Un număr tot mai mare de pacienți care caută pe internet informații referitoare la afecțiunile de care suferă ar putea primi de la „Dr. Google” diagnostice greșite sau incomplete, potrivit unui studiu publicat în Journal of Bone and Joint Surgery, relatează dailymail.co.uk.
Informațiile medicale referitoare la accidentele sportive obișnuite variază extrem de mult pe internet, din punct de vedere calitativ, cel mai puțin exacte dintre acestea fiind postate de obicei pe pagini personale.
Autorii studiului au ajuns la concluzia că accidentările sunt de cele mai multe ori agravate atunci când pacienții încearcă să își trateze singuri aceste afecțiuni.
„Motivul pentru care am decis să realizăm acest studiu este acela că tot mai mulți pacienți se prezintă la medicii lor «înarmați» cu texte printate și informații obținute de pe internet”, a explicat medicul chirurg ortoped Madhav A. Karunakar, autorul studiului.
„Atât medicii, cât și pacienții ar trebui să fie conștienți de faptul că informațiile medicale postate online variază extrem de mult din punct de vedere calitativ. În plus, medicii ar trebui să fie pregătiți pentru a discuta cu pacienții lor despre acele informații, pentru a se asigura că aceștia nu le interpretează în mod eronat”, a adăugat autorul studiului.
Aproape 75% din populația Statelor Unite ale Americii are acces la internet și peste jumătate dintre americani se conectează online cel puțin o dată pe lună, pentru a citi diverse informații medicale.
Din păcate, controlul asupra calității informațiilor medicale postate online nu a crescut în același ritm cu cel de dezvoltare a internetului și cu cel de multiplicare a site-urilor cu specific medical.
Autorii studiului au selecționat zece dintre cele mai populare site-uri care postează diagnostice de medicină sportivă și au analizat informațiile pe care acestea le afișează.
Folosind două dintre cele mai utilizate motoare de căutare – Google și Yahoo -, autorii au analizat primele 10 rezultate găsite în urma căutării pentru fiecare diagnostic, cu scopul de a verifica dacă informațiile sunt complete, corecte și clare.
Autorii studiului au verificat, totodată, sursa acelor informații, încercând să determine dacă proprietarul site-ului este o organizație non-profit, o sursă autorizată, o instituție, un medic, o companie comercială sau o persoană privată.
Din acest punct de vedere, organizațiile non-profit au obținut cel mai mare scor, urmate de site-urile academice (inclusiv site-urile unor reviste medicale) și de site-urile comerciale neorientate către vânzări (precum WebMd și eMedicine).
Informațiile cel mai puțin exacte apar în articolele publicate în ziare și pe site-urile unor persoane private.
Site-urile comerciale având un scop lucrativ în această diagnosticare, precum cele sponsorizate de companii care vând medicamente și aparatură medicală, prezentau, cu o frecvență foarte mare, informații incomplete.
„Aproximativ 20% din site-urile apărute în topul 10 al rezultatelor găsite la căutare sunt sponsorizate”, a explicat autorul studiului.
„Aceste site-uri sunt motivate pentru a-și promova produsele și din acest motiv informațiile descoperite acolo ar putea fi distorsionate. Am descoperit, totodată, că aceste site-uri menționează foarte rar riscurile și complicațiile asociate cu tratamentele medicale, deoarece încearcă să își prezinte produse în cea mai bună lumină”, a concluzionat autorul studiului.