Sistemul informatic integrat al CNAS, lansat luni în prezența președintelui Traian Băsescu, reprezintă baza pentru introducerea în 2011 a cardului național și a fișei electronice și permite legătura continuă cu cei aproape 30.000 de furnizori din sistem.
„Odată cu introducerea acestui sistem, pacienții au garanția că banii plătiți sunt folosiți rațional și corect. Această variantă centralizată permite dezvoltarea sistemului de fișe electronice și a cardului național”, a declarat președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Lucia Duță.
El a spus că după introducerea sistemului informatic în 2009 a fost obținută reducerea cheltuielilor pentru medicamente compensate și gratuite cu 30 de milioane de euro.
„Introducerea SIUI a făcut posibilă aplicarea corectă a regulilor de validare privind acordarea medicamentelor gratuite și compensate. Introducerea acestui sistem a armonizat cheltuielile efectuate de CNAS pentru implementarea sa. Acest sistem nu va permite raportări duble, va elimina frauda din sistem, un prim pas fiind eliminarea din evidențe a pacienților înscriși de mai multe ori”, a mai spus Duță.
Președintele CNAS a precizat că, înainte de implementarea SIUI, în evidențele medicilor de familie figurau 27 de milioane de asigurați, iar după implementarea acestuia erau 19.583.979 de persoane. De asemenea, implementarea versiunii centralizate a SIUI oferă posibilitatea unui control proactiv în relația cu furnizorii de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale.
La începutul acestui an, SIUI era implementat doar într-o proporție de 15-20 la sută. Până în decembrie a ajuns la 98 la sută nivel de utilizare la nivel național.
„SIUI reprezintă cel mai mare sistem informatizat din România, prin serviciile sale fiind asigurat managementul furnizării serviciilor medicale pentru întreaga populație a României. Registrul unic al asiguraților conține întreaga populație a României, acesta fiind unul dintre motivele datorită căruia versiunea centralizată deține o complexă bază de date cu informații despre persoanele care beneficiază de sistemul asigurărilor de sănătate. Varianta centralizată a SIUI recepționează, monitorizează și gestioneză emiterea zilnică a unui număr foarte mare de documente”, a explicat Lucian Duță.
El a adăugat că sistemul verifică și validează serviciile medicale luând în considerare întregul complex de date despre asigurat, despre medic, despre furnizorul medico-farmaceutic care a semnat un contract cu casa de asigurări, despre listele de medicamente și despre serviciile active la momentul curent. În plus, sistemul decontează un serviciu medical numai dacă în privința acestuia sunt respectate în totalite prevederile normative în vigoare, aproximativ 800 de reguli de validare națională.
Valoarea totală a proiectului informatic, așa cum a fost el conceput, se ridică la 103 milioane de euro pentru 15 ani.
„Până acum au fost cheltuite 36 de milioane de euro. Proiectul de dezvoltare și implementare a sistemului a demarat în 2002, totuși abia în noiembrie 2008 au fost semnate documentele de finalizare a fazei de construcție, trecându-se la faza operațională, iar la mijlocul lui 2010 a fost demarată implementarea versiunii SIUI”, a mai spus președintele CNAS.