Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava (USV) organizează, în perioada 4-7 iunie, Congresul Asociației Mondiale de Științe ale Educației, eveniment la care și-au anunțat participarea în jur de 200 de cercetători și cadre didactice din 22 de țări de pe cinci continente.
Tema evenimentului vizează ”Educația în era amplificării inegalităților”.
”Prestigiul de care se bucură această asociație în lume, dar și curiozitatea, dorința de a cunoaște o universitate dintr-o țară aparținând fostului bloc comunist, oarecum exotică, destul de orientală, dar vorbitoare a unei limbi romanice, au atras înscrierea a peste 300 de lucrări distribuite pe patru axe tematice și participarea a mai mult de 200 de specialiști”, a arătat în cadrul festivității de deschidere a evenimentului președintele comitetului de organizare a congresului, prof. univ. dr. Rodica Nagy.
Referitor la tema de dezbatere, aceasta a menționat că studiile arată că, în ciuda progresului și a creșterii nivelului de trai, inechitatea se amplifică.
„Dincolo de această idee trebuie să vedem în ce direcție se îndreaptă politicile educative, astfel încât să ofere o educație de calitate pentru a reduce inegalitățile. Dar a reduce inegalitatea nu înseamnă o uniformizare, o osificare în gândire, care conservă libertatea, ci șansa unei manifestări egale pornind de la șanse egale. Desigur că acest congres nu va rezolva chestiunea inegalităților, dar sperăm ca unele elemente discutate aici să incite reflecția în anii care vor urma”, a mai specificat prof. univ. dr. Rodica Nagy.
Congresul încearcă să răspundă la întrebarea esențială: cum se poate oferi o educație incluzivă și echitabilă de calitate în condițiile în care societățile tind să ignore din ce în ce mai mult categorii întregi de populație, să le divizeze, să le respingă?
Rodica Nagy a mai specificat că organizarea evenimentului la Suceava a fost posibilă prin efortul unei echipe de la cele trei facultăți – Științe ale Educației, Litere și Științe ale Comunicării, Istorie și Geografie.
Inechitatea în sistemul de educație din România
La deschiderea lucrărilor congresului au mai participat autorități locale și județene: prefectul Sucevei – Mirela Adomnicăi, președintele Consiliului Județean – Gheorghe Flutur, primarul municipiului Suceava – Ion Lungu, întregul Consiliu de Administrație al Asociației Mondiale de Științe ale Educației, dar și ministrul Educației, Valentin Popa.
Acesta din urmă a arătat că dezideratul de la care actorii educaționali trebuie să pornească este „educația înainte de toate, pentru toată lumea, indiferent de rasă sau etnie, religie, limbă, statut social, stare de sănătate, apartenența la categorii dezavantajate”.
Valentin Popa a mai arătat că în ciuda multiplelor reforme ale sistemului de învățământ din ultimele decenii, România încă se confruntă cu disparități privind accesul, calitatea și rezultatele școlare ale elevilor.
Datele de cercetare arată că cei mai expuși fenomenului de inechitate sunt elevii din mediul rural, elevii cu cerințe educaționale speciale, cei proveniți din familii sau din comunități dezavantajate din punct de vedere socio-economic. Referitor la elevii cu cerințe educaționale speciale, ministrul Educației a precizat că șansele acestora la asistență educațională de specialitate sunt încă limitate, referindu-se la numărul redus de profesori de sprijin din școli, la lipsa serviciilor specializate și la lipsa de pregătire a cadrelor didactice în lucrul cu acești elevi. „Am luat măsuri urgente pentru limitarea la 15 elevi în clasele în care există cel puțin doi elevi cu nevoi speciale și ne ocupăm și de creșterea numărului de profesori de sprijin și al programelor de pregătire a profesorilor”, a declarat Valentin Popa.
Ministrul de resort a mai specificat că elevii cu performanțe slabe la testarea internațională PISA provenind din familii cu statut socio-economic scăzut sunt de trei ori mai mulți decât cei ale căror familii aparțin unor medii socio-economice ridicate, astfel că, la nivelul Ministerului Educației, se pregătesc proiecte pentru a reduce aceste disparități.
”Combaterea inechității este una dintre prioritățile mandatului meu de la conducerea Ministerului Educației”, a mai spus Popa.


