brioșele „Margareta”
„TopIce” nu este singurul produs pregătit de suceveni care a impresionat juriul de la faza națională „Ecotrophelia”. Produsul „Margareta gluten-free muffins” a obținut două premii: premiul II și premiul special pentru cel mai bun concept de marketing oferit de compania SC Covalact SA.
Echipa formată din studenții Andrei Cicioc, Camelia Doroftei, Ilie Doroftei, Ana-Maria Gontariu a propus în concurs brioșe pufoase fără făină și fără zahăr.
„Am folosit făină doar din semințe – amarant și quinoa, iar în loc de zahăr obișnuit am folosit un alt îndulcitor, respectiv zahăr de ștevie. Pentru culoare am folosit sirop de agavă, care e la rândul lui dulce”, ne-a declarat Andrei Cicioc.
Tinerii au evidențiat faptul că produsul lor este benefic pentru organism, cu un aport consistent de nutrienți, fără E-uri, conservanți sau aditivi. Brioșele se pot consuma de oricine, de persoane cu intoleranță la gluten sau de cei care urmează diverse diete.
Tinerii au fost coordonați de conf. univ. dr. ing. ec. Cristina Gabriela Constantinescu și conf. univ. dr. ing. Ioan Gontariu. La faza națională a competiției au participat 45 de studenți cu 14 produse alimentare.
Concursul internațional „Ecotrophelia”
În alegerea câștigătorilor, juriul competiției internaționale „Ecotrophelia” ține cont de mai multe criterii. Produsele trebuie să fie inovative sub unul sau mai multe aspecte comparativ cu produsele alimentare deja existente pe piață, să fie apte de a fi reproduse la nivel industrial, să fie realizate în conformitate cu legislația în vigoare cu privire la procese, ingrediente, aditivi, ambalaj, etichetă și siguranță alimentară.
Pe lângă faptul că vizează dezvoltarea de produse alimentare noi de către studenți, concursul urmărește și formarea de personal pentru industria alimentară europeană care să fie bine informat și să gândească ecologic.
Premiați în fiecare an
La prima ediție a concursului național „Ecotrophelia”, din 2012, studenții Facultății de Inginerie Alimentară au obținut locul II – „Ecotrophelia de argint”. Anul trecut, la cea de a doua ediție, studenții suceveni au obținut marele trofeu și locul III. Marii câștigători au reprezentat România la Köln (Germania). Anul acesta, pentru a doua oară consecutiv, trofeul competiției a rămas la Suceava.


